۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۳

نگاهی گذرا به پیشینه اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی

ناجیه نیسی: اتحادیه میهنی کردستان یکی از احزاب سیاسی عراق است که در نیمه دهه هفتاد با شعار حق تعیین سرنوشت، دموکراسی و حقوق بشر برای ملت کرد در عراق تاسیس شد. از بدو تاسیس این حزب، جلال طالبانی به عنوان دبیر کل و شیروان مصطفی به عنوان معاون وی انتخاب شد.

اتحادیه میهنی کردستان در واکنش به شکست حزب دموکرات کردستان به رهبری مصطفی بارزانی، پس از امضای توافقنامه الجزایر بین حکومت عراق و ایران در سال 1975 تشکیل شد. بارزانی پس از آن به ایالات متحده پناه برد و در سال 1979 در بیمارستان جورج واشنگتن درگذشت.

قبل از فروپاشی حزب دموکرات کردستان، بین مصطفی بارزانی رهبر حزب و جلال طالبانی که عضو کمیته مرکزی حزب بود اختلافاتی پیش آمد که به جدایی طالبانی از این حزب انجامید و پیمانی را با حکومت مرکزی وقت عراق بست.

اتحادیه میهنی کردستان به منظور پر کردن جای خالی حزب دموکرات کردستان در میدان مبارزات مسلحانه بین کردها و حکومت مرکزی عراق تشکیل شد. ابتدا ائتلافی بین 5 نیروی کرد به وجود آمد که مهمترین آنها انقلابیون کردستان به رهبری جلال طالبانی بود که در سال 1966 با حکومت مرکزی همپیمان شده و در حمله نظامی علیه حزب کردستان عراق مشارکت کرده بود. جلال طالبانی به عنوان دبیرکل حزب و نوشیروان مصطفی که رهبری یکی از دیگر مجموعه های ائتلاف را بر عهده داشت، به عنوان معاون وی انتخاب شد این دو نفر از سال 1975 تا کنون این دو منصب را در اختیار دارند.

برعکس حزب دموکرات کردستان که هسته آن عشایر کرد ساکن در اطراف شهرها بود، اعضای اتحادیه میهنی کردستان افرادی تحصیلکرده و شهرنشین بودند که برخی از آنها دارای پیشینه کمونیستی بودند. این اتحادیه یکسال پس از تشکیل، حمله ای را علیه حکومت مرکزی آغاز کرد.

این حمله برای مدت کوتاهی در اوایل دهه هشتاد متوقف شد زیرا صدام حسین رئیس جمهور وقت عراق پیشنهاد صلح و مذاکره را به اتحادیه میهنی کردستان داد ولی این مذاکرات با شکست رو به رو شد و مبارزه دوباره آغاز شد. عناصر حزب، فرماندهان ارتش عراق را ترور می کردند. صدام نیز در سال 1988حمله شیمیایی خود را علیه کردهای عراق آغاز کرد. با این حمله طالبانی با شکست سنگینی مواجه شد و مجبور شد عراق را ترک کرده و به ایران پناه ببرد.

پس از جنگ دوم خلیج فارس ( حمله عراق به کویت) و جنبش کردها در شمال عراق علیه حکومت مرکزی دور جدیدی از فعالیتهای حزب آغاز شد و دو حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به ریاست طالبانی با یکدیگر متحد شدند.

در پی آن انتخاباتی در کردستان عراق انجام شد و در سال 1992 سازمان مشترکی از دو حزب برای اداره امور قلمرو کردستان در شمال عراق تشکیل شد. دیری نپایید که اختلاف بین دو حزب دوباره آغاز شد و منجر به درگیری نظامی بین آنها در سال 1994 شد. این درگیریها، با تلاشهای آمریکا و دخالت انگلیس و برگزاری جلسات متعددی بین دو حزب به پایان رسید و بارزانی و طالبانی توافقنامه صلحی را در سال 1998 در واشنگتن امضا کردند.

لازم به ذکر است که در 31 آگوست 1996 پس از درگیری مسلحانه بین دو حزب کردی و درخواست کمک بارزانی از حکومت وقت عراق نیروهای عراقی با حمله به شمال عراق، استان اربیل را تصرف کردند و حزب میهنی کردستان مجبور شد از ایران درخواست مساعدت نماید.

اتحادیه میهنی کردستان طی این سالها با احزاب کرد دیگری نیز درگیر شد که از جمله آنها درگیری مسلحانه با حزب کارگران کردستان PKK به رهبری عبدالله اوجلان و برخی احزاب اسلامی کرد در شمال عراق بود. این سلسله اختلافات منجر به تشکیل دو حکومت کرد در شمال عراق شد که یکی حکومت اتحادیه میهنی کردستان بد به پایتختی سلیمانیه و دیگری حکومت حزب دموکرات کردستان در استان اربیل بود.

پس از اشغال عراق در سال 2003 توسط نیروهای آمریکایی اتحادیه میهنی کردستان موقتا اختلافات خود را با حزب دموکرات کردستان کنار گذاشت تا رهبری مشترکی برای حمایت از حقوق ملی کرد تشکیل شود این حزب در تمام مراحل تشکیل حکومت عراق از تشکیل مجلس حکومت در عراق، حکومت موقت عراق، حکومت انتقالی عراق و انتخابات عراق مشارکت کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =