کره شمالی که گویا رهبر بیمار آن، کیم جونگ ایل، درحال بازگشت از سفر عجیب و پر رمز و راز خود به چین است بار دیگر همسایه جنوبی و دشمن درجه یک خود آمریکا را تهدید اتمی کرد.

تیتر روز شنبه روزنامه های چینی حاکی از این بود که سفر کیم جونگ ایل به چین پر منفعت بوده و حالا این کشور با پشتوانه ای مستحکم تراز گذشته در جاده ای که برای خود برگزیده قدم خواهد زد.  خبرگزاری فرانسه گزارش داد رسانه های رسمی چین به نقل از سفیر کره شمالی در کوبا اعلام کرده اند پیونگ یانگ به هر گونه حمله ای، با یک جنگ هسته ای، واکنش نشان خواهد داد.

این در حالی است که گویا سفر رهبر کره شمالی به چین پایان یافته و او که برای تحقق چندین هدف به پکن سفر کرده بود حالا به پیونگ یانگ بازمی گردد. براساس این گزارش کوان سونگ چول، سفیر کره شمالی در کوبا همزمان با حضور رهبر کشورش در چین تهدید کرد که کشورش هرگونه تعرضی را با یک جنگ هسته ای پاسخ خواهد داد.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا به نقل از سفیر کره شمالی در هاوانا اعلام کرد "اگر واشنگتن و سئول تلاش کنند جنگی در شبه جزیره کره راه بیاندازند، ما با جنگی بر مبنای قدرت هسته ای بازدارنده خود، پاسخ آن را خواهیم داد". وی افزود "حکومت ما برای عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته ای و برقراری صلحی پایدار به عنوان آغاز فرایند وحدت دو کره تلاش می کند".

رهبرکره شمالی روز جمعه در قالب یک کاروان بزرگ متشکل از بیست تا سی خوردواز یکی از فرودگاه های چین عازم پکن شد. در همین حال رسانه های کره جنوبی اعلام کردند به نظر می رسد رهبر کره شمالی روز شنبه  پس از دیدار با هوجین تائو، رئیس جمهوری چین و پیش از عزیمت به کشورش عازم یک دانشگاه کشاورزی در شهر چانگ چون شده باشد.

 مقامات کره جنوبی اعلام کردند رهبر کره شمالی احتمالا پس از جلب حمایت اقتصادی و دیپلماتیک چین به کشورش باز می گردد. یک مقام اطلاعاتی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت رئیس جمهوری چین برای دیدار با رهبر کره شمالی به چانگ چون رفته بود. این درحالی است که برخی از منابع خبری اعلام کرده بودن که کیم جونگ ایل با خودرو به پکن رفته است. وی با اشاره به اینکه کیم جونگ ایل امروز با قطار ویژه ای به کشورش باز می گردد افزود به نظر می رسد چین قصد دارد ائتلاف قوی با کره شمالی را در برابر آمریکا و کره جنوبی به نمایش بگذارد.

سفر کیم جونگ ایل به چین در بحبوحه افزایش تنش ها در شبه جزیره کره پس از غرق ناو جنگی کره جنوبی در ماه مارس صورت گرفت که در جریان آن چهل و شش ملوان کشته شدند. آمریکا و کره جنوبی مانورهای نظامی مشترکی از جمله مانورهای دریایی در دریای زرد اجرا کردند که این مساله با واکنش شدید چین روبرو شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 87962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =