۰ نفر
۲۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۸

ایالات متحده به اسرائیل در مخفی کاری های هسته ایش کمک می کند

تسلیحات هسته ای اسرائیل همچنان پرسشی بی پاسخ است. در شرایطی که ایالات متحده به شدت خود را درگیر اما و اگرها در خصوص پرونده هسته ای ایران کرده و کره شمالی هم با انواع تحریم ها دست و پنجه نرم می کند، کسی در واشنگتن از رهبران تل آویو در خصوص تسلیحات هسته ای که در اختیار دارند اما از توضیح در خصوص آن سرباز می زنند سوال نمی کند.

شاید پروفسور نورمن دومبی از اساتید داشنگاهی در لندن در زمره نخستین چهره های غربی است که با نگارش یادداشتی در روزنامه گاردین بحث تسلیحات هسته ای در اختیار اسرائیل را بر روی میز قرار می دهد و می نویسد: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا معروف به سیا دلایل بسیاری مبنی بر آزمایش های هسته ای اسرائیل در اختیار دارد . سیا گزارشی درباره تصویر درخشش دوگانه ناگهانی در اختیار دارد که توسط ماهواره آمریکایی گرفته شده و به سال 1979 برمی‌گردد.

این دانشمند انگلیسی با رد تردید ها در خصوص برخورداری اسرائیل از تسلیحات هسته ای می نویسد: در سال 2004 ویژگی محرمانه بودن از این گزارش برداشته شد. این درخشش دوگانه ویژگی انفجارهای هسته‌ای است که از سوی ماهواره آمریکایی ولا Vela از جنوب اقیانوس اطلس تصویربرداری شده است و هدف از آن شناسایی آزمایش‌های هسته‌ای در اتمسفر بود.

پروفسور نورمن با اشاره به تدابیر امنیتی ویژه‌ای که در سپتامبر 1979 اتخاذ شده و در گزارش سیا نیز آمده، می‌افزاید: یگان‌های نیروی دریایی در آفریقای جنوبی در حالت آماده باش قرار گرفته و از نزدیک شدن به پایگاه دریایی سایمونزتاون از 17 تا 23 سپتامبر همان سال منع شدند و پایگاه دریایی سالدانا از 21 تا 23 همان ماه به طور ناگهانی در حالت آماده باش قرار گرفت.

گزارش سیا احتمال می‌دهد که اسراییلی‌ها یا نیاز بیشتر به سلاح پیشرفته هم چون سلاح هسته‌ای ضعیف شده برای کاربرد آنها در درگیری‌ها را احساس کرده‌اند یا تجهیز موشک‌های لانس زمین به زمین کوتاه برد مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای جنگی تاکتیکی کوچک را بررسی کرده‌اند یا حتی به توسعه نیروگاه مواد شکاف پذیر برای ساخت سلاح هسته‌ای حرارتی توجه داشته‌اند.

 

کد خبر 84170

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =