نوکیا برای نمونه لمسی N900 که هنوز در مراحل آزمایشگاهی است، قابلیت القای لمس بافت‌های زبر و نرم را پیش‌بینی کرده است. این فناوری از اثر ارتعاشات الکتریکی روی گیرنده‌های حسی سرانگشت استفاده خواهد کرد.

محبوبه عمیدی: نمونه اولیه نوکیا N900 با یک تغییر انقلابی در گوشی‌های همراه تهیه شده است. این نمونه جدید قادرست حس لمس آیکون‌ها و تصاویر زبر یا نرم را به کاربر بدهد و بعدی تازه به را به گوشی‌های لمسی آینده بیافزاید.

به گزارش نیوساینتیست، پیرس اندرو، محقق نوکیا که همین هفته از این فناوری تازه رونمایی کرد، ایده این شیوه تعاملی تازه و درک بافت‌های متفاوت در گوشی آینده نوکیا را این‌طور شرح می‌دهد: «نوکیا می‌خواهد هر تصویری روی صفحه بازخورد لمسی متناسب با خودش را داشته باشد». می توانید فیلم این فناوری را در اینجا مشاهده کنید یا منتظر باشید پس از لحظاتی در پایین بارگذاری شود. 

 

این فناوری بر مبنای اثر ارتعاشات الکتریکی روی گیرنده‌های لمسی عمل می‌کند و این حس را به سر انگشت‌ها القا خواهد کرد که گویی یک بافت نرم یا زبر را لمس می‌کنند. برای این کار سطح انگشت‌ها با یک لایه نارسانا در تماس خواهد بود که لایه زیرین آن ولتاژ متناوبی متناظر با جنس بافت را دریافت خواهد کرد. هر چقدر بسامد این ولتاژ بیشتر باشد، گیرنده‌های لمسی احساس لمس بافت نرم‌تری را خواهند داشت.

اندرو می‌گوید: «این اثر از دهه 1950 شناخته شده است. زمانی که اتصال به زمین در یک وسیله الکتریکی به خوبی صورت نگرفته نباشد، فرد با دست کشیدن روی سطح صاف نارسانایی که آنرا پوشانده احساس لمس یک بافت زبر را خواهد داشت. این همان اثر ولتاژ متناوب روی گیرنده‌های لمسی دست است».

به نظر می‌رسد این اثر ناشی از جاذبه الکترواستاتیک میان لایه فلزی و گیرنده‌های لمسی بخش عمیق و رسانای پوست که مملو از مایع است باشد و به همین علت بتواند احساس لمس بافت متفاوتی را با تغییر ولتاژ به فرد بدهد».

برای ایجاد چنین شرایطی در گوشی‌های لمسی، نوکیا دو لایه نازک متفاوت را روی یک صفحه نمایش ال.سی.دی تعبیه کرده است. لایه داخلی با رسانای شفافی از جنس اکسید‌قلع‌ایندیوم و لایه خارجی با نارسانای شفافی از جنس اکسید‌هافنیم پوشیده شده است. وقتی فرد گوشی را با یک دست نگاه می‌دارد و با دست دیگر صفحه نمایش آنرا لمس می‌کند، یک مدار بسته الکتریکی شکل می گیرد و در این شرایط اگر اکسید‌قلع‌ایندیوم در بسامدی میان 50 تا 200 هرتز برانگیخته شود، انگشتان دست به سمت صفحه نمایش جذب می‌شوند و اثر درک بافت ایجاد خواهد شد.

در حال حاضر با حرکت سرانگشت‌ها روی سطح لمسی تنها می‌شود یک بافت را در سراسر صفحه نمایش احساس کرد. اگر بخواهیم این صفحه چند‌لمسی باشد و هم‌زمان قابلیت القای چندین بافت مختلف را به کاربر داشته باشد، باید سیستمی طراحی شود که بتواند در نقاط مختلف صفحه نمایش ولتاژهای گوناگون ایجاد کند.

نوکیا قصد دارد این اختراع را ثبت کند اما اندرو معتقد است این ایده به زمان بیشتری برای نهایی شدن نیاز دارد. از سوی دیگر ضریب هدایتی پوست مرتب تغییر می‌کند و متخصصان معتقدند حساسیت گیرنده‌های لمسی در افراد مختلف متفاوت است. این مسئله هم می‌تواند چالش دیگری سر راه تولید این صفحات باشد.

نوکیا تنها شرکتی نیست که به تولید چنین صفحاتی دست زده است. توشیبا هم تلاش می‌کند به کمک یک شرکت فنلاندی تازه‌تأسیس به این فناوری دست پیدا کند و محققان بسیاری در دانشگاه‌های جهان دارند روی این فناوری کار می‌کنند.

یان ویسل از دانشگاه مک‌گیل در مونترال، کانادا که یکی از این محققان است، می‌گوید: «آینده ابزارهای بازخورد لمسی در صفحات آی‌فون و آی‌پد بسیار‌درخشان است. آنها سریع‌تر از ما حرکت کرده‌اند، می‌توانند حرکات دست ما را حس کنند و همیشه می‌دانند داریم کدام بخش از صفحه را لمس می‌کنیم و این در حالی است که ما هنوز درکی از لمس بخش‌های متفاوت صفحات لمسی نداریم».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =