با گذشته یک هفته از زلزله خوی، اسکان اضطراری زلزله‌زده‌ها با حجم قابل توجهی از کمک‌های مردمی، دولتی و نهادهای مختلف ادامه دارد با اینحال ضعف مدیریت در پخش کمک‌ها یا رسیدگی به وضع زلزله‌زده‌ها قابل کتمان نیست .

سینا افشاریان- خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، بازدیدی دو روزه از شهرهای خوی و فیرورق و برخی روستاهای زلزله‌زده، منهای حجم خرابی‌ها و خسارات، مقدار قابل توجه کمک‌ها بخصوص درخصوص چادر و اسکان هموطنان زلزله‌زده در محل‌های اسکان اضطراری یا چادرهای نزدیک خانه خود حکایت داشت ضمن اینکه محموله‌های قابل توجهی از کمک‌ها از موادغذایی تا لوازم بهداشتی و ... توسط موسسات خیریه از نقاط مختلف کشور، هموطنان از سراسر کشور و دستگاه‌ها و ادارات دولتی به این مناطق ارسال شده که به نظر می‌رسد به حالت اشباع رسیده و کمک به زلزله‌زدگان از هم‌اکنون باید بیشتر به بازسازی و ساخت و ساز ساختمان‌های خسارت دیده معطوف شود.

اسکان اضطراری زلزله زدگان شهرستان خوی خاتمه یافته است

استاندار آذربایجان‌غربی در آخرین گفت و گوی خود اعلام کرد: با تلاش هلال احمر و نیروهای نظامی و انتظامی، اسکان اضطراری زلزله زدگان شهرستان خوی به اتمام رسیده است.

وی از ایجاد ١٠٠ اردوگاه با تمامی امکانات در مناطق مختلف شهرستان خوی خبر داده و افزود: در این اردوگاه‌ها خدمات حداکثری چون تامین مواد غذایی و لوازم بهداشتی، تامین امنیت و سایر خدمات به زلزله زدگان ارائه می شود.

وی با اشاره به توزیع بیش از ٤٠ هزار دستگاه چادر توسط جمعیت هلال احمر، خاطرنشان کرد: در طول یک هفته گذشته، ١٦٠ هزار تخته پتو، ٤٧ هزار تخته موکت، ١٥ هزار دستگاه وسایل گرمایشی در مناطق زلزله زده توزیع شده است.

مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی در چادرهای زلزله‌زدگان خوی / دو نفر فوت کردند

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان غربی از مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی در چادرهای زلزله زدگان خوی خبرداد و افزود: مادر ۸۰ ساله و پسر ۵۵ ساله زلزله زده اهل فیرورق خوی به دلیل استنشاق گاز مونواکسید کربن ناشی از احتراق زغال در داخل چادر جان باختند.

ضعف شدید خطوط ایرانسل در کمپ‌ها و مناطق زلزله‌زده

هرچند مخابرات و همراه اول با اضافه کردن دکل‌های مخابراتی به کمک زلزله‌زدگان شنافتند، ضعف پوشش ایرانسل بخصوص در کمپ‌هایی که شاهد اسکان اضطراری تعداد زیادی از هموطنان است، موج می‌زند.

هر چند وضعیت پوشش شبکه‌های مخابراتی در روستاها و نقاط مختلف شهر عادیست ولی در محل‌های اسکان ضعف پوشش دومین اپراتور بزرگ کشور نیازمند توجه است و وزارت ارتباطات و اداره کل ارتباطات استان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

نظرات مردم

هموطنان مختلف توزیع چادر را قابل قبول و از آن تمجید کردند با این حال هموطنان برخی شهرها حجم کمک‌ها و اقلام خوراکی و گرمایشی در مقایسه با روستاها کمتر عنوان کردند.

بسیاری هموطنان اسکان یافته در مراکز اسکان اضطراری نیز میزان کمک‌ها را قابل قبول دانستند.

شهروندان خاطر نشان کردند: وقوع چندین پس‌لرزه پیاپی را یکی از عوامل ترس برای بازگشت به خانه‌هایشان قلمداد کرده‌اند.

گروه‌هایی نیز که از نقاط مختلف کشور به همراه روستاهایی که زلزله را احساس نکرده‌اند در حالی تهیه و تدارک غذا و کمک‌ها را برای پخش در بین زلزله‌زدگان انجام می‌دهند با اعلام اینکه تلاششان ایجاد شرایط خوب برای هموطنان و کاهش استرس و نگرانی‌های آنان اعلام کردند: روزانه پخش نهار و شام و همچنین آماده‌سازی پک‌های مورد نیاز خانواده‌ها را در مساجد برای ارسال به نقاط خسارت دیده انجام می‌دهند و کمک‌ها از نقاط مختلف کشور است.

ضعف در پخش مناسب کمک‌ها و تا حدودی بی‌برنامه‌گی در گروه‌های مختلف امدادی بدلیل تکثر آنها، باعث شده گاهی تنش‌هایی در مناطق ایجاد شود با این حال نیازمند ایجاد یک هماهنگی به شدت در مناطق زلزله‌زده احساس می‌شود.

کمک‌ها از جای‌جای کشور ارسال می‌شود

در بین کمک‌های ارسالی، آن چیزی که به وضوع دیده می‌شود، دیده شدن پلاک خودروها و امدادرسان‌ها از شهرهای مختلف کشور از تهران و کرمانشاه و تبریز و مرند و شهرهای مختلف استان آذربایجان‌غربی و همچنین از واحدهای مختلف تولیدی، نهادهای دولتی و خصوصی، باشگاه‌های فرهنگی ورزشی ... است.

حجم بالای کمک‌ها، روستاهای دور دست را نیز شامل شده است.

46

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =