۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۰

محققان می‌گویند اگر رژیم دارید، به جای حذف چربی‌ها، مصرف چربی‌های سالم را افزایش دهید

همیشه می‌گفتند کسانی که می‌خواهند لاغر شوند نباید هیچ‌نوع چربی بخورند اما رعایت این قاعده دیگر لزومی ندارد. در مطالعه‌ای که اخیرا توسط دانشمندان در اسپانیا انجام شده، خوردن انواع خوب چربی‌ها- آن‌هایی که از گیاهان و به خصوص آجیل گرفته می‌شود و منابع حیوانی ندارد- به عنوان بهترین خوراکی برای رژیم‌گیرندگان معرفی شده است.

در این پژوهش اسپانیایی که در شماره هشتم دسامبر «بایگانی طب داخلی» منتشر شده است، هزار و 224 نفر از افراد بین 55 تا 80 سال شرکت داشتند که تعدادی از آن‌ها به خاطر مواجه بودن با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی به عنوان یکی از سه گروه مورد آزمایش در نظر گرفته شدند.

گروه شاهد یک رژیم کم‌چربی را امتحان کردند، دو گروه دیگر نیز دوره آموزشی سه‌ماهه‌ای را در رابطه با رژیم غذایی مدیترانه‌ای گذراندند. در نهایت یکی از گروه‌های آموزش رژیم مدیترانه‌ای، یک لیتر روغن خالص زیتون را به رژیم غذایی هفتگی خود افزود و گروه دیگر 30 گرم آجیل مخلوط را برای همین منظور در نظر گرفت.

حدود 61 درصد از کل این افراد به سندروم متابولیک (سوخت‌و‌سازی) مبتلا بودند که به طور یکسان بین سه گروه تقسیم شدند. این باور وجود دارد که سندروم متابولیک به عنوان پیش‌زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی موثر است و تخمین شده می‌شود که حدود 50 میلیون نفر از آمریکایی‌ها به سندروم متابولیک دچار هستند.

سندرم متابولیک این‌گونه تعریف شده است: دور کمر پهن یا هیکلی «سیب شکل»؛ سطح تری‌گلیسرید در خون بیشتر از حد طبیعی (که احتمالا نیاز به دارو دارد)؛ میزان کلسترول HDL (چربی خوب) پایین‌تر از سطح طبیعی؛ فشار خون بالاتر از وضعیت نرمال؛ قند خون ناشتا بالاتر از حد معمول

فردی که دارای بیش از 3 نشانه از علائم بالا باشد، دچار سندرم متابولیک است. این سندروم حدودا بیش از نصف جمعیت بزرگسال موجود در یک چهارم ساکنان کشورهای پیشرفته را گرفتار کرده است.

چه کسی بهتر می‌خورد؟
بعد از یک‌سال، تعداد افراد مبتلا به سندروم متابولیک در هر سه گروه کاهش یافته بود اما گروه رژیم مدیترانه‌ای با انتخاب مخلوطی از آجیل‌ها، پیشرفت چشمگیری داشتند. میزان وقوع ابتلا به سندروم متابولیک در بین افراد این گروه تا 14 درصد کاهش داشت. آن‌هایی که از دانه‌های آجیل بهره می‌گرفتند، باعث شدند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بینشان، به 52 درصد کاهش یابد.

بعد از این یک سال، فقط 57 درصد از افراد گروه مصرف‌کنندگان روغن زیتون، به سندروم متابولیک مبتلا بودند اما در گروه رژیم کم‌چرب، تفاوت کمی در میزان افراد مبتلا به این سندروم رخ داده بود. محققان معتقدند رژیم مدیترانه‌ای به همراه دانه‌های آجیل،‌ سندروم متابولیک، مقاومت انسولین و التهاب مزمن را بهبود بخشیده و احتمالا می‌تواند در مقابل بیماری‌های قلبی از فرد محافظت کند.

دکتر جان منسون، رئیس طب پیشگیری در بیمارستان زنان بریگام هاروارد می‌گوید: نکته تعجب‌برانگیزی که یافت شده این است که مزایای متابولیک قابل‌توجهی در از دست دادن کالری- یا همان کاهش وزن- وجود دارد. بعد از این تحقیق مشخص شد افرادی‌که بیشترین میزان پیشرفت را داشتند، در هفته 3 عدد مغز کامل گردو، 7-8 مغز کامل فندوق و 7-8 عدد مغز کامل بادام میل می‌کردند. البته آن‌ها کاهش وزن نداشتند اما چربی شکم‌شان آب شده و میزان کلسترول و فشار خون‌شان پایین آمده بود.

در واقع آجیل باید جایگزین غذاهای بی‌ارزشی مانند چیپس و پفک و ... شود؛ نه این‌که در کنار سایر عادات غذایی غربی، به رژیم غذایی اضافه شود. دکتر جوردی سالاس‌سالوادو، سرپرست این تحقیق از دانشگاه رویرا ویرجیلی در اسپانیا می‌گوید: خوردن آجیل، ضمن پر کردن شکم، توانایی سوزاندن چربی را نیز به بدن می‌دهد.

سالاس‌سالوادو می‌گوید: آجیل با چند مکانیسم، بر سندروم متابولیک تاثیر می‌گذارد. آجیل سرشار از مواد ضد‌التهابی مانند فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E است. آن‌ها منابع غنی چربی‌های غیر‌اشباع و چربی‌های سالم‌تری هستند که تری‌گلیسرید خون را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهند.

اصول رژیم مدیترانه‌ای
- به اصوا رژیم غذایی مدیترانه‌ای دقت کنید که ممکن است در آشپزی شما نیز دخیل شوند.

  • - از روغن زیتون بیش از کره و مارگارین استفاده می‌شود.
  • - از آجیل، سبزیجات و میوه‌ها استفاده می‌شود؛ آجیل می‌تواند فیبر، پتاسیم، اسید‌آمینه، کلسیم و منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند.
  • - ماهی اولین گزینه برای خوردن گوشت است. ماهی آزاد یا قزل‌آلا خیلی خوب است و مصرف گوشت قرمز محدودیت دارد.
  • - میوه‌ها به عنوان دسر خورده می‌شوند.

INJURYBOARD.COM  / ترجمه: ستاره سمائی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =