گرامی داشت هفته جهانی سالمندان با شعار "تحکیم حقوق سالمندان"

کارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از آغاز هفته گرامی داشت هفته جهانی سالمندان از هفتم مهر ماه با تاکید بر شعار "تحکیم حقوق سالمندان" خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از وب دا ، بهمن فروزنده افزود: روز یکم اکتبر مصادف با ۹ مهر ماه با روز جهانی سالمند است که بدنبال آن هفته ملی سالمند مراسم بزرگداشتی با اجرای برنامه هاي آموزشي، مسابقات فرهنگي ، هنري ، ورزشي با همکاري برخي ادارات و سازمانهاي مرتبط نظير سازمان بهزيستي، کميته حضرت امام (ره)، سازمان آموزش و پرورش و... در سراسر استان و از طريق شبكه هاي بهداشت و درمان برگزار مي شود.

وی تصریح کرد: روز شمار هفته مذکور با عناوین مختلف از ۱۳۹۷/۷/۷ آغاز می شود و شامل: شنبه هفتم مهر ماه: مشارکت سالمندان در مناسبت‌های مذهبي ، يکشنبه هشتم مهر ماه: مناسب سازي فضاها براي سالمندان ، دوشنبه نهم مهر ماه: تجليل از پيشکسوتان عرصه اجتماع و زندگي، سه شنبه دهم مهر ماه: بهره‌مندي سالمندان از خدمات اجتماعي و بهداشتي و درماني، چهارشنبه يازدهم مهر ماه: تداوم آموزش و يادگيري سالمندان، پنجشنبه دوازدهم مهر ماه: استمرار روابط خانوادگي و اجتماعي سالمندان، جمعه سيزدهم مهر ماه: امنيت اجتماعي براي سالمندان مي باشد.

فروزنده با بیان اینکه، موضوع سلامتی و ارتباط آن با افزایش سالهای زندگي در عصر حاضر چالشهاي فراواني را بوجود آورده است افزود: افزايش طول عمر انسانها و اضافه شدن جمعيت سالمندان يکي از دستاوردهاي قرن ۲۱ بوده و سالخوردگي جمعيت پديده است که برخي از جوامع بشري با آن روبرو شده و يا خواهند شد .

وی اظهار داشت: پدیده فوق ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که از يک طرف منجر به کاهش مرگ، بويژه مرگ و مير کودکان و نهايتاً افزايش اميد به زندگي شده واز سوي ديگر با اعمال سياست كنترل مواليد باعث افزايش درصد سالخوردگان به كل جمعيت شده است، به طوريكه از هر ۱۰ نفر مردم جهان، يك نفر بالاي ۶۵ سال سن دارد. بنابراين بايد سالخوردگي جمعيت را يك موفقيت بهداشتي و وجود سالمندان را نعمتي از نعمات بي شمار پروردگار محسوب كرد .

 به گفته وی پیش بینی می شود، از سال۱۹۵۰ تا سال ۲۰۲۰ افزايش جمعيت۶۰ سال و بالاتر در جهان ۷۵ درصد افزايش يابد. کارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد، امروزه حدود ۶۰۰ ميليون نفر سالمند (۶۰ سال و بالاتر ) در جهان وجود دارد که ۶۰ درصد از اين جمعيت در کشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند .

فروزنده، پدیده سالخوردگی در جهان و در کشور ما را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: اگربخواهیم وضعیت سالمندي را درعرض۲۰سال بررسي کنيم،درصورتيکه رشد جمعيت۵/۱ درصد واميد به زندگي را۷۵سال درنظربگيريم، پيش بيني مي شود، درسال۱۴۰۵تعدادسالمندان ايران به ۱۵۷۸۹۰۰۰ نفر برسد.

وی ادامه داد: این یعنی۷/۱۴ درصد جمعیت ايران تاسال۱۴۰۵سالمند مي شوند و بعبارتي حدوداً تا۲۰سال آينده جمعيت سالمندان ايران دوبرابرمي شوند.

فروزنده گفت: براساس آخرین آمار در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ جمهوری اسلامی ايران، جمعيت کل کشور ۲۷۰ ۹۲۶ ۷۹ نفر مي باشد که از اين جمعيت حدود ۴۹% زن و ۵۱% مرد مي باشد و جمعيت بالاي ۶۵ سال نيز۱/۶% مي باشد.

وی افزود: برهمین اساس، ازجمعیت ۹۴۷۷۶۳ نفری استان که ۷/ ۸ درصد جمعیت را، سالمندان بالاي ۶۰سال به خود اختصاص داده اند بنابراين جمهوري اسلامي ايران نيز مانند ساير کشورهاي جهان، در حال تغيير الگوي جمعيتي، به سمت سالمند شدن است.

وی تصریح کرد: ولی تفاوت مهم با شتاب بالای پیر شدن جمعیت، در کشور ما می باشد به این معنا که گذارجمعيتي درکشورهاي توسعه يافته درطي ۱۰۰سال اتفاق افتاده ولي به دلايل متعدد اين تغييرات درکشورهاي درحال توسعه مثل ايران درطول ۲۵سال اتفاق خواهد افتاد پس زمان کمتري ازنظر برنامه ريزي براي سالمندان داريم.

فروزنده اضافه کرد: با توجه به پدیده مهم گذار جمعیتی کشور به سوی سالمندی و با عنايت به چند وجهي بودن خدمات مرتبط با سلامتي سالمندان، ضروري است اين موضوع به عنوان يک اولويت مهم در صدر سياستها و برنامه هاي کشور قرار گيرد و با توجه به زمان ومنابع محدود، دقت وسرعت دراين برنامه بسيارضروري است.

وی با یادآوری این نکته که، شیوه صحيح زندگي منجر به سالمندي سالم و فعال مي شود اظهار داشت: اين روشي است که بايد از مراحل اوليه جنيني آغاز شود تا بتوان از عوارضي همچون معلوليتها وبيماريهاي مزمن در دوران سالمندي پيشگيري کرد در اين راستا طراحي برنامه هاي ترويج شيوه زندگي سالم در دوره سالمندي ، مراقبتهاي ادغام يافته و جامع سالمندي در دستور کار دانشگاههاي علوم پزشكي قرار گرفته است.

کارشناس برنامه سلامت سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در ادامه توصیه کرد: تمام افراد بالای ۶۰ سال برای اطلاع از وضعیت سلامت خود به مرکز جامع خدمات سلامت مراجعه نمايند و با تشکيل پرونده سلامت از خدمات آموزشي و مراقبتي بهره مند شوند تا وضعيت سلامت آنان تحت نظر پزشك و مراقبين سلامت قرار گيرد.

گرامی داشت هفته جهانی سالمندان با شعار "تحکیم حقوق سالمندان"

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =