۱ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
سفر برهم صالح به تهران چه نتایجی دارد؟

حسن لاسجردی: برهم صالح رییس جمهور عراق امروز شنبه در راس یک هیئت بلند پایه سیاسی، اقتصادی به همراه وزیران و مشاورانش وارد تهران شد.

این سفر که در ادامه تور منطقه ای وی بحساب می آید از جهات گوناگون مورد توجه صاحب نظران منطقه ای و بین المللی قرار گرفته است.

رییس جمهور عراق قبل از سفر به کشورمان به کویت، امارات و اردن سفر کرده و در ادامه به برخی کشورهای دیگر مثل عربستان سفر خواهد کرد.

درباره سفر برهم صالح در کسوت رییس جمهور عراق به تهران چند ملاحظه جدی وجود دارد که می تواند در تحولات و ارزیابی های مربوطه مورد محاسبه قرار گیرد:

۱- این سفر اولین حرکت بزرگ منطقه ای از سوی رییس جمهور عراق است که تاکنون چندبار در سخنانش تاکید کرد که بغداد در نظر دارد صفحه جدیدی از روابط با همسایگانش را پایه ریزی کند که درآن منافع همه تامین گردد.

۲- سفر برهم صالح به تهران در شرایطی که ایران اخیرا توسط آمریکا تحریم شده و با وجود فشارهای بسیار از سوی واشنگتن آنها توانستند راههایی برای همکاری با تهران بیابند که خود نشان از علاقه و منافع مشترکی دارد که عراقی ها در دوران جدید حیات سیاسی خواهان بهره مندی از آن هستند.

۳- دوران جدید روابط عراق که از زبان برهم صالح تاکنون بارها تکرار شده و در سفر به کشورهای عربی و ایران را مورد تاکید قرار گرفته، نشان از آن دارد که وی و همکارانش در هیات حاکمه جدید برنامه هایی دارند که گذر زمان از آن پرده برداری خواهد کرد.

۴- سفر رییس جمهور عراق به تهران علاوه بر روابط دوجانبه که تاثیر بسیاری بر دو کشور و منطقه خواهد داشت، می تواند آغاز تحرکات جدیدی برای روزهای آینده خاورمیانه باشد که با تفکرات، طرح ها وحتی ائتلاف های نو همراه خواهد شد.

۵- عراق امروز پس از یک دهه رهایی از سیطره تفکرات بعثی ها بدنبال فرصتی است تا ضمن یافتن جایگاهی خاص در میان همسایگان بتواند اوضاع و احوال داخلی خود را سروسامان داده و روزگار بهتری برای ملت خود بسازد و این همان تفکری است که برهم صالح اخیرا در گفتگوهایش به صراحت برآن تاکید می کند.

۶- عراق امروز که از دوران حاکمیت بعثی ها و حضور آمریکایی ها و سپس سیطره داعش ایام طاقت فرسایی را گذرانده در سایه مردان عملگرای فعلی خود بدنبال آرامش و ثبات است و این عامل بسیار مهمی در ریل گذاری سیاست های دولت جدید می تواند بحساب آید که تلاش می کند با همه همسایگانش روابط حسنه داشته باشد و در گفتگوهای تهران نیز مقامات عراقی نشان دادند که گذشته ها را فراموش نکرده و به نقش محوری ایران واقفند.

۷- مسئله مهم دیگری که رییس جمهور کردتبار عراق در تهران دنبال می کند تحولات مربوط به شمال عراق است که مدتهاست اقلیم کردستان را دچار اشفتگی و بی ثباتی نموده و در چنین فضایی ایران اسلامی می تواند نقش تسهیل کننده شرایط را مثل همیشه ایفا کند.

۸- بازسازی و ایجاد زیرساخت های مهم کشور از جمله دغدغه های هیئت عراقی است که در تلاش است از میان قابلیت و چالش های بازیگران متعدد در این سرزمین به فرمولی دست یابد تا ضمن بهره مندی از توان همه حاضران در عراق بیشترین نتیجه را بگیرد.

۹- تفکر رویکردهای جدید منطقه ای که از زبان رییس جمهور عراق مکررا بیان شده، نشان از آن دارد که دولت عراق می خواهد در استراتژی منطقه ای خود در مسائل گوناگون اقداماتی بروز دهد که نشان از تغییراتی مهم دارد. روابط با همسایگان، حضور در ائتلاف های متعدد، روابط تجاری و اقتصادی چند جانبه و حضور موثر در میدان تصمیم گیری حوزه انرژی بویژه نفت از آن جمله هستند.

سخن آخر اینکه اگرچه این سفر بخشی از تور منطقه ای رییس جمهور عراق بحساب می آید اما یکی از مهمترین بخش های پازل دیپلماتیک عراق جدید است که مقاصد قبل و بعد تهران را می تواند متاثر سازد و این اهمیت تا آنجا است که با اتمام این سفر همه همسایگان به انتظار نتایج آن خواهند نشست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 825711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =