این ۷ نکته کلیدی در رابطه با بیماری ام‌اس را جدی بگیرید!

اسکلروسیس چندگانه یا MS، بیماری سیستم عصبی است یعنی به سلول‌های عصبی آسیب می‌زند. همچنین می‌توان MS را نوعی از اختلالات خودایمنی به حساب آورد. این یعنی سیستم ایمنی، سلول‌های بدن را نیز به عنوان عامل بیماری شناخته و به آن‌ها آسیب می‌زند.

به گزارش خبرآنلاین، در MS، سیستم ایمنی به میلین، ماده‌ی محافظ سلول‌های عصبی، آسیب می‌زند و در نتیجه انتقال پیام از طرق این سلول‌ها برای مغز غیر ممکن می‌شود. این اختلال طیف وسیعی از علائم را در افراد مختلف به همراه دارد.

در ادامه به هفت نکته کلیدی در رابطه با MS می‌پردازیم:

۱) MS یک بیماری مزمن است:

یعنی این بیماری، طولانی مدت است و هیچ درمانی ندارد. البته بهتر است بدانید که MS برای اکثر بیماران، کشنده نیست و آن‌ها امید به زندگی استانداردی دارند.

۲) علائم بیماری متفاوت است:

علائم بیماری MS، یک لیست بلند است که شامل، بی‌حسی، احساس سوزش و مورمور شدن، مشکلات بینایی، از بین رفتن تعادل و مشکلات حرکتی و لکنت زبان می‌شود.

در بین افراد مبتلا، هر شخصی به گونه‌ای متفاوت بیماری را تجربه می‌کند و علامت مشخصی وجود ندارد که همه بدون استثناء آن را داشته باشند.

۳) در بیماری MS، شاهد عود و سپس فروکش کردن علائم خواهیم بود:

در اغلب کسانی که درحال گذراندن دوره‌ی درمان خود هستند، بیماری عود کرده و سپس دوباره فروکش خواهد کرد. عود کردن بیماری، زمانی است که علائم شدت می‌یابند و منظور از فروکش کردن، دوره‌ای است علائم بیماری از بین می‌روند و ممکن است تا چند هفته، ماه یا حتی چند سال طول بکشد اما از بین رفتن علائم به معنی این‌که بیماری کامل بهبود یافته باشد نیست.

۴) تأثیر MS بر اختلالات شناختی:

آسیب‌هایی که بیماری MS به سلول‌های عصبی وارد می‌کند، می‌تواند بر قدرت تفکر و توانایی‌های ذهنی و شناختی فرد هم تأثیر بگذارد. این که افراد مبتلا به این بیماری مشکل حافظه یا اختلال در قدرت بیان داشته باشند، مسأله‌ای دور از ذهن نیست. همچنین:

ناتوانی در تمرکز،

تحلیل رفتن توانایی حل مسأله،

ناتوانی در تشخیص این‌که بدن در چه محیطی قرار دارد،

از دیگر اختلالات ناشی از این بیماری بر توانایی‌ها شناختی است.

اختلالات شناختی می‌توانند در نهایت موجب خستگی، عصبانیت و یا افسردگی شوند که طبیعی است و برای کنترل آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید.

۵) MS یک بیماری خاموش است:

بیماری MS، به عنوان یک بیماری خاموش یا نامرئی شناخته می‌شود. بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند، هیچ تفاوتی با دیگران ندارند چون بعضی از علائم آن مثل اختلال در بینایی، مشکلات حسی و دردهای مزمن، آشکار و قابل رؤیت نیستند.

از طرفی، در دوره‌ای که بیماری به اصطلاح فروکش کرده است، همچنان پیشروی می‌کند و به همین دلیل آن را خاموش یا نامرئی می‌نامند.

۶) متعادل و خنک نگهداشتن بدن به بهبود شرایط کمک می‌کند:

توصیه پزشکان به افراد مبتلا به MS این است که تا حد امکان در مکانی با دمای متعادل و روبه خنک بمانند. نداشتن تحمل گرما، یکی از عمده‌ترین مشکلات این بیماری است و اغلب باعث تشدید بیماری می‌شود.

اگر دسترسی به دستگاه‌های تهویه و خنک کننده نداشتید، از نوشیدنی‌های خنک استفاده کنید. در فصل سرما، چند لایه لباس سبک بپوشید که قابل تعویض بوده و در صورت تغییر دمای محیط یا وارد شدن به فضاهای بسته، بتوانید دمای بدنتان را متعادل نگهدارید.

۷) ویتامین D نقش بسیار مهمی دارد:

تحقیقات نشان می‌دهند که بین ویتامین D و MS ارتباط وجود دارد. مصرف این ویتامین می‌تواند از ابتلا به MS جلوگیری کند و در افرادی که این بیماری را دارند، عود کردن علائم را به تعویق می‌اندازد. بهترین راه برای دریافت مقادیر مناسب ویتامین D، مصرف شیر، آب پرتقال، ماهی سالمون و تن و تخم مرغ است.

بیماری MS غیرقابل پیش بینی و در هر فردی با دیگری متفاوت است. برای این‌که راحت‌تر با بیماری کنار بیایید و تأثیری بر زندگی روزمره‌تان نداشته باشد، سعی کنید حتی در دوره‌ای که علائم بیماری از بین می‌روند، تحت نظر پزشک متخصص باشید.

منبع :health line

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 828825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =