مهرماه دو وزیر دولت دهم استیضاح می شوند

آذرجزایری:براساس توافقات صورت گرفته میان 36 نماینده مجلس که این روزها با امضای نامه استیضاح وزیر نیرو به شدت به دنبال تحقق این هدف هستند،فردا نامه استیضاح نامجو اعلام وصول خواهد شد.

به گفته بهارستانی ها ، اگر فردا این نامه اعلام وصول شودبا توجه به سفر نمایندگان به حوزه های انتخاباتی خود دسترسی نامجو به این نماینده ها و کسب رضایت انها برای پس گرفتن امضای خود بسیار دشوار خواهد بود و قطعا این وزیر استیضاح خواهد شد.مگر آنکه فردا تنها به یک علت این نامه اعلام وصول نشود.

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که خود یکی از امضا کنندگان این نامه است تنها دلیلی که شاید فردا جلوی اعلام وصول شدن نامه استیضاح وزیر نیرو را بگیرد در نوبت بندی استیضاح دو وزیر دولت دهم می داند.

براساس اظهارات موید حسینی صدر در حال حاضر دو وزیر دو لت دهم در آستانه استیضاح قرار گرفته اند که به نظر میرسد استیضاح وزیر کشاورزی قطعی شده است و تنها در صورتی نامه استیضاح نامجو اعلام وصول نخواهدشد که نظر نمایندگان بر این باشد که دو وزیر به طور همزان استیضاح نشوند و اعلام وصول نامه استیضاح وزیر نیرو به زمانی دیگر موکول شود.در غیر اینصورت وزیر نیرو از فردا 10 روز زمان دارد تا خود را آماده جوابگویی به سوالات نمایندگان که البته کم هم نیست آن هم در صحن مجلس کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با "خبرآنلاین"، از گلایه زیاد بهارستانی ها نسبت به  عمکلرد نامناسب این وزیر در بخش آب کشور می گوید و تاکید دارد:برخی از معاونان وزیر در کار نامجو اختلال ایجاد کرده اند و این وزیر هم چوب عملکرد نامناسب این معاونت های خود را خواهد خورد.

وی توضیح داد:در حال حاضر گلایه بسیاری از نمایندگان مجلس از عملکرد بخش آب این وزارتخانه است و به نظر می رسد عملکرد نامناسب وزیر نیرو در امور آب دامن نامجو را بزودی خواهد گرفت.

وی تصریح کرد:این تنها برداشت من نیست و اغلب نمایندگان مجلس بر این امر واقفند و بارها برآن تاکید شده است.

این در حالی است که پیش ازاین نیز در زمان دولت نهم بحث استیضاح وزیر نیرو در مجلس بالا گرفت و در نهایت این امر منجر به برکناری دو معاون فتاح در امور آب و برق شد.پس از آن نیز این وزیر به عنوان یکی از کارامدترین وزیر دولت نهم مطرح شد و هنوز به هنوزه نیز از وی به عنوان یک مدیر کارآمد یاد می شود.

در عین حال براساس اظهارات موید حسینی صدر اگر فردا نامه استیضاح نامجو اعلام وصول شود قطعا این وزیر باید خود را آماده استیضاح کند چرا که فرصتی برای قانع کردن نماینده ها برایا ین وزیر باقی نخواهد ماند مگر آنکه شناس با وی همراه باشد و فردا بحث استیضاخ وزیر کشاورزی مبنای کار قرار بگیرد.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس تا کنون هیچ یک از امضا کنندگان نامه استیضاح وزیر کشاورزی از حرف خود پایین نیامده اند و پس از تعطیلات دو هفته ای مجلس این وزیر در صحن مجلس استیضاح خواهد شد.براین اساس در مهرماه امسال دو وزیر دولت دهم استیضاح خواهند شد.

این در حالی است که بسیاری از بهارستانی ها معتقدند وزیر نیرو بسیاری از فرصت های خود را برای کسب رضایت نمایندگان از دست داده و در شرایطی که بارها نمایندگان در رسانه ها گلایه های خود را ابراز داشته اند و خواستار پیگیری این وزیر شده بودند اما طی 5 ماه گذشته این وزیر هیچ توجهی به گلایه بهارستانی ها نکرده و در شرایط فعلی نیز فرصتی برای راضی کردن نمایندگان برای وی باقی نمانده است.

استیضاح این وزیر در حالی در مجلس می رود تا اجرایی شود که نامجو با بی علت دانستن استیضاحش تاکید دارد: علت استیضاح خود را نمی داند.این وزیر دولت دهم در عین حال با حالتی خاص دلیل اصلی این نارضایتی مجلس را عملکرد نامناسب خود می داند و تصریح می کند:فکر می کنم عملکردم ضعیف است.

وزیر نیرو که در زمان گرفتن رای از مجلس در میان دیگروزرای این دولت از رای بالاتری برخوردار بود به همین امر اشاره دارد و تاکید می کند: من بالاترین رای را به نسبت  وزیران نیرودولت های گذشته از مجلس اخذ کرده‌ام و حال نمی‌دانم از چه بابت استیضاح بنده مطرح شده است.

این در حالی است که نمایندگان مجلس در مصاحبه های گوناگون با رسانه های نوشتاری بارها بر نقص های عملکردی این وزیر اشاره داشته اند.چرا که تقریبا از اوایل فروردین ماه امسال گلایه های بهارستانی ها از این وزیر به گوش رسید و در نهایت این خبرها این نمایندگان به این وزیر هشدار می دادند که در صورت اصلاح نشدن موارد مورد تاکید از سوی بهارستانی ها عاقبت این وزیر استیضاح خواهد بود.

در عین حال به نظر می رسد مهترین گلایه بهارستانی ها از عملکرد این وزیر به تاخیر پروژه های این وزارتخانه به بهانه کمبود منابع مالی است.در حالیکه به گفته موید حسینی صدر یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، در سال گذشته با تاکید نامجو بر کمبود منابع مالی بارها بهارستانی ها برای تامین بودجه این وزارتخانه در قالب متمم بودجه تاکید کرده بودند و خواستار ارائه متتم بودحه از این وزارتخانه برای رفع کمبود منابع مالی شده بودند که متاسفانه علی رغم پیگیری های مجلس نشینان بالاخص اعضای کمیسیون انرژی اما این وزیر برای ارائه متمم بودجه و رفع مشکلات مالی وزارتخانه متبوع خود تلاشی نکرده و در نهایت در سالجاری علت تاخیر برخی از پروژه های ضروری خود را کمبود منابع مالی اعلام می کند.

در عین حال گفته می شود اغلب نمایندگان مناطق جنوبی کشور از پیگیران اصلی طرح استیضاح این وزیر دوات دهم هستند.چرا که  اغالب این نمایندگان از تاخیر در پروژه های آبرسانی به شهرهای تحت پوشش خود و مشکلات ناشی از این امر برای مردمان این مناطق گلایه دارند.

 

در عین حال ، براساس اظهارات سیدمحمدرضا حاجی اصغری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس طرح استیضاح وزیر نیرو از دو ویژگی مهم برخوردار است ، نخست اینکه طرح استیضاح برخاسته از کار کارشناسی کمیسیون تخصصی است و دیگر اینکه سئوالات نمایندگان از وزیر نیرو در مدت یک سال وزارت ایشان جمع آوری شده و در اختیار نمایندگان قرار گرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی انتقادات خود به وزیر نیرو را به عنوان یکی از امضا کنندگان استیضاح اینگونه بیان کرد: برنامه هایی که بر اساس قانون مصوب شده و در حیطه کاری این وزارتخانه بوده به درستی اجرا نشده، نحوه تعامل این وزارتخانه با کمیسیون کشاورزی قابل تامل است و به کار گیری افراد بی تجربه در این وزارتخانه جای بحث دارد.

در عین حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفت وگو با "خبرآنلاین" با تاکید بر روز رای گیری برای حضور نامجو در وزارت نیرو تاکید دارد: در آنزمان این وزیر جزو معدود وزیرانی بود که با رای قاطع نمایندگان بر وزارتخانه تحت مدیریت خود پا گذاشت اما امروز شاهدیم که همان نمایندگانی که روزی رای مثبت به مدیریت نامجو داده اند از وی و عملکردش گلایه مندند و باید این وزیر پاسخگوی تمام این گلایه ها باشد.

موید حسینی صدر متذکر می شود: اکثر پروژه های نیروگاهی و طرح های آبی کشور با تاخیرهای گسترده ای مواجهند و هر بار وزیر نیرو توجیه این تاخیرهارا در کمبود منابع مالی می داند در حالیکه مجلس حاضر شد در قالب یک متمم بودجه این مشکلات را مرتفع کند و بارها هم به شخص ایشان و هم در رسانه ها نمایندگان مجلس این آمادگی را اعلام کردند اما این وزیر اقدامی در این مورد صورت نداد و همچنان تنها بر کمبود منابع مالی اصرار می کند.

براساس اظهارات بهارستانی ها نامجو برای کسب رضایت بهارستانی ها زمان زیادی را از دست داده و هنوز هم به دنبال علتی می گردد که بارها نمایندگان از دلایل نارضایتی خود در رسانه های مختلف خبر داده اند و تنها گذری بر این نقدها این وزیررا به علت استیضاحش می رساند.استیضاحی که در آستانه یکسالگی مدیریت این وزیر در وزارتخانه نیرو فرارسیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 90708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =