۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۱

نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس‌جمهور مصر در شرم الشیخ دیدار کردند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار دوشنبه شب خود با رئیس‌جمهور مصر در شرم الشیخ که حماسی‌ها آن را «سیاست ائتلاف‌های خطرناک» نامیده‌اند تنها به ازسرگیری مذاکرات صلح با طرف فلسطینی تن داد و هیچ تأکید و توجهی به تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی نکرد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود از دیدار بنیامین نتانیاهو و حسنی مبارک ضمن اشاره به تأکید دوطرف به ازسرگیری مذاکرات صلح بر طفره رفتن طرف اسرائیلی از پذیرش کشور مستقل فلسطینی تأکید کرد. این در حالی است که همین منبع خبری گزارش داده است که حسنی مبارک در این دیدار بر لزوم ازسرگیری روند صلح براساس راه حل دو کشور و ابتکار عربی بدون اصلاح آن، تثبیت آتش بس در غزه، بازگشایی گذرگاهها، شکستن حلقه محاصره و به نتیجه رساندن معامله آزادی زندانیان هر دو طرف تأکید کرده است.

درهمین حال و با بی‌نتیجه ماندن این دیدار، حماس سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مصر را تلاش تازه این رژیم برای بازی دادن گروه‌های مقاومت و اعراب ارزیابی کرده و گفت این دیدار با هدف ایجاد سیاست «ائتلاف‌های خطرناک» در منطقه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان با اشاره به بی‌اهمیت بودن این دیدار به جهت اینکه دستاورد بایسته‌ای نداشته هدف نتانیاهو از سفر به قاهره را نوعی تلاش دیپلماتیک برای بهبود چهره این رژیم بعد از حمله به نوار غزه ارزیابی کردند.

نتانیاهو حتی در کنفرانس خبری مشترکی که با مبارک برگزار کرد ضمن خودداری از اشاره به راه حل دو دولت تنها به دادن وعده‌ای برای آغاز گفت‌وگوهای صلح با طرف فلسطینی در هفته آینده بسنده کرد. این درحالی است که ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان در واکنش به این اظهارات مدعی شد که تنها در صورتی پا به مذاکرات صلح می‌گذارد که اسرائیل طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی را بپذیرد. وی همچنین توقف شهرک‌سازی‌ها توسط اسرائیل و تخریب منازل فلسطینی‌ها در قدس شرقی را از دیگر شروط خود برای شرکت در مذاکرات صلح عنوان کرده است.

با این همه شبکه تلویزیونی العربیه در تحلیلی ضمن کم اهمیت خواندن این دیدار همه نگاه‌ها را متوجه دیدار اوباما و نتانیاهو در اواسط ماه می‌دانست. این شبکه تأکید کرد که حتی خود نخست‌وزیر اسرائیل نیز تا زمانی که به آمریکا نرفته هیچ موضع روشنی در قبال راه حل دو کشور یا ابتکار عربی ندارد. براساس این دیدگاه همه طرف‌های عربی نیز منتظر مشخص شدن موضع جدید آمریکا در قبال روند صلح هستند و این موضع بعد از سفر نتانیاهو، مبارک و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به واشنگتن اعلام خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =