واکنش کانادا به فراخوان آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن

ایرنا نوشت: کانادا که چندی پیش در واکنش به مشکلات حقوق بشری و در راستای حمایت از آزادی فعالان مدنی در عربستان روابط دیپلماتیک خود با ریاض را قطع کرد، روز جمعه خواستار آتش بس فوری و پایان جنگ در یمن و از سرگیری مذاکرات صلح در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در بیانیه ای که «کریستیا فریلند» وزیر امورخارجه کانادا منتشر کرد، از تمامی طرف های درگیر خواست که حملات خود را متوقف کنند.
روابط عربستان و کانادا از آگوست گذشته (15 مردادماه 97) و در اعتراض به ابراز نگرانی شدید مقام های اتاوا نسبت به بازداشت فعالان مدنی سعودی قطع شد.
در بیانیه وزارت امورخارجه کانادا همچنین آمده است: اتاوا از تمامی طرف های درگیر در یمن می خواهد که به جنگ دائمی غیر قابل قبول و ویرانگر به ویژه برای کودکان و زنان پایان دهند.
فریلند با محکوم کردن اقدامات خشونت آمیزی که منجر به کشتار و کمبود مواد غذایی به صورت گسترده در یمن می شود، اعلام کرد که این امر بزرگ ترین بحران انسانی در جهان را ایجاد کرده است.
وزیر امورخارجه کانادا نگرانی خود را نسبت به گزارش های مبنی بر ممانعت در رساندن کمک های بشردوستانه ابراز کرد و خواستار ورود فوری این کمک ها و بدون مانع به نیازمندان شد.
پیشتر نیز «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا اعلام کرد که دولت اوتاوا به دنبال قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول، در مورد مجوز فروش سلاح به عربستان از جمله قرارداد 13 میلیارد دلاری صادرات خودروهای زرهی سبک به ریاض، بازنگری می کند.
گروه مخالف چپ گرای کانادا موسوم به «نئو دمکرات ها» نیز دوشنبه گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرد، اوتاوا نباید سعودی ها را که در یمن غیر نظامیان را هدف حمله قرار می دهند، مسلح کند.
عربستان سعودی طی سه سال و نیم گذشته درگیر جنگی خونین در یمن بوده و مردم این کشور را پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه ای و بشکه ای هدف بمباران قرار داده است.
نتیجه این اقدام، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و اوضاع وخیم انسانی بوده است. با وجود هشدارهای فزاینده گروه های مستقل حقوق بشری درخصوص ابعاد فاجعه بار جنگ یمن، بسیاری از کشورهای غربی همچنان به حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی از ائتلاف متجاوز سعودی ادامه می دهند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 821563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =