ادبیاتفارس نوشت: فرزند زنده یاد یاور همدانی اعلام کرد: روز گذشته مراسم خاکسپاری انجام نشد و پیکر پدرش قرار است امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شود.
ادبیاتروزنامه ایران نوشت: هفتم اسفند سالگرد درگذشت علامه دهخدا بود. مردی که یکی از بنیادیترین گامها را در حفظ و توسعه تمدن ایران برداشت و آن، بهوجود آوردن لغت نامه بود. موضوعی که سرزمین تاریخی ما به شدت به آن نیاز داشت و آن را نداشت.
ادبیاتروزنامه ایران نوشت: جمال میرصادقی معدود بازماندگان روزگار طلایی فرهنگ و هنر، از دهههای چهل و پنجاه، از روزگاری که نام بزرگانی همچون بزرگ علوی، غلامحسین ساعدی، احمد محمود و حتی چهرههایی نظیر پرویز ناتل خانلری، احسان یارشاطر، ابوالحسن نجفی، رضا سیدحسینی و... به آن گره خورده و او کنار همه آنان ادبیات را زیسته است.
ادبیاتروزنامه خراسان نوشت: مصداق بارز «کم گوی و گزیده گوی چون دُر/ تا ز اندک تو جهان شود پر» قالب دوستداشتنی کاریکلماتور است؛ تک جملههایی که با چند کلمه، کاریکاتوری ذهنی میسازند و خواننده را به فکر وامیدارند.
کتابایبنا نوشت: خلیل مستوفی از نسخهشناسان و کتابفروشان قدیمی تهران، شامگاه یکم اسفندماه دار فانی را وداع گفت و پیکرش امروز در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
ادبیاتمهر نوشت: حوزه هنری کودک و نوجوان، سلسله نشستهای پژوهشی و نقالی با موضوع «تاثیر و نقش ادبیات کهن با محوریت شاهنامه برای کودکان» را برگزار میکند.
موسیقیمهر نوشت: سید مصطفی سعیدی از استادان و هنرمندان عرصه نقالی، شاهنامه خوانی و مناقب خوانی که طی دهههای گذشته حضور فعالی در این حوزه ها داشته دار فانی را وداع گفت.
ادبیاتایسنا نوشت: درحالیکه یک سال از درگذشت یدالله ثمره میگذرد، مصطفی عاصی از توصیه این چهره پیشکسوت زبانشناسی برای تقویت و گسترش زبان فارسی به عنوان سرمایه فرهنگی مشترک برای همه ایرانیان میگوید.
ادبیاتخراسان نوشت: «به من بزنگ»، «این آهنگ رو گوشیدم» و... . این فعلها بخشی از ساختههای فارسیزبانهای جوان در مکالمههای روزمره است. شاید اگر اینها را به گوشِ یک استاد ادبیات فارسی برسانیم، به احتمال زیاد برافروخته شود و بگوید که اینها، همه ساختهای مندرآوردیِ زبانی و نشانه بیسوادی هستند. اما اگر با این موضوع به نرمی برخورد کنیم، میبینیم این نوع ساخت مصدر فعلی،خیلی هم عجیب و غریب نیست و در روزگارِ فردوسی و حافظ هم رایج بوده است.
ادبیاتروزنامه ایران نوشت: واقعاً کاری که سلیمان حییم کرد فوق طاقت یک انسان است. معلوم است که این کار را با تمام دلبستگی، شور و زندگیاش انجام داده است. هیچ فرهنگنویسی نیست که در کار نوشتن فرهنگ نگاهی یا نیم نگاهی به حییم نکرده باشد.
ادبیاتتسنیم نوشت: یوسفعلی میرشکاک با بیان اینکه خطری که امروز انسان ایرانی را تهدید میکند، بیهویتی است، گفت: با خواندن شاهنامه ایرانی میمانیم. فردوسی به باورهای ما عمق میدهد و ریشهمان را به ژرفا میرساند.
دربارهی میزان قدرت اندیشهوری و ایجاد دبستانهای مستقل معرفتی بزرگان سنتی ما ـ بهویژه صوفیمشربانـ نکتهها و گفتههای فراوان از گذشته تا امروز، موافق و مخالف، مطرحشده و ناگزیر گروههای اجتماعی مختلفی را به دنبال خود کشانده است.
ادبیاتایبنا نوشت: نجیب مایل هروی، مولف، پژوهشگر و نسخهشناس افغانستانی که در کارنامه ۵۰ ساله پرافتخارش، تالیف، تصحیح و برررسی بیش از ۳۰ کتاب و نگارش صدها مقاله به چشم میخورد، امروز چونان عارفی گمنام، با مشکلاتی عدیده، روزهای خود را در مشهد بهشب میرساند.
ادبیاتایسنا نوشت: احمد سمیعی گیلانی میگوید: راز عمر بلند من این است که هیچوقت کینه به دل نگرفتم و به این نکته عقلایی رسیدم که هر کسی کینه به دل بگیرد آزار میبیند. ما باید قصورها را ببخشیم.
کتابنیکنام حسینی پور از احتمال حضور نیافتن نماینده برگزیده چینی جایزه جهانی سال به ایران خبر داد و یکی از علتهای آن را بحث بیماری کرونا که در چین مطرح است، بیان کرد.
ادبیاتبنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در اطلاعیهای از لغو آرای اعلام شده داوران بخش ویژه جشنواره شعر فجر خبر داد و تاکید کرد پس از بررسیهای لازم در فرصتی دیگر، این بخش برگزار خواهد شد.
ادبیاتایبنا نوشت: سعید بیابانکی، شاعر حوزه ادبیات آئینی و پایداری، گفت: شعر سفارش جامعه به شاعر است و در طول زمان بسته به شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... جامعه تغییر میکند.
کتابتسنیم نوشت: سرنوشت نسخهای کمنظیر از دیوان حافظ که اخیراً کشف شده، جالب و خواندنی است؛ نسخهای که پس از سالها پیگیری پلیس آلمان، در آپارتمانی در آمستردام هلند کشف شده است.
شهریایسنا نوشت: محققان جامعهشناسی در پژوهشی تاریخ شوخیهای قومیتی در ایران را بررسی کردهاند و به این نتیجه رسیدند که این شوخیها از سدههای ابتدایی بعد از اسلام در ایران رواج داشته است.
ادبیاتایسنا نوشت: محمدهاشم اکبریانی غریزی ننوشتن و رفتن به سمت تصنعینویسی و ممارست نکردن در نوشتن را عامل جوانمرگی نویسندگان میداند و میگوید: عوامل بیرونی مانند اقتصاد و سانسور مهم است و تأثیر هم دارد اما اینها، نقش فرعی دارند و نقش اصلی را خود نویسنده باید ایفا کند.