۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
نمایشگاه عراق و فرصت سبقت از رقیبان

سید حمید حسینی: دکتر رنانی در مصاحبه با روزنامه شرق مدعی شده که اقتصاد ایران امروز افق ندارد و رکود امروز کشور را به دلیل کمبود نقدینگی، مواد اولیه و تقاضا نمی داند بلکه علت آنرا نداشتن "افق" دانسته و برای ایجاد افق در اقتصاد دولت به تنهایی نمی تواند کاری کند، لذا نظام سیاسی باید افق گشایی کند.

در کتاب" انسان خداگونه" که امسال ترجمه و منتشر شده و مورد استقبال فرهیختگان قرارگرفته است از انسان پدید آورنده " شبکه معنایی بین الاذهانی" صحبت می کند و وجود "تصویر مشترک" از مسیر توسعه را الزامی می داند.
این کتاب علت برتری انسان و تسلط وی بر کره خاکی را هوش تک تک انسانها نمی داند بلکه انعطاف پذیری و تعامل انسان خردمند را عامل آن معرفی می کند.
مولف این اثر ارزشمند مدعی است که در جوامع تصمیمات در مغز انسان انجام می شود ولی در دنیای سیستم ها تصمیم سازی و تصمیم گیری در چهارچوب گروه ها تحقق می یابد، لذا تعریف مدیریت و وظایف آن امروز تغییر کرده و نقش مدیر در نظام مدیریتی جدید نقشی "هماهنک کننده" نه ضرورتا تصمیم گیرنده است.
همه این مقدمات را نوشتم تا به ریشه مشکلات کشور که دوگانگی در نظام است اشاره کنم و این دوگانگی باعث شده که کشور فاقد افق و مسیر روشن توسعه باشد، مهمترین این دوگانگی را در دو راهی حفظ کارایی نظام و یا حفظ حکومت، شایسته سالاری یا وفاداری به نظام، محوریت سند چشم انداز یا اقتصاد مقاومتی، تعامل با دنیا و رعایت پروتکل های فنی و یا بی اعتمادی و روابط حداقلی ، اقتصاد آزاد، شفاف و رقابتی یا اقتصاد دولتی و عمومی و سیاست زده ( این روزها با استعفای آقایان عباس آخوندی و مسعود نیلی نشانه های غالب شدن اقتصاد رفاه و نهادگرا را شاهد هستیم)

با وجود اینکه تا سه شنبه درگیر نمایشگاه بین المللی بغداد بودم ولی اظهار نظر دکتر ظریف در رابطه با پولشویی گسترده در کشور و هجمه پایداری ها به ایشان نمونه دیگری از این تعارض را عریان نمود، در حالیکه دولت، بخش خصوصی، مجلس و حتی شورای امنیت و روسای سه قوه از ضرورت تصویت لوایح مربوط به "اف ای تی اف" سخن می گویند جریانی سعی دارد با ضد ارزشی قلمداد نمودن این لوایح مانع از تصویب آن شوند و حتی دکتر ظریف را برای بیان یک واقعیت آشکار اقتصادی به مجلس بکشانند، لذا در این رابطه با خبرگزاری هامصاحبه و توییتی هم منتشر کردم.
شنبه برای اولین بار در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی بغداد شرکت کردم فقط ۱۷ کشور حضور داشتند و عدم حضور سعودیها که سال گذشته با تبلیغات و سرو صدای فراوان شرکت کرده بودند نشانه نا امیدی از حضور اقتصادی در بازار عراق و نارضایتی آنان از ترکیب دولت جدید عراق است.

خوشبختانه شرکتهای ایرانی با نبودن رقبای چینی و ترک فرصت مناسبی را برای بازاریابی پیدا کرده اند و اگر این شرکتها به سلیقه و ذایقه عراقی ها توجه بیشتری می نمودند و زرق و برق بیشتری به غرفه ها داده و مترجم عربی زبان بهمراه داشتند قطعا موفقیت بیشتری را کسب می کردند، عراقی ها نمود ظاهری کالا و بازرگانان برایشان بسیار مهم است و باید تجار در پوشش لباس وغرفه ارایی بیشتر وسواس بخرج دهند، شما عراقی های زیادی را می بینید که با وجود وضعیت متوسط ماشین لوکس و لباس مارکدار استفاده می کند ولی شاید مکان زندگی مناسبی نداشته باشد.
مراسم افتتاحیه با تاخیر دوساعته شروع شد و رقابت بر نشستن در ردیف های اول مراسم به شدت داغ بود و بعضا از ساعت ۸ بر روی صندلی های ردیف های اول نشسته بودند و یا افرادی را مستقر کرده بودند، سخنان وزیر تجارت چنگی به دل نمیزد و قیافه اش به دل نمی نشست، اما نخست وزیر مسلط تر و واقعی تر به تشریح اوضاع و لزوم همکاری با همسایگان اشاره کرد وشخصیت مردمی تری نسبت به نخست وزیر قبلی دارد.

پس از افتتاحیه از سالن ایران بازدید کردم ، شرکت های معتبری در زمینه مواد غذایی( مزمز، پارمیدا، بهروز، ویتانا،بهنوش دیدار و.....) فولاد( امیر کبیر، خراسان، ارس، سهند، یزدخوزستان، پروفیل امید،.....)شرکت فعالی در نمایشگاه داشتند ضمنا واحدهای بزرگ صنعتی نظیر پتروشیمی کرمانشاه، تراکتور سازی تبریز، فرش توس مشهد، فرش بابل،کوشش کاران، صحت، چینی مقصود، کاشی ژیکال نیز حضور داشتند و موفق شدم با اغلب غرفه داران آشنا و تبادل نظر کنم و آنان را برای حضور جدی تر در بازار عراق تشویق نمایم.
شنبه عصر در خانه یکی از دوستان ایرانی مسابقه فوتبال پرسپولیس با حریف ژاپنی را تماشا کردم و حرص خوردم ونهایتا دیر وقت به هتل بغداد بازگشتم.

یکشنبه صبح به دفتر یکی از شرکتهای نفتی رفته و درباره همکاریهای نفتی و پروژه ای گفتگو و مذاکره کردیم.بعد از ظهر در ترافیک بغداد با تاخیر به نمایشگاه رسیدم و به اتفاق آقایان مسجدی و بهزاد به سفارت برگشتم و با ایشان درباره دیدگاهها و رویکردهای دولت جدید ، تقویت حضور تجاری و صنعتی ایران در عراق، اعزام هیات تجاری به بصره و ویزای بلند مدت برای تجار مذاکره و گفتگو کردیم و به جمع بندیهای خوبی رسیدیم و انشاالله ویزای اغلب تجار فعال در بازار عراق با مکانیسم جدید حل خواهد شد.

دوشنبه مجددا به نمایشگاه رفتم و غرفه های سالن ۲ که تعدادی از شرکتهای ایرانی و شرکتهای اردنی و عراقی حضور داشتند بازدید کردم، البته غرفه های مصر و پاکستان که در حال فروش کالا بودند نیز بازدید کردم شبیه بازار مکاره بود و چنگی به دل نمیزد.

دوشنبه شب قبل از پرواز به تهران در مهمانی سفارت که برای شرکت کنندگان در نمایشگاه و مهمانان عراقی ترتیب داده شده بود شرکت کردم ،پنل با حضور آقایان طباطبایی و بهزاد از سفارت ایران، جعفر و فاضل حمدانی از اتاق بازرگانی بغداد و اتاق مشترک و اینجانب برگزار گردید و آقای حیدری زحمت ترجمه سخنان را بعهده داشت،در این نشست "کلید موفقیت" در بازار عراق را در:
۱- مسئولیت پذیری responsibility 
۲- برنامه ریزی planning 
۳- مدیریت management 
دانستم و حاضران را از رقابت مخرب در بازار عراق بر حذر داشته و خواستار تبدیل شدن تجارت یکطرفه به مشارکت با عراقی ها و نهایتا انتقال بخشی از خط تولید و همکاری صنعتی با عراق شدم.

دو سه روز پایان هفته به پیگیری سفر هیات تجاری به بصره، جلسه با آقای دانایی فر، حضور در نشست مرکز تحقیقات استراتژیک درباره " سهام ملی نفت" سپری شد و با تعداد زیادی از اعضای اتاق نیز دیدار داشتم،در ادامه روند تثبیت اوضاع اقتصادی شاهد روند کاهشی قیمت دلار و طلا بودیم که باعث خشنودی و رضایت تسبی عامه جامعه شده، ضمنا انتصاب آقای دکتر فدایی به عنوان استاندار کرمان که از مدیران خوشنام، متخصص ، نجیب و با تجربه استان است با بازخورد مثبت فعالان استان مواجه شده است ، از سال ۵۸ تا ۶۰ که در جهاد سازندگی کهنوج بودم با ایشان ارتباط مستمری داشتم و یکبار که برای بازدید از رودبار با ایشان همسفر و من راننده بودم باعث شکسته شدن بینی ایشان شدم، ولی ایشان با بزرگواری و روحیه جهادی که داشت هیچوقت این موضوع را بازگو نکرد و آنرا کم اهمیت قلمداد نمود. برای ایشان آرزوی توفیق وبرای استان امید شکوفایی دارم. والسلام

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 826719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
    0 0
    بسیار جامع و کامل سپاس