جنگل‌های بارانی زمین، با گیاهان و قارچ‌های رنگارنگ و تنوع زیستی شگرف خود، سهم بسزایی در چرخه‌های طبیعت و نیز زندگی انسان‌ها بر روی کره خاکی دارند؛ با این حال تا مرز هشدار در خطر نابودی قرار گرفته‌اند.

بهنوش خرم‌روز: جنگل‌های بارانی در سراسر زمین، دارای بیشترین تنوع زیستی هستند. انواع گیاهان، قارچ‌ها و نیز جانوران کوچک و بزرگ در دل این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. جنگل‌های بارانی منشا آب و غذای مردمان بسیاری در سراسر کره خاکی هستند و انسان‌ها از گیاهان و قارچ‌های به خصوصی که در دل آن‌ها می رویند، برای ساخت مواد گوناگون از جمله داروها بهره می‌برند.
با این همه، جنگل‌های بارانی با همه فواید و تنوع زیستی‌شان به سرعت در حال نابودی هستند. با رشد شهرهای انسان و صنایع گوناگون، پیوسته بخش‌های زیادی از جنگل‌های بارانی در حال نابود شدن است، تا حدی که امروزه میزان جنگل‌زدایی به حد هشدار رسیده است. بسیاری از گونه‌هایی که در دل این جنگل‌ها زندگی می‌کنند، هنوز حتی نامگذاری نشده و در حال نابودی و انقراض هستند. اگر حالا برای نجات این جنگل‌ها اقدامی جدی صورت نگیرد، در آینده شاید شاهد نابودی کامل آن‌ها و بسیاری از چیزهای وابسته به آن‌ها، از جمله خودمان خواهیم بود.
در گزارش تصویری امروز خبرآنلاین، برگرفته از نشنال‌جئوگرافیک، سری به جنگل‌های بارانی زیبای سراسر زمین می‌زنیم. 

 

نور خورشید در جنگل بارانی
اشعه خورشید از بین درختان سر به فلک کشیده جنگل بارانی اندونزی در جزیره نیاس به درون نفوذ کرده است. جنگل‌های بارانی از جمله نقاطی روی زمین محسوب می‌شوند که بیشترین تنوع زیستی را دارند. گونه‌های گیاهی و قارچ‌ها اگرچه برای حیات وحش جنگل ضروری است، اما به درد انسان‌ها هم می‌خورند. برای مثال، از آن‌ها داروهای باارزشی به دست آمده است.

 

قورباغه درختی چشم قرمز
این قورباغه‌ها نمادی از جنگل بارانی آمریکای مرکزی هستند. وقتی می‌خوابند، رنگ سبزشان به استتار آن‌ها کمک می‌کند. وقتی در معرض خطر قرار می‌گیرند، رنگ قرمز چشم‌ها یا پاهایی که ناگهان ظاهر می‌شوند، شکارچی را غافلگیر می‌کند و فرصتی برای فرار ایجاد می‌کند. قورباغه‌های ماده روی برگ‌هایی که روی آب آویزان هستند تخم‌گذاری می‌کنند، در نتیجه بچه‌ها در آب می‌افتند و تا وقتی که بتوانند روی درخت زندگی کنند، از حشرات آب تغذیه می‌کنند.

 

نوک‌شاخی‌های بالای درخت
این نوک‌ شاخ‌کرگدنی‌ها به دلیل شکل خاص زایده‌ای که روی سرشان دارد، به این اسم خوانده می‌شوند. این که کاربرد این شاخ عجیب چیست، هنوز معلوم نیست، شاید در جلب توجه جفت یا تقویت صدای پرنده نقش داشته باشد. این پرنده‌ها عموما از میوه‌های درختان جنگل بارانی تغذیه می‌کنند و به صورت جفت زندگی می‌کنند. راهکارهای آن‌ها برای لانه‌سازی هم بسیار جالب است.

 

میمون‌های کاپوچین ساکن کاستاریکا
بچه میمون‌های کاپوچین با صورت‌های سفید خود روی درختان جنگل بارانی کاستا ریکا بازی می‌کنند. برخلاف این گونه‌های معروف، بسیاری از موجوداتی که در جنگل‌های بارانی زندگی می‌کنند، هنوز نام‌گذاری نشده‌اند و باید به طور رسمی شرح و تحلیل شوند.

 

نگاه خیره کاسوواری
این پرنده ساکن جنگل بارانی استرالیا، دومین پرنده بزرگ دنیا است که وقتی خیره می‌شود، ترسناک به نظر می‌رسد. آن‌ها به 1.7 متر قد و 70 کیلوگرم وزن هم می‌رسند و در بین پرندگان، فقط شترمرغ از آن‌ها بلندتر است. کاسوواری‌ها معمولا از انسان‌ها اجتناب می‌کنند، ‌اما در عین حال می‌توانند از پاهای قوی و ناخن‌های خنجر مانندشان برای تنبیه مهاجم‌ها استفاده کنند. آن‌ها با این که خوب می‌دوند، می‌پرند و شنا می‌کنند، اما قادر به پرواز نیستند.

 

درختان صنوبر سیتکا
این درختان صنوبر سیتکا که با خزه پوشانده شده‌اند، در دره رود هوه، در دل یک جنگل بارانی معتدل واقع در ایالت واشنگتن آمریکا روییده‌اند. درختان این منطقه اغلب میزبان گیاهانی هستند که روی ساقه آن‌ها می‌رویند، مانند همین خزه‌ها.

 

قارچ جنگل‌ بارانی کانادا
این قارچ‌های زیبا که آمانیتا موسکاریا یا فلای آگاریک نام دارند، در جنگل بارانی سواحل معتدل بریتیش کلمبیا واقع در کانادا روییده‌اند.

 

کناره جویبار
جویبارهای شبه جزیره اوسا واقع در کاستا ریکا، در دل یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های جنگل‌های بارانی پست زمین، که در پارک ملی کورکووادو حفاظت می‌شود، جریان دارند. این پارک به داشتن گیاهان و قارچ‌های رنگارنگ و تنوع جانوران بزرگ‌تر، از تمساح‌ها گرفته تا یوزپلنگ‌ها معروف است.

 

میمون و نارگیل
این میمون در دل جنگل بارانی مالزی مشغول خوردن نارگیل است. مالزی هنوز هم به میزان بالایی دارای جنگل است و 60 درصد کشور با درخت پوشانده شده، اما با رشد اقتصادی اخیر این کشور، جنگل‌زدایی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. این در حالی است که این جنگل تنوع زیستی شگرفی دارد و رودهایی که از ارتفاعات این جنگل‌ها جاری می‌شوند، 90 درصد آب شیرین مورد نیاز مردم این کشور را تامین می‌کنند.

 

مارمولکی روی برگ
این مارمولک روی برگی در جنگل ملی ال یومکو در پورتو ریکو مشغول آفتاب گرفتن است. این جنگل ملی تنها جنگل بارانی در سیستم جنگل‌های ملی آمریکا است که بیش از 11 هزار هکتار مساحت دارد.

 

درختان انجیر
فضای محدود در جنگل‌های متراکم بارانی، باعث پدید آمدن درختان وگیاهان عجیب و غریبی از جمله این درخت انجیر در فیلیپین می‌شود. می‌بینید که این درخت به جای این که روی شاخه‌ها میوه داده باشد، روی ریشه‌هایی که از تنه آن بیرون زده‌اند، میوه داده است.

 

طوطی دم‌بلند اسکارلت
این طوطی دم‌بلند اسکارلت در جنگل بارانی آمازون مشغول خوردن غذا است. این طوطی‌ها به جیغ‌های بلند، پاهای دارای 4 پنجه و پرهای بسیار زیبا معروف هستند.

 

قایق کانو در کنگو
کانوها برای جابه‌جایی روی رودهای جنگل بارانی جمهوری کنگو ضروری هستند. جنگل حاره‌ای آبگیر کنگو با مساحت بیش از 2 میلیون و 230 هزار کیلومتر مربع، بعد از آمازون، دومین جنگل بارانی بزرگ دنیا است و به فراوانی گونه‌های حیات‌وحش معروف است. اما مردم هم 50 هزار سال است که در این جنگل زندگی می‌کنند. آبگیرکنگو آب و غذای 75 میلیون آفریقایی را تامین می‌کند.

 53272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۳
    2 2
    عااااااااشق این قورباغه ام! جلوه ای از شوخ طبعی کمیک در دفتر آفرینش. ولی فکر می کنم در قاره آمریکا یوزپلنگ نباشه ها!
  • شهروند رشتي IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    0 3
    گزينش و ترجمه اي جاودانه