دکتر حمید رضاحاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در گفتگو با خبر اظهار کرد عدالت را در مورد تمام نیروهای حق التدریسی رعایت کرده و حتی یک نفر از شرکت کنندگان آزمون استخدامی با رابطه مورد پذیرش و جذب قرار نگرفته اند.

 سپیده سعیدی: وزارت آموزش وپرورش از 30 سال گذشته تا اکنون دستخوش تغییرو تحولاتی بوده که به زعم بسیاری از کارشناسان این تغییرات سطحی ،غیر اصولی و غیر کارشناسی شده بود . تحولاتی که نسلی از دانش آموزان این مرزو بوم را پس از انقلاب دچار شکست در مقاطع مختلف تحصیلی کرد ،اجرایی کردن سیستم نظام جدید در آموزش متوسطه ،عدم موفقیت در چگونگی کار معاونت پرورشی از یک سوو نهایتا به کار گیری نیروهای غیر متخصص به عنوان معلم  همچون نیروهای فوق برنامه و نیروهای حق التدریس از سوی دیگر نشاندهنده ضعف مدیریت در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی طی سالهای اخیر بود .

 این در حالی است که انتظار می رود که آموزش و پرورش بکوشد تا نسل ها در مسیر رشد و بالندگی و رسیدن به تعالی گام بردارند. اما سال تحصیلی 90 -89 از راه نرسیده برای وزارت آموزش و پرورش سالی پر حاشیه به نظر می رسد. از استخدام حق‌التدریسی ها و آزمون پر سروصدای استخدامی های این وزارتخانه گرفته تا استیضاح وزیر آموزش و پرورش که ادعا می کند برای احقاق حق معلمان و تعالی آموزش به این وزارتخانه آمده وتنها وزیری است که می تواند تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش را اجرایی کند . 

دکتر حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم  در گفتگو با خبر اظهار کرد عدالت را در مورد تمام نیروهای حق التدریسی رعایت کرده و حتی یک نفر از شرکت کنندگان آزمون استخدامی با رابطه مورد پذیرش و جذب قرار نگرفته اند .جالب است بدانیم بسیاری از مردودی های این آزمون از منسوبین مدیر کل  ها و معاونان وزارت آموزش وپرورش بوده اند که به خاطر حفظ آبروی ایشان اسامی را اعلام نمی کنیم . اما مدارک موجود است.


همانطور که می دانید وزارت آموزش و پرورش در مقطعی از زمان اقدام به جذب نیروهایی کرد که نه خود مسئولان اعتقادی به حرفه ای بودن و متخصص بودن این نیروها داشتند و نه قرار بود این نیروها به طور دائم جذب این وزارتخانه شوند و استخدام گردند . نیروهای فوق برنامه و نیروهای حق التدریسی . داستان جذب این نیروها هم از اعتراض چند تن از این نیروها به نمایندگان مجلس آغاز شد و در نهایت قانونی مصوب شد تا همه 66 هزار نفر نیروی حق التدریسی به استخدام آموزش وپرورش درآیند . اقدامی که توام با گذراندن کلاسهای ضمن خدمت وفرصت برای ادامه تحصیل به برخی از این نیروها اجرایی شد ؟ با توجه به این مصوبه و چگونگی جذب این نیروها اصرار شما برای برگزاری آزمون استخدام در آموزش وپرورش برای چه بود ؟ 
من روزی که وارد وزارت آموزش و پرورش شدم تحت عنوان تحول بنیادین ورود پیدا کردم تحول بنیادین در آموزش و پرورش یعنی تغییر و تحول در همه موارد در آموزش و پرورش . محوریت کارم را هم برروی رسیدگی به چگونگی تدریس و استخدام معلمان و نیز رفاه حال آنها قرار دادم . تمام توان خود را به کار گرفتم و از این به بعد هم خواهم گرفت تا نگاه همه به معلم تغییر پیدا کند و معلمان ما دوباره بتوانند به جایگاه اصلی خود بازگردند . حتی نگاه  خود معلم هم به خودش تغییر کند و طبق همین نگاه هم سند ملی آموزش و پرورش  را بازخوانی کردم . همانطور که می دانید سند ملی آموزش و پرورش در سال 1367مورد بحث بوده است در حال حاضر هم آماده بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است . در شورای عالی آموزش و پرورش هم مصوب شده است . این تحول زیر ساختهایی می خواست . نه اینکه فکر کنید من به آموزش و پرورش تنها در طی همین چند ماه وزارتم فکر می کنم من 30 سال است که به آموزش و پرورش در ایران فکر می کنم و14 ساله که در این زمینه شبانه روزی فعالیت کرده ام و می دانید که مدتی هم رییس فراکسیون فرهنگیان بوده ام و در این زمینه کار کردم .

در اکثر طرح ها و تصویب لوایحی که در خصوص بهبود کیفیت آموزش و استخدام در مجلس بود من دخیل بودم و در این خصوص فعالیتهای زیادی را انجام داده ام . قانون مدیریت خدمات کشوری را من از مجلس پنجم پی گیری کرده ام تا به قانون تبدیل شد . همیشه مدافع آموزش و پرورش بوده ام در مجلس .اما حق التدریسی ها ،قانون مجلس می گوید که وزارت آموزش و پرورش باید در طی 5 سال 66 هزار نفر نیروی حق التدریسی را جذب کند . ما می توانیم این نیروها را سال آخر جذب نماییم ،می توانیم سالی 26 هزار نفر جذب کنیم ،می توانیم یک سال 5 هزار نفر جذب کنیم و سال بعد 30 هزار نفر این اولویت بندی را خودمان در وزارتخانه با توجه به نیازها و بودجه تعیین می کنیم اقدامی غیر قانونی انجام نداده ایم . این مهم در اختیار من است به عنوان وزیر آموزش وپرورش . با این فرایند باز هم من با همه مشکلات کنار آمده ام وامسال بلافاصله بعد از تصویب قانون اقدام به جذب 26000 نفر از نیروهای حق التدریسی کرده ام . من ادعا می کنم نیروهای حق التدریسی در تمام کشور تا 6 سال سابقه کار را جذب کرده ایم و مدارک آن هم موجود است .

 حالا اگر بین نیروهای حق التدریسی کسی بود که تحت این شرایط بود و جذب نشده بود و یا ناراضی بود شما می توانید این موضوع را تیتر سایت کنید و تا یک سال هم پایین نیاورید و اظهار کنید که من حق نیرویی از نیروهای حق التدریسی را ضایع کرده ام .من آزمون استخدامی را برگزار کرده ام برای حق بسیاری از کسانی است که نمی توانند به جز این آزمون وارد آموزش و پرورش شوند . افرادی که تحصیلات آنها مرتبط با نظام آموزشی است . ضمن اینکه ما نیاز به نیرو در این وزارتخانه داریم . آن هم نیروی متخصص . حدود 630 هزار نفر شرکت کننده در این آزمون داشتیم که 105 هزار نفر ازاین افراد به مرحله دوم آزمون رسیدند و باز از این 105 هزار نفر 25 هزار نفر هم شرایط ورود به مرحله و آزمون عملی و علمی را نداشتند .

چرا اجازه ندادید نمایندگان مجلس در این آزمون نظارت داشته باشند ؟ این نظارت می توانست خاطره تلخ آزمون دستیاری را تکرار نکند .
من کار غیر قانونی انجام نداده ام . کدام قانون این را ازمن خواسته است . دوستان نماینده می دانند که من خودم سالها در مجلس فعالیت کرده ام و خودم بهتراز همه می دانم که کدام اقدام قانونی است و کدام نه . من قسم می خورم که در این آزمون از هیچ قدرتی و مسئولی توصیه ای را نپذیرفتم و در این آزمون رو سفید هستم . من با قدرت از این آزمون دفاع می کنم و تنها وزیری بوده ام که بعد از انقلاب آزمونی با این تعداد شرکت کننده برگزار کرده ام . مردم ایران ،من در آزمون استخدامی از هیچ قدرتی توصیه نپذیرفتم.

برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش تا چه اندازه می توانست در راستای تحول بنیادین آموزش وپرورش موثر باشد ؟
در این راستا باید تمام سعی خود را به کار می گرفتم تا زیر ساختهای تحول بنیادین را درست کنیم و مهمترین موضوع در این راستا درآموزش و پرورش نیروی انسانی است . همه  قبول دارند که آموزش و پرورش باید به سمت تخصصی شدن پیش برود و برترین ها را انتخاب نماید . چرا که می خواهیم آینده را و نسل آینده را به دست این نیروهای انسانی بسپاریم .آزمون هم در همین راستا برگزار شد.

در کشور ما حدود 128 هزار مدرسه وجود دارد که حدود 70 هزار از این مدارس بالای 100 نفر جمعیت دارد که ما در کل 12000 هزار معلم ورزش داریم که یعنی در این حوزه مدارس ما تعطیل هستند .در این راستا هم آمدیم و 20000 معلم حق التدریس را استخدام کردیم . مگر نه اینکه قبل از اینکه من وزیر آموزش و پرورش شوم همه روزنامه ها می نوشتند که ورزش در مدارس تعطیل شده و به دست فراموشی سپرده شده است . مگر نه اینکه در آموزش ابتدایی اصلا ورزشی وجود نداشت . حالا من آمده ام و می خواهم 20000 معلم ورزش استخدام کنم . 4000 سالن ورزشی دارم می سازم . شنا را در ابتدایی اجباری کرده ام و دانش آموزان از سوم ابتدایی باید شنا بیاموزند .400 استخر شنا را در کشور آماده می کنیم. در تهران آماده شده است و مراکز استان ها هم همین طور .

شما چرا از حق التدریسی های نهضت سواد آموزی برای این امر استفاده نکردید ؟ عده ای از نمایندگان مجلس که برای استیضاح شما اقدام می کنند معتقدند که شما قانون اولویت استخدام را زیر پا گذاشته اید و می بایست 60 هزار نیروی حق التدریسی را به جز آموزشیاران نهضت سواد آموزی استخدام می کردید . نیروهای نهضت که سابقه 4 سال خدمت را داشته اند و طرح دو فوریتی آن هم در مجلس ارائه شده بود که یک فوریت آن تصویب شد .
اتفاقا مصوبه مجلس را در این خصوص اجرایی کرده ام . 1800 نفر  معلم ورزش داریم و آن را از سهمیه مان کم کردیم و گفتیم اینها معلمان حق التدریسی مان . قانون مجلس به من این اجازه را داده و گفته آن تعداد نیرویی را که لازم دارید از حق التدریسی ها جذب کنید . ماهم همین کار را انجام دادیم . ما می خواستیم 10000 نیروی مشاوره در مدارس جذب کنیم . چرا که در کشور تنها 12500 نیروی مشاوره داشتیم یعنی 12500 مدرسه ،که اگر بخواهیم هر مدرسه ای یک مشاور داشته باشد این تعداد تنها می شود تهران ،تبریز ،اصفهان ،مشهد پس مابقی  مدارس شهرها با این تعداد اندک مشاور بی مشاور می شدند .من آمدم تا درد های آموزش و پرورش را درمان کنم . کمبود نیروی مشاور در مدارس کشور به خصوص مناطق دور افتاده برای سیستم آموزش و پرورش کشورمان معضل به شمار می رود . البته به من گفتند که ممکن است بین نیروهای حق التدریسی هم نیروهای مشاور که ما می خواهیم جذب کنیم . افرادی وجود داشته باشد .بررسی کردیم و متوجه شدیم در این میان 1034 نفر نیروی حق التدریسی می تواند به منظور مشاوره در مدارس استخدام رسمی شود و این کار صورت گرفت . امابرای جذب معلم ابتدایی ما تنها به نیروی مذکر نیاز داشتیم تا آنها را به مناطق دور دست و روستاها بفرستیم . حتما شما هم می دانید که بسیاری از افرادی که درآموزش و پرورش فعالیت می کنند خانم هستند و ما نیروی مرد کمتر داریم و تعداد آنها بسیار کم است .

این نیروهای مورد نیاز در بین حق التدریسی ها وجود نداشت و ما مجبور شدیم آنها را از آزمون جذب کنیم . مهر در راه است و مدارس ما در دورترین نقاط کشور نیاز به معلم دارند . تا کی باید این روند ادامه داشته باشد که روستاهای ما ماه ها معلم نداشته باشند . ما این آزمون را برگزار کردیم تا متخصصان علوم تربیتی را جذب نماییم و در نقاط دور ازآنها استفاده نماییم من معتقدم که در نقاط دور کشور استعدادهای بسیاری وجود دارد که باید آنها را شناسایی کرد

گویادر کمیسیون آموزش وتحقیقات بهانه کسری بودجه را آورده بودید ،درست است ؟راستی با استخدام حق التدریسی ها و کسانی که در آزمون استخدامی پذیرفته شده اند و هم افزایش حقوق دفتر داران و اقدامات دیگر که خودتان برشمردید ،بودجه کم نمی آورید ؟ با کسری بودجه چه می کنید ؟
شما سالی را به یاد دارید که آموزش و پرورش بودجه کم نیاورد و یا بسیاری از وزارتخانه های دیگر با کمبود بودجه مواجهه نشوند ، آیااین مطلب می تواند دلیلی براعتراض نمایندگان باشد ؟ برای اینکه من آمده ام تا تحول بنیادین را حقیقتا اجرایی کنم . آموزش و پرورش واقعا نیاز به معلم های متخصص و برجسته ای دارد که پیش از این با کمبود آن مواجهه بود . می گویند آموزش و پرورش با توجه به نیازهایش نیروی استخدام کند در غیر این صورت از نیروهای حق التدریسی استفاده نماید . نیروهای حق التدریسی که کلاس دارند من به غیر از این افراد می خواهم نیروهای دیگری را استخدام نمایم . با توجه به نیازهایم . کجای این کار غیر قانونی است .این همان مصوبه مجلس است .

نیروهای نهضتی چگونه تعیین تکلیف شدند ؟
درست است که نهضت سواد آموزی زیر نظر وزیر است ،اما آقای قرائتی مسئول آن است که از نماینده ولی فقیه است و مستقلا این مجموعه را اداره می کند . همه می دانیم که نهضت سواد آموزی بودجه جداگانه دریافت می کند . مجلس بودجه مستقل در این خصوص دریافت می کند

معاون وزیر آموزش و پرورش هم هستند.
بله و رییس بنیاد نهضت  سواد آموزی هم هستند . بودجه ایشان مستقل است هیچ دخالتی در به کار گیری نیروهای آنها من نداریم . من به تمام مواردی که دکتر عباسپور در این رابطه خواستند عمل کرده ام گرچه من دخالتی در به گارگیری  این نیروها نداشته ام و وزیران قبل از من هم دخالتی نکرده اند . اما از نهضت سواد آموزی در خواست کردم  . 3000 نفر اسم به ما بدهند تنها به این دلیل که دلم می سوزد . آنها به من 3000 اسم دادند و ما اسامی را در سایت قرار دادیم تا تمام نهضتی های کشور ببینند و حق کسی هم ضایع نشود . این اقدام بر اساس مصوبه بود که تازه هنوز به قانون هم تبدیل نشده بود . جلسه ای در کمیسیون آموزش و تحقیقات برگزار شد و من گفتم من مصوبه را اجرا می کنم و گفتم من همه نیروها را نیاز دارم و پیشنهاد دادم بر اساس سابقه اقدام کنیم و من گفتم به من مکتوب اعلام کنید . که عادلانه تر هم بود .

به طور کلی چند هزار نفر استخدام کردید از نیروهای حق التدریسی و نهضتی ؟
از ابتدای تابستان 26000 نفر استخدام شده اند ،به غیر از نیروهای نهضتی که گفتم آنها هم 3000 نفر بوده اند و بر مبنای سابقه در اولویت هستند و البته باید ذکر کنم که به غیرفرزندان شهیدان و جانبازان که برای آنها هم حقی را در نظر گرفته ایم و بدون استثنا حق آنها را ادا کرده ایم .من موظف هستم هم معلولان و هم فرزندان شهید را به کار بگیریم طبق قانون که همه این نیروها به کار گرفته شده اند . ما همه فرزندان شهدا را طبق لیست بنیاد شهید بدون استثنا قبول کردیم ،طبق قانون . جانبازان 50 در صد به بالا را هم همین طور. قانون می گوید هر وزارتخانه ای در صورت اقدام به استخدام باید فرزندان شهید را استخدام کند .من مطمئن هستم همه از این نحوه استخدام راضی هستند . خیلی ها به من ایراد می گیرند که مگر قرار نبود در مقطع ابتدایی تنها از نیروهای آقا استفاده شود .پس چرا چند نفر از خانم ها را جذب کرده اید  . می گوییم ایراد وارد است اما باید توجه داشته باشید که این خانم ها فرزند شهید هستند پس ما طبق قانون عمل کرده ایم . چون در قانون ذکر شده برای جذب فرزندان شهید جنسیت هم مطرح نباشد.

یکی از ایراداتی که به عملکرد شما گرفته می شود . اعطای سمت معاونت به دفترداران است . اقدامی که منجر به افزایش 130 هزار تومانی حقوق ایشان شده و نهایتا باعث کسری یک هزار میلیارد تومانی در بودجه می شود،در قانون بودجه آمده که هیچ وزارتخانه ای حق ندارد بدون تصویب بودجه هزینه و فعالیت جدیدی را انجام دهد و یا برای خود تعریف کند . در این رابطه توضیحی دارید ؟
مدارس مادر گذشته ساختاری داشتند ودر صدد برآمدیم تا این ساختار بسیار قدیمی را حذف کنیم . دفترداری وآن سیستم کهنه یکی از این موارد بود که من تمام توان خود را به کار گرفتم تا آن راحذف نمایم . ما خواستیم تا دفترداری به سیستم اجرایی وصل نماییم و به دفتر داران پست معاونت اجرایی دادیم . این کار چه اشکالی دارد ،اینکه بعد از سالها 130 هزار تومان به حقوق این افراد اضافه شود . آنها معاون اجرایی می شوند .من نیرویی به مدارس اضافه نکرده ام تنها پست دفتر داری را به معاونت تبدیل کرده ام و به عنوان یک وزیر حق دارم که این کار را انجام دهم . من وزیرم حق ندارم حکم مدیریت و معاونت بدهم به کسی ؟این اقدام دفتر داران را دارای انگیزه کرده است . در بودجه هم پیش بینی شده بود. حتی برخی از معاون های قبلی می توانند بروند کلاس ،آن وقت حق معاونتش کسر می شود یعنی همان 130 هزار تومان کسر می شود .مگرما بقی معاون ها از مدتها قبل 130 هزار تومان اضافه نمی گرفتند . حالا تنها با اضافه شدن دفترداران به این سیستم یکی از معاونان می تواند به کلاس برود . این اقدام چه بودجه اضافی را از آموزش و پرورش کسر می کند ؟ من در کمیسیون هم همین توضیح را دادم . در اصل جابجایی انجام می شود . من یک گام هم خلاف قانون بر نداشته ام. کجای بودجه آمده من 26000 نیروی حق التدریس استخدام کنم.

انحلال شرکتهایی که نیروهای خدماتی به آموزش و پرورش می دادند بر چه مبنا و دیدگاهی صورت گرفت؟
همانطور که خودتان هم متذکر شدید شرکتهایی که نیروی خدماتی به آموزش و پرورش می داد. اما ما به خودمان آمدیم دیدیم این شرکتها نیروی تدریس هم به آموزش و پرورش می دهند . این اقدامات قبل از وزارت من انجام می شد.

یعنی ما نیروهای تدریس و برخی از معلمان خود را از این شرکتها تامین می کردیم؟!
بله . همان هایی که آمدند جلوی در مجلس و مدعی هم شدند. من که آمدم وزیر شدم نامه ای برای من آمد از رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات از دکتر عباسپور که مانند این نامه برای آقای محسن پور سرپرست و دکتر لاریجانی هم رفت و 100 نفر در صحن مجلس هم تذکر دادند که این اقدام غیر قانونی است و جایگاه آموزش و پرورش را زیر سوال برده است . باید این نیروها را از آموزش وپرورش حذف نماییم و شرکتهای خدماتی هم منحل شوند. من آبان ماه وزیر شدم و نخواستم که کلاس بدون معلم بماند. صبر کردم تا خرداد سال جاری و بلافاصله به این دستور عمل کردم. در این راستا شرکتهای مذکور را هم منحل کردیم و آمدیم با نیروهای خدماتی قرارداد بستیم . حالا برای همه این اقدامات مورد مواخذه قرار می گیریم.

آقای وزیریکی از اصحاب رسانه در یکی از نشریات  مقاله ای در رابطه با روند فعالیتهای شما نوشته بود ،تیتر هم این بود ،پدر استیضاح استیضاح می شود؟چرا شما را پدر استیضاح می خوانند . آیا این اتفاقات ربطی به عملکرد شما در گذشته دارد یا مواردی است که می توان آنها را به عملکرد شما در این چند ماه وارد خواند وشاید هم  سوء تفاهم دانست؟ 
بنده آقای حاجی را استیضاح کردم به دلیل اهداف متعالی آموزش و پرورش در کشور و نظام جمهوری اسلامی ،اما باید این مطلب را هم متذکر شوم که من حامی محمود فرشیدی بودم برای اینکه رای بیاورد و تا روزی هم که وزیر بود تمام توان خودم را به کار گرفتم تا از ایشان پشتیبانی کنم. از روزی که علی احمدی آمد هم از همواره از ایشان دفاع کردم تا جایی که می خواستند ایشان را هم استیضاح کنند که در این رابطه هم تمام توان و تلاش خود را به کار گرفتم تا ایشان استیضاح نشوند و بتوانند به ادامه خدمت خود در آموزش و پرورش بپردازند . در این رابطه می توانید از وزرای قبل مانند آقای فرشیدی هم بپرسید که من از جمله افرادی بوده ام که تنها قصد استیضاح کردن داشته است ؟ یا فردی بوده ام که همواره سعی داشتم به وزرای آموزش و پرورش در راستای رسیدن به اهداف متعالی آموزش و پرورش کمک کنم . شما این مطلب را حتما بپرسید.

آینده آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می کنید؟
همانطور که مقام معظم رهبری هم عنوان کرده اند. آموزش و پرورش ما نیاز به تحول بنیادین دارد و من درصدد هستم تا این تحول را به وجود آورم و آینده را در این صورت روشن می بینیم. من قصد دارم آموزش وپرورش را به سمت تخصصی شدن نیروها پیش ببرم و این نقطه عطفی در این وزارتخانه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۳
    0 0
    جنابعالی از کجا خبر داری.که همچین ادعایی میکنی