۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷

جعفر ابراهیمی شاهد، نویسنده کودک و نوجوان در مطلب جدید خود به ژانر علمی- تخیلی در ادبیات کودکان پرداخته است.

ابراهیمی نوشته است : " در سال های اخیر کودکان و نوجوانان علاقه خاصی نسبت به کتاب های علمی تخیلی نشان می دهند که این نوع از ادبیات در سهم زیادی در پرورش خلاقیت آنان دارد. ادبیات کودک و نوجوان از عاطفی بودن فاصله گرفته و به سمت علمی و تخیلی شدن حرکت می کند. این موضوع تازگی ندارد و در چند دهه گذشته نیز مطرح بود اما تعداد داستان هایی که در ابن ژانر نوشته می شدند بسیار اندک بود."

وی در ادامه عنوان کرده است : "به طور ذاتی کودکان و نوجوانان به کتاب هایی که به مباحث ناشناخته خارج از دایره اتفاقات معمولی می پردازند علاقه مندند. در گذشته با توجه به دایره معلومات اینگونه کتاب ها کمتر نوشته می شد اما در حال حاضر با توجه به وسعت و پیشرفت علوم در زمینه های مختلف داستان در این ژانر زیاد نوشته می شود. در بازار کتاب ایران کتاب های علمی و تخیلی بیشتر ترجمه هستند و نویسندگان ایرانی زیاد در این ژانر بخت آزمایی نکرده اند."

ابراهیمی افزوده است : " ذائقه مطالعاتی کودکان و نوجوانان با تغییرات فرهنگی و اجتماعی که طی چند دهه گذشته صورت گرفته تغییر کرده است به گمان من یکی از علل عمده گرایش نوجوانان به سمت ادبیات علمی و تخیلی و فاصله گرفتن آنها از ادبیاتی که بار احساسی و عاطفی دارد نشات گرفته از بازی های رایانه ای است. افزایش بازی های رایانه ای و انیمیشن های مختلف که به طور عمده ساخت کشورهای پیشرفته خارجی هستند سلیقه مطالعاتی کودکان و نوجوانان را به سمت موضوعات علمی و تخیلی سوق داده اند. "

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85676

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سجاد ایزدی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۴
    2 0
    سلام من آنم که شما به دنبالش بوده اید. تا حالا چند رمان علمی تخیلی نوشته ام هر کدام در حدود چهار دفتر هشتاد برگ. اما پولی برای چاپش نداشته ام. فرد دیگری را با این حجم کار در ایران سراغ ندارم. اگر شما دارید به من معرفی کنید. من به نوشتن رمان علمی تخیلی معتادم. izadisajjadwr@gmail.com همراه:09178933012
  • در کاغذی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۲
    3 0
    نویسندگان کم کاری نمیکنند بلکه پول برای چاپ کتاب هاشون ندارند نمونه ی بارزش خود من با نوشتن یه داستان تخیلی چند جلدی در به در دنبال ناشر!!!!!!!!