شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز در حالی شنبه شب به پایان می‌رسد که برخلاف سال‌های پیش هیچ فیلمی نیست که بتوان از آن به عنوان بخت اصلی جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، کوئنتین تارانتینو رئیس هیئت داوران بخش مسابقه این دوره جشنواره ونیز و همکاران او برای انتخاب بهترین فیلم این دوره لیدو مشکل خواهند داشت.

امسال 24 فیلم در بخش مسابقه رقابت می‌کنند که ساخته گروهی از جوانترین فیلمسازان تاریخ سال‌های اخیر ونیز هستند. متوسط سن فیلمسازان بخش مسابقه به شکلی نامعمول زیر  47 سال است.

انواع و اقسام فیلم‌ها از کمدی فرانسوی گرفته تا یک فیلم اگزیستانسیالیستی از لهستان و یک درام تاریخی پر از جلوه‌‌های ویژه از چین در بخش مسابقه جشنواره ونیز 2010 حضور داشتند که از اول سپتامبر (10 شهریور) آغاز شد و 11 سپتامبر (20 شهریور) به پایان می‌رسد.

اما برخلاف سال 2009 که فیلم جنگی «لبنان» برنده محبوب جشنواره بود و سال 2008 که «کشتی‌گیر» با بازگشت غافلگیرکننده میکی رورک - یکی از غریبه‌های هالیوود - جایزه اصلی را برد، امسال هیچ فیلمی نبود که تماشاگران و منتقدان درمورد آن متفق‌القول باشند.

ایل فولیو در شماره جدید خود نوشت: «فیلم‌ها در مجموع خوب هستند، اما فیلمی نیست که بتوان عاشق آن شد.» با این حال این روزنامه ایتالیایی از فیلم فرانسوی «ونوس سیاه» ساخته عبدالطیف کشیش به عنوان یک رقیب ارزشمند یاد کرد.

«ونوس سیاه» داستانی واقعی درباره یک زن قبیله در آفریقای جنوبی است که سال 1810 به اروپا فرستاده و به خاطر اندام بزرگ خود در یک سیرک به نمایش گذاشته می‌شود. کشیش اعتقاد دارد مضامین تعصب و نژادپرستی فیلم او در دنیای امروز نیز مطرح است.

از دیگر فیلم‌های محبوب می‌توان به «جوی» به کارگردانی وانگ بینگ فیلمساز چینی اشاره کرد که به عنوان آخرین فیلم بخش مسابقه یا «سورپریز» جشنواره به بخش مسابقه راه پیدا کرد. این فیلم درباره مصائب زندانیان سیاسی در اردوگاه‌های کار اجباری در چین سال‌های 1950 است.

فیلم روسی «ارواح خاموش» به کارگردانی الکسی فدورچنکو یکی دیگر از فیلم‌هایی است که مورد توجه قرار گرفت. این فیلم مطالعه‌ای متفکرانه از یک فرهنگ اقلیت رو به نابودی و عشق وسواس‌گونه و درباره عضوی از اقلیت مریا در روسیه است که همراه یک دوست و چند پرنده در قفس، هزاران مایل را برای دفن همسرش در یک دریاچه مقدس طی می‌کند.

«کالبدگشایی» به کارگردانی پابلو لارین کارگردان شیلیایی از نگاه مردی که در سردخانه کار می‌کند وقایع کودتای نظامی سال 1973 در شیلی را ترسیم می‌کند و «راه میان‌بر میک» به کارگردانی کلی رایکارت بازگویی اتفاقی واقعی در غرب وحشی است که از چشمان گروهی زن سرگردان در صحرایی در آمریکا روایت می‌شود.

کمدی فرانسوی Potiche به کارگردانی فرانسوا اوزون با بازی کاترین دونوو و ژرار دوپاردیو یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره بود و فیلم اسپانیایی Balada Triste de Trompeta به کارگردانی الکس دی لا ایگلسیا درباره یک مثلث عاشقانه با واکنش‌های متفاوت روبرو شد.

نقش‌آفرینی تماشایی ناتالی پورتمن
با در نظر داشتن احساس دین تارانتینو نسبت به سینمای آسیا و بخصوص ژانر رزمی، فیلم ژاپنی «13 آدمکش» ساخته تاکشی میکه (ژاپن) می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، همین طور تریلر روانشناختی «قوی سیاه» به کارگردانی دارن آرونوفسکی با بازی ناتالی پورتمن به نقش یک بالرین مضطرب.

پورتمن یکی از رقبای جدی بهترین بازیگر زن این دوره جشنواره ونیز است و از همین الان نیز نام خود را به عنوان رقیب جدی جوایز اسکار مطرح کرده است. یاهیما تورس بازیگر «ونوس سیاه» هم در اولین تجربه بازیگری خود تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد.

در میان بازیگران مرد، وینسنت گالو به نقش یک مبارز طالبان مظنون به خرابکاری در «قتل اساسی» به کارگردانی یرژی اسکولیمووسکی فیلمساز لهستانی و پل جیاماتی در اقتباس سینمایی «نسخه بارنی» ساخته ریچارد جی. لوییس، از رقبای اصلی هستند.

رویترز / 10 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =