به عقیده نماینده مشکین‌شهر، وزارتخانه آموزش و پرورش دچار سوء مدیریت شده است.

زهرا تالانی: یونس اسدی، نماینده مشکین‌شهر و عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس از اولین نمایندگانی بود که بحث استیضاح حاجی بابایی وزیر اموزش و پرورش را مطرح کرد چون عقیده دارد که این وزارتخانه دچار سوء مدیریت شده است. به باور این نماینده مجلس، وزرات آموزش و پرورش در حال «اضمحلال» است و اگر به آن رسیدگی نشود، با وضعیتی بدتر مواجه خواهیم بود.

مهمترین موضوعی که سبب شد تا شما خواستار استیضاح وزیر شوید چه بود؟
متاسفانه بر اثر سوء مدیریت بدنه وزارت اموزش و پرورش از هم پاشیده است که ما به عنوان نماینده مردم باید بدانیم این مشکل به خاطر عدم توانایی وزیر در مدیریت و اداره مجموعه است یا اینکه چون از خارج از مجموعه اموزش و پرورش وارد شده مدیران او را نمی پذیرند.

اما شما به موضوع ریخت و پاشهای وزیر هم اشاره داشته اید؟
این هم از مواردی است که برای من جای تعجب دارد. درحالیکه مدارس کمبود بودجه دارند و بسیاری از معلمان حقوق معوقه دارند اما حاجی بابایی به فرهنگیان افطار می دهد و همه را ملزم به حضور این مراسم می کند.

شما توجه کنید در حالیکه بودجه اموزش و پرورش به 12 هزار میلیارد تومان رسیده است و در طول تاریخ اموزش و پرورش  این بودجه بی سابقه است ،به جای اینکه این آقا بودجه را صرف معلمان و مدارس کند کارت 50 هزار تومانی درمان به انها اهدا می کند. اینها به نظر من هدر دادن بودجه اموزش و پرورش است.

الان والدین با ناهنجاری و افت تحصیلی فرزندانشان مواجه هستند و این مهمترین موضوعی است که در مدارس باید به رسیدگی شود، اما در جلساتی که با وزیر داشتیم متوجه شدم ایشان هیچ تدبیری برای این موضوع ندارد.

 این بودجه ها در حالی صرف چنین چیزهایی می شود که برخی از مدارس شهرستانها در استانه سال تحصیلی نیاز به بازسازی دارند؟
بله .چند روزی تا شروع سال تحصیلی نمانده و مدارس بسیاری در روستاها و شهرستانها نیاز به تعمیر و بازسازی دارند اما هزینه انها صرف افطاری اجباری برای فرهنگیان شده است. باید وزیر برای این موارد توضیح قانع کننده ای داشته باشد. چون اموزش و پرورش رکن نظام است و اهمیت فراوانی دارد. وزارت آموزش و پرورش با توجه به گستردگی دامنه فعالیت، طیف مخاطبان و تعداد معاونان یکی از بزرگترین وزارتخانه‌های ایران به شمار می‌آید و مدیریت و راهبرد آن یکی از خبرسازترین مسائل دولت است.

از طرفی وزیر در حالی به کارگیری نیروهای بازنشسته در مدارس را مطرح کرده است که نیروی مازاد و بازنشستگی پیش از موعد را در اموزش و پرورش داریم؟
متاسفانه وزیر بخشنامه هایی را ارسال می کند که وزرای قبلی تمام ان راهها را رفته اند و نتیجه انها مشخص است. و دست به ازمون و خطاهایی می زند که برای یک وزیر جای تعجب دارد. مثلا بدون برنامه و مطالعه دوره پیش دانشگاهی را حذف می کند. یا همین استفاده از نیروهای شرکتی یا استخدام دوباره بازنشستگان که شما اشاره کردید. این مسائل از یک وزیر که ادعای بهترین بودن را دارد  بعید است.

موضوع برگزاری ازمون و عدم استخدام معلمان حق التدریس هم از مواردی است که برخی نمایندگان به ان اعتراض دارند؟
از طرفی بدون اجازه مجلس آزمونی را برگزار می شود و سه برابر ظرفیت اسامی قبول شدگان اعلام می شود و حق کسانی که پارتی ندارند ضایع می شود و از طرف دیگر ما 60 زار نیروی مازاد حق التدریسی و شرکتی داریم. واقعا پیچیدگی هایی در اموزش و پرورش وجود دارد که باید زودتر به انها رسیدگی کرد.

شما درباره این موارد از وزیر توضیح نخواستید؟
وزیر در جلسات حضور می یابد اما توضیحات قانع کننده ای ندارد. متاسفانه ایشان معمولا از جواب دادن طفره می رود  یا دروغ می گوید. مثلا اعلام کرد که تمام نیروهای حق التدریسی استخدام شده اند درحالیکه خلاف ادعای ایشان اثبات شد.

بنابراین بعد از تعطیلات مجلس موضوع استیضاح وزیر مطرح می شود؟
ابتدا قرار بود قبل از تعطیلات موضوع استیضاح را به هیات رئیسه ارسال کنیم اما آقای ابوترابی پیشنهاد داد که بعد از تعطیلات اعلام وصول شود بهتر است. بنابراین قطعا اولین روز بعد از تعطیلات نامه استیضاح را ارائه خواهیم کرد و از مجلس هم می خواهیم که این حق قانونی و فرصت را به ما بدهد. چون

وزرات آموزش و پرورش در حال «اضمحلال» است و اگر به آن رسیدگی نشود، با وضعیتی بدتر مواجه خواهیم بود.

الان چند امضا جمع شده است؟
تا انجا که اطلاع دارم 30 امضا جمع شده اما از دوستان شنیدم که  به  100امضا هم رسیده است.

بنابراین قصد دارید با استیضاح وزیر مشکلات اموزش و پرورش را حل کنید؟
استیضاح هم یک حق قانونی برای نمایندگان است تا به خواسته های مردم رسیدگی کنند. ببینید در هیچ کجای دنیا نمایندگان هر روز جلسه ندارند . انها تنها برای تصویب بودجه یا برنامه تشکیل جلسه می دهند اما ما 30 سال است که قانون تصویب می کنیم درحالیکه وظیفه ما باید نظارت باشد تا عملکرد مدیران بهتر شود  و نیازی به استیضاح و بازخواست نباشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =