5سال از ویرانی نیواورلئان توسط کاترینا می‌گذرد. در این فاصله شهر به دژی تسخیرناپذیر تبدیل‌شده تا در برابر توفان‌های آتی تاب بیارود، اما گرمایش جهانی دارد توفان‌ها را سهمگین‌تر از پیش می‌کند.

محبوبه عمیدی: درست 5سال از ویرانی نیواورلئان توسط توفان کاترینا، کشته‌‌شدن نزدیک به 1300 نفر و آوارگی بیش از 1میلیون نفر از جمعیت این شهر می‌گذرد. محاسبات نشان می‌دهند این شهر بندری که در کرانه‌های رود می‌سی‌سی‌پی واقع‌شده تقریبا هر 100سال یک‌بار توفان سهمگین کاترینا را تجربه می‌کند.

به گزارش نیوساینتیست، دیوارهای عظیم گذشته مجهز شده‌اند و خاکریزهای ویران‌شده این بار آمادگی مقاومت در برابر سیل خروشان را خواهند داشت. پیش از این دور‌تا‌دور این شهر ساحلی به طول 560کیلومتر توسط دیواری سیمانی به ارتفاع بیش از 9 متر پوشانده‌ شده بود تا شهر را از امواج سهمگین حاصل از کاترینا محافظت کند. جا‌به‌جا درهایی وجود داشتند که هنگام وقوع طوفان به روی امواجی به ارتفاع بیش از 8متر بسته می‌شدند. این سیستم دفاعی قدیمی توانسته به مدت حداقل 400سال از نیواولئان را در برابر کاترینا حفاظت کند.

اما شرایط آب‌و‌هوایی تغییر‌ کرده و به همین دلیل طوفان‌ها سهمگین‌تر شده‌اند و با اینکه تجهیز شهر و دیواره ساحلی بیش از 14.45میلیارد دلار برای ایالات متحده هزینه داشته، هنوز این نگرانی وجود دارد که اگر شرایط آب‌و‌هوایی زمین بیش از این دچار تغییر شود، توفان‌های قوی‌تری رخ خواهند داد که می‌توانند از سدهای تازه هم عبور کنند. البته بسیاری از متخصصان معتقدند هزینه ساخت این تجهیزات در برابر هزینه محافظت هلند در برابر توفان‌ها که بالغ بر 100میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده رقم بالایی نیست.

 

در ساخت تجهیزات تازه دیوارها توسط میله‌هایی از فولاد تقویت‌شده که به شکل تی‌های وارونه قرار دارند، تقویت شده‌اند. خاکریزهای ساحلی که توسط کاترینا شسته شدند و از بین رفتند، محکم‌تر از قبل و با استفاده از خاک رس قوی‌تری دوباره ایجاد شده‌اند. پمپ‌های مکش آب در شهر تعبیه‌شده و خانه‌ها در برابر جریان سیلاب مقاوم شده‌اند. اگر کاترینای دیگری رخ دهد شهر تخلیه نخواهد شد.

اگر توفان تازه‌ای رخ دهد احتمال این وجود دارد که باز هم طغیان آب باعث شود سیلاب به درون شهر سرریز کند اما خرابی چندانی به بار نخواهد آمد. این در صورتی است که توفان‌های آینده قدرتی برابر کاترینای 2005 داشته باشند.

عده از متخصصان با ساخت این دژ مصنوعی چندان موافق نیستند. آنها می‌گویند مهیا کردن شرایط طبیعی گذشته منطقه می‌تواند بخشی از انرژی طغیان را بگیرد و در حفاظت شهر مؤثر باشد. آنها به از میان‌رفتن باتلاق‌ها و زمین‌های مرطوب ساحلی نیز اشاره می‌کنند که می‌تواند فاصله میان دیوارها و موج را کم‌کرده و آسیب‌ها را تشدید کند. در حال حاضر هیچ بودجه‌ای برای بهبود وضعیت زمین‌های ساحلی در نظر گرفته‌نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 89032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۱
    0 0
    این آمار 1300 کشته از کجا اومده؟ آمار رسمی اعلام شده توسط دولت فدرال بالغ بر هیجده هزار کشته است. خانم عمیدی سری به ویکی پدیا میزد بد نبود http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%88%D9%81%D9%86%D8%AF_%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7