در حالیکه در شرایط فعلی بسیاری از مردم از افزایش مبلغ قبوض برق خود گلایه دارند و این روزها به یکی از اساسی ترین دغدغه ها بدل شده وزیر نیرو از احتمال افزایش نیافتن قیمت برق در مرحله اول اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها خبر می دهد.

در شرایطی این احتمال می رود که قیمت برق از ابتدای آبان ماه افزایش نیابد که طی ماه های اخیر وزارت نیرو با پلکانی کردن قیمت برق باعث شکایت بسیاری از مردم از قیمت اعلام شده در قبوض برق هایشان شده است.

مردم تهران اخیرا قبض‌های برقی را دریافت کرده‌اند، که در آن قیمت برق به چند برابر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش در قبض برق بسیاری از ساکنان تهران ارقامی بین 150 تا 220 هزار تومان درج شده است.

این در حالی است که قبض برق افرادی که هزینه برق آنها در هر دوره از 10 هزار تومان تجاوز نکرده است در این دوره به 50 هزار تومان رسید.

پیش از نیز مردم استان‌های شمالی کشور در تجربه‌ای مشابه با افزایش ناگهانی قیمت برق در قبض‌های خود مواجه شدند.

مجید نامجو وزیر نیرو با بیان اینکه تمام سناریوها برای قیمت برق توسط کارگروه تحول اقتصادی پذیرفته شده گفت: هنوز مشخص نیست برق جزو اقلام مرحله نخست اجرای هدفمند شدن یارانه ها برای اصلاح قیمت باشد.

براساس اظهارات مجیدنامجو ، هنوز مطمئن نیستیم که به هر حال در مرحله اول اصلاح قیمتها هدفمندی یارانه برق اجرا خواهد شود و به محض اینکه مطلع شویم حتما رسانه‌ها را در جریان خواهیم گذاشت.

به گفته او ، هنوز مشخص نیست که برق جزو آن اقلام نخست اجرای هدفمند شدن یارانه ها باشد اما چیزی که مشخص است این است که چند سناریو راجع به قیمت برق مطرح است که همه سناریوها هم پذیرفته شده است، اما هنوز این سناریوها قطعی نشده است.

به اذعان وزیر نیرو ، بررسی بحث هدفمندی یارانه آب در مرحله دوم گذاشته شده است و قرار است قانون هدفمندی یارانه‌ها یک مرحله جلو برود و مرحله بعد بحث آب پیش رود بنابراین آب در مرحله نخست اولویت ندارد و اولویت با حامل‌های انرژی است.

در حالی دولت در تلاش است تا اعمال لایحه هدفمند کردن یارانه ها در بخش آب و برق را به وقتی دیگر موکول کند که بارها وزارت نیرو بر کمبود منابع مالی ناشی از ثابت ماندن قیمت آب و برق در سال های گذشته به دلیل قانون تثبیت قیمت ها گلایه داشته است.در عین حال یکی از دلایل اصلی اعمال لایحه هدفمند ردن یارانه ها در کشور بحث ثابت ماندن قیمت آب و برق بوده چرا که طی سالیان گذشته همین امر باعث شده بسیاری از طرح های این وزارتخانه متوقف باقی بمانند و پروژه های جدید در کشور اجرا نشود.

در عین حال براساس قانون بودجه دو سه سال اخیر محلس دست دولت را برای افزایش قیمت آب و برق در کشور باز گذاشته است که با دستور رئیس جمهور این امر اجرا نشده و همچنان قیمت ها مشابه گذشته  حفظ شده است.

در این بین مشخص نیست چرا دولت  از افزایش قیمت آب و برق در کشور نگرانی دارد در حالیکه این نگرانی در شرایط فعلی برای افزایش قیمت دیگر کالاها و فراورده های نفتی چون بنزین و گازوئیل وجود ندارد.این در حالی است که به اذعان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قیمت بنزین و گازوئیل قطعا در مرحله اول اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها افزایش خواهد یافت.براین اساس کارشناسان معتقدند این تصمیم دولت در راستای مهار تورم است چرا که افزایش یکباره آب و برق به همراه بنزین و گازوئیل می تواند در عین نارضایتی بار تورمی زیادی را به همراه بیاورد که مهار ان قطعا مشکل خواهد بود.

در عین حال وزیر نیرو معتقد است : زمانی که لایحه هدفمند کردن یارانه ها در بخش برق  واب اعمال شود قطعا در ماه های ابتدایی قیمت قبوض افزایش خواهد یافت و به مرور زمان این قیمت ها به شدت کاهش خواهد یافت.

به اعتقاد این عضو کابینه دهم ، زمانی که قانون هدفمند کردن یارانه ها اجرا و قیمتها واقعی شود، آنگاه انحصار شکسته خواهد شد؛ چراکه وقتی قیمت خدمتی به صورت دستوری پایین نگه داشته می شود، سرمایه گذار و تولیدکننده ای جز دولت نمی تواند این خدمت را ارایه کند؛ چراکه بخش خصوصی تمایلی به حضور ندارد.

به گفته نامجو، اما زمانی که تابوی قیمت تثبیتی شکسته شد، بخش خصوصی ورود خواهد یافت و انحصار را می شکند ؛ در چنین شرایطی فعالان اقتصادی می توانند با خلاقیت و مدیریت، کالا را با قیمت ارزانتر و با پایداری بیشتر به دست مردم برسانند و این، آینده ای است که برای کشور رقم خواهد خورد.

به اذعان وی، همچنین مردم نیز می توانند از ظرفیتهای سرزمینی برای رفع مایحتاج خود بهره گیرند، به این معنا که وقتی قیمت واقعی برای برق پرداخت شود، مردم می توانند با به کارگیری تکنولوژی هایی از جمله سلول های خورشیدی، برق مورد نیاز خود را تامین کنند؛ به این معنا که با صرف هزینه 10 تا 15 میلیون تومانی، آن هم برای فقط و فقط یک بار، می‌توانند برق مورد نیاز خود را تولید کرده و دیگر نیازی به خرید برق به قیمت واقعی از دولت نباشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 98707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد گودرزی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
    0 0
    این پاراگراف اخر خیلی بی معنی بود! مگه میشه همچین چیزی؟