۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۵

دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی خبر از افزایش شانس خانم روسف داد که شهروندان برزیلی تنها به اعتبار حمایت رییس‌جمهور محبوب و دوست‌داشتنی کشورشان از این خانم 63 ساله حمایت کردند.

هادی اعلمی فریمان:  

دور اول انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی خبر از افزایش شانس خانم روسف داد که شهروندان برزیلی تنها به اعتبار حمایت رییس‌جمهور محبوب و دوست‌داشتنی کشورشان از این خانم 63 ساله حمایت کردند.هر چند روسف نتوانست به اکثریت مطلق آراء یعنی پنجاه درصد آراء به اضافه یک رای دست یابد، اما این احتمال زیاد است که در دور دوم انتخابات که قرار است سی و یکم اکتبر برگزار شود، وی برنده نهایی این کارزار باشد.

دالیما روسف، رییس کارکنان کاخ ریاست جمهوری برزیل ارتباط نزدیک و مستقیمی با لولا داسیلوا رییس‌جمهور دارد. داسیلوا روزهای پایانی دوره 8 ساله ریاست‌جمهوری خود را طی می‌کند و به نظر می‌رسد که روسف در این میان بهترین فردی است که سیاستهای داسیلوا را از نزدیک شناخته و قادر به پیگیری آنها خواهد بود.بر همین اساس شاید بتوان انتخاب روسف از سوی داسیلوا را با مدل سیاسی پوتین-مدودف قیاس کرد.به عبارتی داسیلوا ، به این جهت خانم روسف را برای ریاست‌جمهوریر برگزید تا در سایه وی تصمیم‌گیرنده و خط دهنده اصلی به وی باشد.

اما نکته حائز اهمیت اینجاست که داسیلوا می‌توانست با تغییر قانون اساسی، خود مجددا زمام امور را در دست گیرد.اما شخصیت و منش دمکراتیک وی نشان داد که او تمایلی به بر هم زدن ساختارهای قانون اساسی برزیل همانند تجربه سایر کشورهای واقع در این حوزه مثل ونزوئلا و بولیوی نداشته و ندارد. لذا او ترجیح داد تا با انتخاب فردی معتمد و نزدیک به خود سیابستهای اقتصادی‌اش را در قالب نوعی نمایندگی وکالتی از جانب خانم روسف به انجام برساند تا برزیل از مسیر توسعه خارج نشود. اگر بگوییم که داسیلوا برزیل را در طول 8 سال ریاست‌جمهوری‌اش به اوج رساند،شاید اغراق نباشد. وی با برنامه‌ها و نگاه مستقل از سیاست خارجی  که موفقیتهای روزافزونی را در رشد این کشور به همراه داشت، توانست محبوبیت بالایی را در بین اقشار مختلف مردم کسب نماید .  

بنابراین انتخاب روسف از این لحاظ حائز اهمیت است که استمرار دقیق سیاستهای لولا داسیلوا را به دنبال خواهد داشت. با توجه به سیاستهای اعلامی و تبلیغات شعارگونه خوزه سرا از حزب سوسیال دمکرات که به نظر می‌رسد جذابیتی برای اقشار مختلف مردم نخواهد داشت به احتمال قوی در دور دوم انتخابات نیز خانم روسف به دلیل محبوبیت زیاد داسیلوا برنده میدان انتخابات خواهد بود.

علت گرایش و محبویت لولا خاستگاه اجتماعی و برخاستن از طبقه فقیری است که با تلاش فراوان توانست 25 میلیون فقیر را به خط متوسط ارتقا و برزیل را در طول 8 سال به موفقیتهای چشمگیری برساند.یکی از نقاط قوت داسیلوا در برنامه های حزبی‌اش شفافیت و صداقت با ملت برزیل بود. به عنوان مثال در چند نمونه از فسادهای سیاسی حزب کارگر لولا داسیلوا با پذیرش فساد و طرح صادقانه و شفاف آن با مردم کشورش توانست از شکست حزب پیشگیری کند و همین موضوع موجب محبوبیت روزافزون لولا داسیلوا شد.
امروز نیز روسف قصد دارد به عنوان وارث اصلی داسیلوا سیاستهای حزب کارگر و اقدامات سابق  را ادامه دهد تا برزیل همچنان به حرکتش بر روی ریل‌های توسعه ادامه دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 97503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =