۰ نفر
۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
بَدَلِ نوبل ادبیات به چه کسی رسید؟

ایسنا نوشت: جایزه جایگزین نوبل ادبیات که امسال در پی عدم برگزاری جایزه اصلی برگزار شد در نهایت به «ماریز کُنده» نویسنده فرانسوی رسید، البته قرار است سال آینده اعطای جایزه نوبل ادبیات از سرگرفته شود.

بنابر اعلام گاردین، پس از این که بنیاد آلفرد نوبل سوئدی نوبل تصمیم گرفت، به دلیل حواشی مربوط به رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد (مرجع انتخاب برنده نوبل ادبیات) برای اولین‌بار در هفت دهه اخیر ، جایزه نوبل ادبیات را در سال ۲۰۱۸ برگزار نکند؛ عده‌ای از چهره‌های شاخص فرهنگی سوئد دست به کار شدند و جایزه‌ای را به عنوان جایگزین نوبل به راه انداختند تا جای خالی نوبل اصلی ادبیات را در سال جاری میلادی پر کنند. 

این آکادمی ادبی در ابتدا اسامی چهل و هفت نفر از نویسندگان از سراسر جهان را به عنوان نامزدهای اولیه دریافت جایزه جایگزین نوبل ادبیات اعلام کرد و این فهرست را به رای عمومی گذاشت و یک گروه هیات داوران تخصصی به ریاست «آن پالسون» چهار نامزد نهایی این جایزه را شامل «هاروکی موراکامی» نویسنده مطرح ژاپنی، «نیل گیمن» رمان‌نویس بریتانیایی و دو نویسنده زن، «کیم توی» از کانادا و «ماریز کُنده» از فرانسه معرفی کردند. اما «هاروکی موراکامی» که در چند سال اخیر همواره در صف اول برندگان احتمالی نوبل ادبیات مطرح بوده، درخواست کرد نامش از میان نامزدهای این جایزه ادبی حذف شود.

در نهایت، «ماریز کنده» نویسنده فرانسوی به عنوان برنده جایزه "جایگزین نوبل ادبیات" انتخاب شد. این نویسنده فرانسوی که ۲۰ رمان از جمله «دزیرادا» و «سِگو» را در کارنامه دارد، در آثارش بیشتر به تاثیر استعماگرایی در تغییر جهان پرداخته است. «کُنده» در اصل اهل مجمع‌الجزایر گوادلوپ، یکی ازشهرستان‌های فرادریایی فرانسه و مستعمره آن است. 

ماریز کُنده و نوبل ادبیات

اعضای تشکیل‌دهنده این آکادمی جدید پیش از این در بیانیه‌ای هدف از برگزاری جایزه جایگزی نوبل ادبیات را این گونه معرفی کردند: "ما این اکادمی جدید را به راه انداختیم تا یادآور شویم ادبیات و فرهنگ در درجه اول باید در جهت اعتلای دموکراسی، شفافیت، همدلی و احترام و بدون هیچ امتیازبندی، تعصب، تکبر و جنسیت گرایی تلاش کند. در دوره زمانی که ارزش‌های انسانی بیش از هر زمان دیگری به چالش کشیده شده‌اند، ادبیات به یک نیروی متقابل مهم‌تر برای جلوگیری از فرهنگ سکوت و خفقان تبدیل شده است. این آکادمی تاکید می‌کند که مهم‌ترین جایزه ادبی جهان (نوبل) همچنان  باید در سال ۲۰۱۸ برگزار شود". 

جایزه جایگزین نوبل ادبیات تنها یک بار در سال ۲۰۱۸ برگزار شد.  قرار است سال آینده اعطای جایزه نوبل ادبیات از سرگرفته شود و برای سال ۲۰۱۹ دو برنده به جبران عدم برگزاری در سال ۲۰۱۸، اعلام خواهد شد.

57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =