۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۶

یک بیماری قارچی مسری، بیش از یک میلیون خفاش را در آمریکا به کام مرگ کشانده است. علیرغم مطالعات، محققین از نحوه مرگ آن‌ها، چگونگی گسترش بیماری و نحوه مقابله با آن اطلاعات چندانی به دست نیاورده‌اند

بهنوش خرم‌روز: یک بیماری قارچی مسری در حال کشتن خفاش‌هاست. بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، در آمریکا شیوع این بیماری بین خفاش‌ها باعث مرگ بیش از یک میلیون خفاش شده است.

خفاش‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم‌های طبیعی دارند. سهم بسزای آنها در شکار حشرات و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها انکار شدنی نیست. اما حالا خودشان به بیماری مسری گرفتار شده‌اند که بینی سفید نام دارد. این بیماری از بینی شروع می‌شود و بال‌ها و گوش‌ها را هم می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که بینی سفید چه‌طور خفاش را می‌کشد. برخی می‌گویند حیوان را آزار می‌دهد و باعث می‌شود بارها بیدار شود. به همبن دلیل انرژی زیادی می‌سوزاند و خفاش را می‌کشد. اما دیگران معتقدند به این سادگی‌ها نیست. آثار تخریب بال در خفاش‌های بیمار دیده می‌شود. بال‌ها نقش مهمی در حفظ تعادل آب بدن و فشار خون خفاش‌ها دارند.

از سوی دیگر،‌ هنوز کسی به درستی نمی‌داند که این بیماری چه طور گسترش می‌یابد. برخی گفتند مقصر اصلی، انسان است که با ورود به غارها با کفش‌های آلوده، خفاش‌ها را مبتلا کرده است. بر همین اساس ورود به غارهای زیادی ممنوع شده، اما به نظر می‌رسد که راه‌حل بی‌فایده‌ای بود.

همچنین محققین به دنبال دارویی برای این بیماری می‌گردند. به نظر می‌رسد که به نسبت موفق هم شده‌اند، ‌اما چه‌طور می‌خواهند این دارو را به خفاش‌ها بدهند؟ نمی‌توان وارد یک غار شد و داروی ضدقارچ را در آن‌جا اسپری کرد یا یک بمب دارویی در غار منفجر کرد. این کار سایر موجودات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است عوارض جانبی بسیاری به بار بیاورد.

محققین همچنان در تلاشند تا این بیماری را درک کنند و راهی برای خلاصی خفاش‌ها از آن بیایند، قبل از این که همه خفاش‌ها با این بیماری نابود شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =