فرهنگستان سلطنتی علوم سوئد، جایزه نوبل پزشکی 2010 را به رابرت ادواردز، استاد بازنشسته دانشگاه کمبریج به‌دلیل ابداع روش لقاح آزمایشگاهی که به تولد بیش از 4 میلیون نفر در جهان منجر شده، تقدیم کرد.

رابرت جی.ادواردز سال 1925 در منچستر، انگلستان متولد شد. پس از جنگ جهانی دوم به تحصیل زیست‌شناسی در دانشگها‌های ولز و ادینبورگ پرداخت و در سال 1955، دکترای خود را درمورد توسعه جنینی موش‌ها دریافت کرد. در سال 1958 به عضویت هیات‌علمی انستیتو ملی تحقیقات پزشکی لندن درآمد و تحقیقات خود را بر روش‌های لقاح انسانی متمرکز کرد.

از سال 1963، ادواردز به دانشگاه کمبریج رفت و مدتی بعد به کمک پاتریک استپانو، نخستین مرکز آی.وی.اف (لقاح آزمایشگاهی) را در کلینیک بون‌هال تاسیس کرد. در طول سال‌های بعد، او مدیریت تحقیقات این مرکز و سردبیری چند نشریه علمی معتبر در این زمینه را عهده‌دار بود.

ناباروری مشکلی است که 10 درصد از زوج‌های زمین به آن مبتلا هستند و لقاح آزمایشگاهی، نخستین روش علمی درمان این معضل به شما می‌رود. نخستین کودک آزمایشگاهی در 25 جولای 1978/ 4 تیر 1357 متولد شد و در طول سه دهه بعد از آن، بیش از 4 میلیون نوزاد سالم به این روش به دنیا آمده‌اند.

برای مشاهده خبرهای تکمیلی در این زمینه می‌توانید به پایگاه اینترنتی بنیاد نوبل مراجعه کنید یا منتظر خبرهای تکمیلی خبرآنلاین باشید. 

برای آگاهی از برندگان نوبل در سال گذشته هم می‌توانید اینجا را کلیک کنید. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =