ایران می‌تواند بهشتی برای گردشگران اندونزی باشد

اندونزی بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان دنیا را خودش جا داده است. کشوری با بالغ بر ۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ نفر در جنوب‌شرقی آسیا که پتانسیل بسیار بالایی در عرصة گردشگری جهان دارد. از طرف دیگر اهالی این کشور به ویژه مسلمانان هم طیف بسیار قابل ملاحظه و ارزشمندی برای سایر کشورها از نظر جذب توریست محسوب می‌شوند. پتانسیلی بسیار بالا که البته هنوز در کشور ما آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

مهدی همدانی-جاکارتا: فرصت کوتاهی دست داد تا پای صحبت دکتر "سیگیت" مدیر بخش بازاریابی خاورمیانه و آفریقای وزارت گردشگری اندونزی بنشینیم و طی گفت‌وگویی اختصاصی مسائل پیرامون صنعت توریسم و راه‌های نزدیک ارتباط دو کشور در این عرصه را از نگاه ایشان مورد ارزیابی قرار دهیم. ماحصل این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد:

در ابتدا می‌خواهیم شما آمار دقیقی پیرامون تعداد گردشگران ایرانی که طی یک سال گذشته به اندونزی سفر کرده‌اند را برایمان ارائه کنید
در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) در حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر از ایران به اندونزی سفر کردند. البته مقصد اغلب گردشگران کشور شما جزیره بالی است. جزیره‌ای با شهرت جهانی .این منطقه از جهان آن قدر مشهور است که شاید افرادی پیدا شوند که اصلاً اندونزی را نشناسند اما بالی را می‌شناسند .در تابستان امسال هم بود ۵.۰۰۰ نفر از هم‌وطنانتان به اندونزی مسافرت کردند. بیشتر این افراد هم راهی بالی شدند. ما بسیار امیدواریم که بتوانیم گردشگران بیشتری از ایران جذب کنیم و آنها را در سایر شهرهای اندونزی هم ببینیم. هر دو کشور مسلمان بوده و مشترکات بسیاری دارند .حتی در صورت تبلیغات مناسب می‌توان شرایطی را فراهم کرد که ایرانیانی که راهی سنگاپور می‌شوند، به جزایری از اندونزی که در فاصله بسیار کمی در سنگاپور قرار دارند نیز سفر کنند. این مسئله جزو طرح‌های آتی ما به حساب می‌آید.

شما در لابه‌لای حرف‌های خودتان به جزیره بالی اشاره کردید. آیا غیر از این جزیره، مقاصد گردشگری دیگری را نیز به طور جدی برای مسافران ایرانی مد نظر قرار داده‌اید؟
بله. در رابطه با جزایر نزدیک به سنگاپور برایتان توضیح دادم اما در عین حال اهداف گردشگری مهم دیگری را هم برای توسعه این صنعت مدنظر قرار داد که گردشگران ایرانی را نیز شامل می‌شود. در حال حاضر منطقه بالی مهم‌ترین و مشهورترین قسمت در صنعت گردشگری اندونزی محسوب می‌شود اما طرح‌هایی داریم تا چند منطقه دیگر نظیر بالی احداث کنیم.

دلمان می‌خواهد در اندونزی چند بالی داشته باشیم. این طرح بسیار بزرگی است که مورد توجه دولت قرار گرفته و اقدامات لازم برای رسیدن به آن آغاز شده است.

یکی از مسائلی که باعث می‌شود گردشگران ایرانی برای مسافرت اندونزی دچار مشکل شوند، بعد مسافت و به تبع آن گران بودن قیمت بلیت هواپیماست. آیا برای کاهش این مشکل طرحی مورد توجه قرار دارد؟
بدون شک یکی از راهکارها و زیرساخت‌های مهم برای توسعة صنعت گردشگری کشور ، گسترش و مدرنیزه کردن حمل‌ونقل هوایی آن است. اندونزی هم به طور جدی این مسئله را دنبال می‌کند تا بتواند امکانات بهتر و مناسب‌تری به گردشگران خود ارائه کند. در رابطه با ایران هم طی سال‌های گذشته شرکت‌های هواپیمایی اقدام به ارائه بلیت پرواز مستقیم در قالب پروازهای چارتر کرده‌اند. به ویژه شرکت ماهان‌ایر که در این امر فعالانه وارد شده بود. به نظرم چنین راهکاری می‌تواند هزینه‌های گردشگران ایرانی به اندونزی را کاهش دهد و موجب آن شود که آنها از سایر خطوط هوایی و توقف در کشورهای دیگر بی‌نیاز شوند.

تا اینجای کار فقط در مورد توریست‌های ایرانی حرف زدیم ولی ما می‌خواهیم پیرامون راهکارهای لازم جهت مسافرت توریست‌های اندونزیایی که ایران هم حرف بزنید. آیا برای این مسئله نیز تدبیری اتخاذ شده است؟
همان‌طور که گفتم ایران و اندونزی مشترکات بسیاری دارند. هر دو در زمره کشورهای مسلمان جهان قرار می‌گیرند و همین مسئله می‌تواند زمینه برای همکاری‌های دوجانبه را افزایش دهد. در حال حاضر گردشگران اندونزیایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس آشنا هستند اما به نظرم در رابطه با شناختن ایران به مردم و گردشگران اندونزی باید بیشتر کار کنیم. مدیران و گروه‌هایی از وزارت گردشگری اندونزی در آینده به تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور شما سفر خواهند کرد تا زمینه برای سفر توریست‌های اندونزیایی به ایران بیش از پیش فراهم شود. ایران زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیار زیادی داشته و می‌تواند به بهشتی برای گردشگران کشور ما بدل شود. البته فراموش نکنید که اندونزی هم می‌تواند همین نقش را در رابطه با توریست‌های ایرانی ایفا کرده و به بهشتی برای هموطنان گردشگر شما بدل شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 810286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =