رئیس سابق فدراسیون‌های والیبال و کشتی: نه ضیایی این‌کاره است نه کولاکوویچ

فرهیختگان نوشت: حاشیه‌های فدراسیون والیبال از آنجا شروع شد که طبق قانون مجلس، وزارت ورزش اعلام کرد بازنشسته‌ها باید بروند.

این قانون شامل حال احمد ضیایی، رئیس بازنشسته فدراسیون هم می‌شد؛ قانونی که به دنبال ابلاغش توسط وزارت ورزش حاشیه‌های فراوانی را به وجود آورد. یکی از حاشیه‌های اخیر ضیایی مربوط به استعفای امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی بود که واکنش سعید معروف و به دنبال آن سایر بازیکنان تیم‌ملی را به دنبال داشت. محمدرضا یزدانی‌خرم که 17 سال سابقه ریاست در فدراسیون والیبال و در ادامه کشتی را دارد، گفت‌وگویی درباره مسائل روز این دو فدراسیون داشته که در ادامه می‌خوانید.

*والیبال این روزها بعد از رشد ناگهانی، با افت و حاشیه‌هایی روبه‌رو شده، شرایط را چطور می‌بینید؟

پیشرفت والیبال یک پروژه بود که کار کردیم. چون ما مدیر صنعتی هستیم قبل از هر پروژه از نظرات دیگران استفاده می‌کنیم. والیبال در رده چهارم تا پنجم آسیا قرار داشت. ما هم امکانات نداشتیم. مطالعه کردیم و از روسیه مربی خارجی جذب کردیم. به قول آقای هاشمی‌طبا، زندگی این مربی را آنالیز کردیم. او ما را راهنمایی کرد و گفت والیبال استعدادیابی می‌خواهد. شما باید گزینش کنید قد 180 به درد شما نمی‌خورد. با کمک آموزش و پرورش این کار را کردیم. امکانات را ساختیم. سالن را نوسازی کردیم، بهترین غذا و خوابگاه را به ورزشکاران دادیم و دیدارهای تدارکاتی برگزار کردیم. روس‌ها چند بار در رده‌های مختلف تیم‌شان را به ایران آوردند. من 17 سال در والیبال بودم، والیبال ایران ناگهانی رشد نکرده است.

*یعنی استارت پیشرفت والیبال از زمان شما بود؟

ما سعی کردیم از همه ایران در والیبال باشند نه‌فقط دو استان. پیشرفت ما تا جایی بود که در نوجوانان و جوانان، قهرمان آسیا شدیم. عنوان نایب‌قهرمانی جهان را هم داشتیم. در رده سنی بزرگسالان در مسابقات آسیایی کره هم دوم شدیم.

*چه شد که از والیبال رفتید؟

ما کار را جلو می‌بردیم که مقامات تشخیص دادند و گفتند والیبال یک مدال دارد کشتی 17 مدال به همین دلیل گفتند به فدراسیون کشتی بروم. در آن زمان داورزنی بازرس فدراسیون بود. از او خواهش کردم به ترکیب دست نزند اما کوتاهی کرد. نعمتی، کدخدازاده و نفر را کنار گذاشت اما تیمی که ساخته بودیم جلو آمد. بعدها یکی، دو مربی خارجی هم آوردند. الان تیم فرسوده شده است. بازیکنان هم انسان هستند؛ شرایط زندگی، مسافرت‌های زیاد، لیگ جهانی و... بازیکن را فرسوده می‌کند. ما باید جوان‌گرایی کنیم تا راه ادامه پیدا کند.

*ریاست احمد ضیایی را چطور می‌بینید؟

مدیری را سرکار گذاشته‌اند که این کاره نیست. ضیایی انسان بدی نیست اما اداره فدراسیون کار سختی است. پشتوانه‌سازی هم سخت است. ضیایی به یارهایی نیاز دارد که کار را بدانند اما او چند نفر را اخراج کرد که همین موضوع باعث ناراحت شدن بازیکنان شد. این آشفته‌بازی‌ها به همین خاطر است.

*البته رئیس فدراسیون بازنشسته است و ظاهرا باید برود!

بله با این حال او اشتباهاتی هم داشته است. برای فدراسیون جهانی مهم نیست چه کسی هست و چه کسی نیست. وقتی دولت تشخیص می‌دهد بازنشسته‌ها نباشند آنها هیچ مشکلی ندارند.

*شنیده شده نامه‌هایی برای برکناری افشاردوست و داورزنی از سمت‌های آسیایی‌شان نیز نوشته شده است.

ما سمت‌هایی در آسیا داریم که به راحتی از دست می‌دهیم. من به همین دلیل هیچ وقت در دوران ریاستم در فدراسیون پست نگرفتم چون حسود زیاد است و تا پستی می‌گیریم به دنبال حذف آن هستند. شنیده‌ام برای افشاردوست و داورزنی نامه زده‌اند. اگر فرصتی باشد گروهی را تشکیل داده‌ایم که باید به تصویب مجلس برسد. طبق آن می‌توانیم افرادی را که در آسیا کرسی دارند تحت حمایت داشته باشیم. برای درخشنده زحمت زیادی کشیدیم تا عضو کمیته مسابقات جهانی شد. زمانی که می‌خواست به سفر برود، داورزنی گفت باید مرا هم ببری اما از فدراسیون جهانی موافقت نکردند، به همین دلیل داورزنی اجازه نداد درخشنده برود. حالا درخشنده فقط ناظر است.

*فکر می‌کنید با این شرایط ادامه همکاری فدراسیون با کولاکوویچ به صلاح است؟

خیر، او هم این کاره نیست. از طرفی تیم هم نداریم. ما به مربی سازنده نیاز داریم.

*شما در فدراسیون کشتی هم سال‌ها خدمت کرده‌اید. کشتی در مسابقات جهانی بوداپست افتضاح بود. ارزیابی‌تان چیست؟

خادم انسان خوب و زحمتکشی است اما یارهای قوی ندارد که بتوانند برای بار سنگین به او کمک کنند. او هم سرمربی است و هم رئیس فدراسیون. خادم می‌تواند از پیشکسوتان موفق دعوت کند تا به او کمک کنند. ما حاضریم کمک کنیم. من 6 سال در فدراسیون کشتی بودم.

*خادم با وجود اینکه وزارت ورزش و کمیته المپیک از نظر مالی حمایت کرده‌اند، انتقاداتی داشته است!

خادم تنهاست، وقتی هم شخصی تنها باشد این صحبت‌ها را مطرح می‌کند و می‌گوید پول ندارد.

*حضور کشتی‌گیران جوان در جهانی را چطور دیدید؟

مسابقات جهانی جای جوانان نیست و معلوم است به سرعت حذف می‌شوند. خادم می‌خواست تیم را ناقص ببرد اما من مصاحبه کردم و گفتم تیم را کامل ببرد تا ببینیم داشته‌هایش چیست. کشتی‌گیر نداریم و باید بسازیم. باید دست مربی پر باشد و اگر ورزشکاری نبود کسی دیگر را جایگزین کند.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 820001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =