بیش از 2000 سال پیش یک کشتی حامل دارو در سواحل ایتالیا غرق شد. جعبه حاوی قرص‌هایی که از این کشتی به دست آمده، ‌نشان می‌دهد پزشکان یونان باستان قرص‌ها را از ترکیب چندین گیاه می‌ساخته‌اند.

بهنوش خرم‌روز: در سال 130 قبل از میلاد مسیح، یک کشتی چوبی حاوی دارو و عینک‌های آن زمان،‌ در نزدیکی ساحل توسکانی در ایتالیا غرق شد. حدود 20 سال پیش محققین موفق شدند بقایای این کشتی را پیدا کنند و هنوز که هنوز است چیزهای تازه‌ای در این کشتی شکسته کشف می‌کنند. این بار نوبت قرص‌هایی است که بیش از 2000 سال سن دارند و محققین برای اولین بار توانسته‌اند آن‌ها را تجزیه کنند. این قرص‌های باستانی سندی برای پیشرفت‌های پزشکی در یونان باستان است که پیش از این بارها و بارها در کتاب‌ها و نوشته‌های باستانی به آن اشاره شده است.

بر اساس گزاش نیوساینتیست،  بررسی دی.ان.ای این قرص‌ها نشان می‌دهد که هر کدام از ترکیب بیش از ده نوع گیاه مختلف ساخته شده‌اند،‌ از گیاهان خانواده پنیرک و گل خطمی گرفته تا کرفس.

به گفته محققین موزه تاریخ طبیعی واشنگتن دی.سی، این اولین باری است یک شاهد فیزیکی برای نوشته‌های پزشکان یونانی پیدا شده است.

جعبه حاوی قرص‌ها در سال 1989 درون شکسته‌های کشتی پیدا شد و به گزارش محققین موسسه اسمیتسونیان واشنگتن دی.سی،‌ اغلب داروهای درون جعبه همچنان خشک باقی مانده بودند.

مقایسه توالی  دی.ان.ای موجود در قرص‌ها با پایگاه اطلاعات ژنتیک  ژن‌بانک آمریکا،‌ وجود هویج، تربچه، کرفس، پیاز وحشی، بلوط، کلم، یونجه و گیاه بومادران را درون قرص‌ها تشخیص داد. همچنین در این قرص‌ها آثاری از عصاره گل خطمی هم دیده می‌شود که به احتمال زیاد از آسیای شرقی یا سرزمین هایی که امروزه هند یا اتیوپی نامیده می‌شوند، وارد شده بوده است.

یکی از موارد سوال‌ برانگیز در مورد این قرص‌ها این است که آثاری از گل آفتابگردان در آن‌ها یافت شده، این در حالی است که تاریخ گیاهشناسی می‌گوید در دنیای قدیم آفتابگردانی وجود نداشته و در صده 1400 اروپایی‌ها برای اولین بار آفتابگردان را در آمریکا کشف کردند و به سرزمین‌های خود آوردند. بنابراین یا باید تاریخ گیاهشناسی بازنگری شود و یا منبع دیگری برای آثار آفتابگردان روی قرص‌ها پیدا شود، مثلا این که در این چند سال از جای دیگری آثاری از آفتابگردان وارد نمونه‌های آزمایشگاهی شده باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    0 1
    خوب اين همه دارو که همه آنها در ايران وجود دارد ولي هيچ پزشک ايراني آنرا تجويز نميکند و هيچ کجا در ايران وجود ندارد که با اين گياهان دارو درست کند واقعاً جاي تاسف دارد
  • چی بگم آخه؟!؟!؟ IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    0 2
    خیلی متحیر شدم!!!!