آیا حیوانات تراریخته یا دستکاری شده‌ ژنتیکی باید به بازار مواد غذایی بیایند یا نه. اگر آری، ماهی قزل‌آلا اولین گزینه خواهد بود. این ماهی بزرگ‌تر از قزل‌آلای معمولی نیست، اما سرعت رشدش دو برابر است.

بهنوش خرم‌روز:‌ سال‌ها است که با پیشرفت‌های سریع مهندسی ژنتیک و فناوری زیستی، انواع و اقسام حیواناتی که دستکاری ژنتیکی شده‌اند،‌ به وجود آمده‌اند. در اغلب این موجودات، تلاش شده‌ که نقص‌ها، آسیب‌پذیری‌ها و مانند آن اصلاح شود،‌ مثل گاوهایی که نسبت به جنون گاوی مصونیت دارند. همچنین در بسیاری موارد مطالعات رو به افزایش سرعت رشد و در واقع اقتصادی‌تر کردن تولید مواد غذایی حیوانی رفته‌اند.

اما حالا این بحث به وجود آمده که آیا وقت آن رسیده که حیوانات دستکاری شده وارد برنامه غذایی مردم شوند؟ یک دهه پاسخ این سوال نه بود،‌ اما این ماه قرار است که در مورد ماهی قزل‌آلای دستکاری شده تصمیم گرفته شود.

بر اساس گزارش تکنولوژی‌ریویو، این ماهی قزل‌آلا در نهایت بزرگ‌تر از ماهی‌های قزل‌آلای معمولی نخواهند بود اما سرعت رشد آن دو برابر است. آن‌ها ژن رشدی از یک گونه ماهی دیگر دارند که در طول سال اول زندگی‌شان با افزایش هورمون رشد، آن‌ها را به سرعت به اندازه‌ای می‌رساند که برای فروش در بازار مناسب هستند. همچنین ژن دیگری از ماهی سومی، این رشد سریع را به موقع متوقف می‌کند.

در این تصویر،‌ ماهی پشتی دستکاری ژنتیکی شده است. هر دو ماهی هم‌سن هستند، اما سرعت رشد ماهی دستکاری شده دو برابر است. ماهی جلویی یک سال دیگر به این اندازه خواهد رسید.

اما اگر با این نظر موافقت شود، مردم چه عکس‌العملی خواهند داشت؟ امروزه دیگر کسی به مصرف سبزیجاتی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند اهمیتی نمی‌دهد و مصرف آن‌ها بعد از یک دهه خیلی عادی شده است. اما اگر ماهی را با برچسب دستکاری ژنتیکی به بازار بیاورند، مردم استقبال می‌کنند یا برعکس آن را نمی‌خرند؟

به علاوه اگر فروش این قزل‌آلا تایید شود، تخم آن‌ها به مراکز پرورش ماهی ارسال خواهد شد و برخی نگرانند که اگر یکی از این ماهی‌ها فرار کند، می‌تواند با رساندن خود به آب‌های آزاد، روی ژنتیک طبیعی ماهیان آزاد تاثیر بگذارد.

با وجود همه این نگرانی‌ها، این ماهیان جدید می‌توانند خیلی اقتصادی‌تر باشند. باید دید نتیجه این تصمیم‌گیری که به زودی اعلام می‌شود چه خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش US ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    1 0
    سلام.امکانش هست منو راهنمایی کنید که بچه این نوع ماهی اصلاح شده ژنتیکی را از کجا باید خریداری کنم؟ با تشکر