دانشمندان با الهام از ضربان نبض رگ‌های بدن، روش تازه‌ای را برای تولید ارزان قیمت انرژی برق از امواج دریا ابداع کرده‌اند.

آناکوندا (Anaconda) مار پلاستیکی غول‌پیکری است که در آب شناور می‌شود و انرژی موج را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این ساخته جدید،‌ قدمی دیگر در راه اقتصادی‌تر شدن انرژی است. نمونه‌ای هشت متری از این مار پلاستیکی که یک‌بیست‌و ‌پنجم اندازه واقعی آن است، ‌در حال حاضر آزمایش‌های لازم را در استخری واقع در گوسپورت بریتانیا می‌گذراند. نمونه اصلی این مار تا پنج سال آینده ساخته خواهد شد.

مهار انرژی امواج دریا،‌ پیشنهاد بسیار قابل‌توجهی است، زیرا موج دریا بسیار پرانرژی‌تر از باد است؛ اما مشکلاتی که راه‌اندازی یک سیستم ارزان‌قیمت در محیط پرخطر دریا دارد،‌ نیروی موج را هم‌چنان از حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دور نگه می‌دارد. تازه در سال گذشته بود که اولین مزرعه موج اقتصادی دنیا ، خارج از محدوده سواحل شمالی پرتغال آغاز به کار کرد.

طرح‌های متنوع دیگری نیز در سراسر دنیا در حال آزمایش است، اما هیچ‌کدام به اندازه آناکوندا عجیب و غریب نیست. این مار پلاستیکی با آب شیرین پر می‌شود تا آبزیان دریا را از خانه کردن در آن باز دارد. سپس از هر دو طرف بسته می‌شود تا مانند بادکنکی نیمه‌سخت بر سطح آب شناور باشد.

ضربان موج
این لوله از یک طرف مهار می‌شود. با عبور امواج در طول مار آناکوندا،‌ فشاری در آن ایجاد می‌شود که توسط آب درون آن منتقل می‌شود. این امر باعث می‌شود که در قسمت‌هایی از دیواره مار که تحت فشار موج کم‌تری است، ‌انبساط ایجاد شود. بدین ترتیب، ‌موجی از برآمدگی‌ها در دیواره آن ایجاد می‌شود که در طول آن حرکت می‌کنند.

به گفته رد رینی، از اتکینز گلوبال (شرکت سازنده آناکوندا) این امواج شبیه امواجی هستند که در سیستم گردش خون انسان دیده می‌شوند و می‌توان ضربان آن را در مچ دست و یا گردن حس کرد. وقتی هر برآمدگی به انتهای آناکوندا می‌رسد،‌ توربینی را به گردش در می‌آورد که جریان الکتریکی تولید می‌کند. 

این مار از ماده‌ای بر پایه پلاستیک ساخته شده که پیش‌از این در ساخت دراکون‌ها استفاده می‌شد. دراکون‌ها جعبه‌های انعطاف‌پذیری بودند که با گازوئیل یا آب پر می‌شدند و برای حمل و نقل سریع و ارزان‌قیمت به دنبال کشتی کشیده می‌شدند.

آناکوندا غیر از توربین،‌ هیچ بخش متحرک دیگری ندارد و تنها چیزی که لازم دارد، افساری است که آن را به کف اقیانوس می‌بندد. بنابراین هزینه‌های ساخت آن کم می‌شود. ‌هم‌چنین نیازی به هزینه کردن برای نگهداری آن نیست، خصوصا که در شرایط دریایی، مشکلات مربوط به زنگ‌زدگی و قابل‌دسترس بودن،‌ هزینه‌های گزافی دارند.

(برای تماشای فیلم عملکرد آناکوندا، اینجا را کلیک کنید)

مار دریایی در ابعاد واقعی
دس کرامپتون،‌ مدیرعامل شرکت چک‌میت‌سی‌انرژی که قرار است این طرح را تجاری کند،‌ می‌گوید: «آناکوندا در ابعاد واقعی خود به طول 200 متر،‌ می‌تواند انرژی مورد نیاز یک‌هزار خانه معمولی را تامین کند. آناکوندا به نسبت تمامی ابزار مربوط به انرژی امواج که در حال حاضر وجود دارند، ‌انرژی بیشتری تولید می‌کند.»

رینی و فیزیک‌دانی بازنشسته به نام فرانسیس فارلی کار روی این طرح را در سال 2007 / 1386 آغاز و نخستین آناکونداهای کوچک را سال گذشته آزمایش کردند. اولین آناکوندا در ابعاد واقعی می‌تواند در سال 2014 / 1393 کار خود را آغاز کند.

ممکن است آناکوندا سال‌ها در رقابت با دیگر فناوری‌ها مانند سیستم پلامیس(Pelamis system) عقب بماند. سیستم پلامیس در حال حاضر خارج از محدوده سواحل پرتغال کار خود را آغاز کرده است. اما رینی فکر می‌کند که موفقیت پلامیس برای آینده آناکوندا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد:‌ «اگر پلامیس شکست بخورد،‌ سرمایه‌گذاری‌های ممکن بر روی آناکوندا به شدت افت خواهد کرد.»

نیوساینتیست،‌ 7 می- ترجمه: بهنوش خرم‌روز

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
    7 4
    عالي است ولي كامل كنيد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
    9 3
    خوب بود ای ول دستت هم درد نکنه داد خواه
    • اکرمی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
      1 4
      مطالب خوبی داشتید.برای ششمیها عالیست
  • سیب IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۷
    5 3
    لطفا در مورد فیزیک اول دبیرستان مطلب بیاورید