محققین دانشگاه واشنگتن بر پایه فناوری ام.آر.آی و با استفاده از یک باریکه لیزر، تومور مغزی غیر قابل عمل جراحی را ‌پختند و آن را از بین بردند. شاید در آینده درمان تومور نیازی به جراحی نداشته باشد.

بهنوش خرم‌روز: یکی از روش‌های متداول برای از بین بردن تومورها در بدن، ‌انجام عمل‌های جراحی و خارج کردن آن‌ها از بدن است. اما در برخی موارد،‌ پزشکان دسترسی چندانی به تومور ندارند،‌ خصوصا در مواردی که تومور در قسمت‌های حساسی از بدن مانند مغز تشکیل شده و انجام عمل جراحی با خطرهای زیادی همراه است. برای حذف این گونه تومورها، روش تازه‌ای ارائه شده که می‌تواند بسیار امیدوارکننده باشد:‌ پختن تومور!

به گزارش دیسکاوری، محققین دانشگاه واشنگتن مدعی شده‌اند که باروش تازه خود می‌توانند جان بیماران مبتلا به تومورهای مغزی را که تاکنون عمل جراحی روی آنها غیرممکن بود، نجات بدهند. همچنین آن‌ها امیدوارند که در آینده نزدیک بتوان از این روش برای نابودی تومورهای سراسر بدن استفاده کرد تا دیگر نیازی به عمل جراحی نباشد.

در این روش آن‌ها از باریکه لیزر برای پختن تومور مغزی استفاده می‌کنند و از این طریق تومور را می‌کشند. آن‌ها ماه گذشته از این روش برای درمان تومور مغزی بیماری استفاده کردند که عمل‌های جراحی دیگری را از سر گذرانده بود و به دلیل محل قرارگیری تومور، پزشکان عمل جراحی را جایز نمی‌دانستند. این محققین حفره‌ای به قطر یک مداد در جمجمه وی ایجاد کردند و با استفاده همزمان از تصویربرداری ام.آر.آی، توانستند به جای دقیق تومور برسند. سپس درحالیکه مراقب سلول‌های سالم اطراف تومور بودند، یک میله لیزر بسیار ظریف و انعطاف‌پذیر را از طریق این سوراخ به تومور مغزی رساندند.

‌باریکه لیزر با زاویه 90 درجه از این میله خارج می‌شد. بنابراین کافی بود پزشکان میله را به جای مناسب برسانند و در دمای 60 درجه، ‌تومور مغزی را که به اندازه یک توپ گلف بود، بپزند. بیمار تنها سه روز بعد مرخص شد و ظاهرا همه از نتیجه این درمان راضی هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 99488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • drروژین IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
    0 0
    ببخشید اونوقت میشه طرز تهیهش رو هم توضیح بدین! چه قدر باید بزاریمش تا برشته بشه....!