امروزه مجموعه بزرگی از ابزارها، تلویزیون،‌ بازی‌های رایانه‌ای، وب‌کم، اسپیکر و ... وجود دارند،‌ که برای برقراری ارتباط با آن‌ها،‌ فقط کافی است دست یا سر خود را تکان بدهید. مثلا با حرکت دست، عکس بگیرید یا آهنگ را عوض کنید.

بهنوش خرم‌روز: درزندگی روزمره و اجتماعی ما انسان‌ها، برای برقراری ارتباط، ‌استفاده از زبان بدن، ‌بسیار اهمیت دارد. در واقع، در مکالمات روزمره ما،‌ حرکات دست و بدنمان،‌ سهم زیادی دارند. ما با زبان بدن به دیگران می‌فهمانیم که چه احساسی داریم و این که چه‌قدر دوست داریم در موضوعی درگیر شویم یا این که برعکس از آن فاصله بگیریم. خب،‌ اگر بتوانیم به همین شکل با رایانه‌ها، تلویزیون‌ها و سایر ابزارهای الکترونیک اطراف خود ارتباط برقرار کنیم چه‌طور؟ در واقع این ایده در حال حاضر اصلا دور از ذهن نیست و ابزارهای زیادی داریم که حرکت دست ما را تشخیص می‌دهند و تنها با تکان دادن دست، ‌سر یا بدن خود می‌توانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم و به آن‌ها فرمان دهیم.
دیسکاوری برخی از این ابزارها را انتخاب کرده که برای کنترل کردن آن‌ها،‌ کافی است از حرکت دست،‌سر یا بدن خود استفاده کنید.
 

تلویزیون: اگر تا به حال از کینکت استفاده کرده باشید،‌ می‌دانید چه‌طور می‌توان خواسته خود را با حرکت دست به تلویزیون فهماند. اگر بتوان این روش را برای کنترل همه چیز روی تلویزیون به کار برد، خیلی عالی است نه؟ nTobeBox از شرکت فناوری‌های همراه آی‌سایت، به شما اجازه می‌دهد بدون کنترل از راه دور، تلویزیون خود را کنترل کنید. nTobeBox روی سیستم‌عامل ساندویچ بستنی اندروید کار می‌کند و می‌تواند در حال پخش برنامه‌های معمول تلویزیونی، نرم‌افزارها و تماس‌های ویدئویی را هم پوشش دهد.
 

وب‌کم:‌ این وب‌کم‌ها روی صفحه نمایش نصب می‌شوند و برای کار با خط تازه آلترابوکز اینتل طراحی شده‌اند. آن‌ها عمق سه‌بعدی را پوشش خواهند داد و میکروفون دوگانه خواهند داشت. بدین ترتیب،‌ می‌توان از آن‌ها برای شناسایی چهره و تحلیل اطلاعات مشخصی چون سن و جنسیت کاربر استفاده کرد. اینتل مدعی است که این ابزار، حتی در کارهای کوچکی مثل خرید عینک،‌ تغییراتی به وجود خواهد آورد،‌ به این شکل که به کاربر اجازه می‌دهد به صورت مجازی، ‌آن را امتحان کند و تصمیم بگیرد که به چهره‌اش می‌آید یا نه! همچنین این وب‌کم به کاربر اجازه می‌دهد که اشیا یا نرم‌افزارهای روی صفحه را با حرکت دست خود کنترل کند.
 

داشبورد خودرو: شاید در حال حاضر،‌ وقتی پشت فرمان، حالت چهره و بدن خود را تغییر می‌دهید، یا دست‌هایتان را تکان می‌دهید، بیشتر معنای پرخاشگرانه داشته باشد، ‌اما سیستم کنترل خودرویی که شرکت هارمن برای خودروی مفهومی خود ساخته،‌حرکت‌هایی مانند تکان دادن سر یا چشمک زدن را به عنوان فرمان تفسیر می‌کند. برای مثال، راننده می‌تواند با چشمک زدن، رادیو را خاموش کند یا با تکان دادن سر، صدای رادیو یا ضبط را کم یا زیاد کند. همچنین راننده می‌تواند با حرکت دست خود، به یک تماس تلفنی جواب بدهد یا این که سیستم تهویه هوا را تنظیم کند. به ادعای هارمن، این پیشرفت می‌تواند از میزان حواس‌پرتی راننده هنگام رانندگی کم کند و امکان این را فراهم کند که راننده بتواند بیشتر چشم به جاده داشته باشد. نکته جالب این که این ابداع تازه می‌تواند بین حرکت‌های تصادفی و حالت‌های بدنی عمدی تمایز قایل شود. بنابراین، ‌اگر تصادفی به کسی چشمک بزنید، رادیو خاموش نخواهد شد.
 

نرم‌افزار اسکن مغز: وقتی یک جراح پرتغالی به این نتیجه رسید که هنگام جراحی، ‌به تصاویر اسکن‌شده مغزی بیشتری نیاز دارد، بدون این که تداخلی با استریل نگاه داشتن دست‌هایش داشته باشد، با یک شرکت نرم‌افزار تماس گرفت. وای‌دریمز در نتیجه یک نرم‌افزار تعاملی به نام وای‌اسکوپ تهیه و ارائه کرد. این نرم‌افزار روی کینکت مایکروسافت کار می‌کند و به پزشک اجازه می‌دهد تصاویر و اسکن‌ها را بدون نیاز به لمس کردن چیزی، ‌جابه‌جا کنند. وای‌اسکوپ هنوز مراحل آزمایشی خود را می‌گذراند، اما در سراسر جهان علاقمندانی دارد! به همین دلیل هم این شرکت اعلام کرده که می‌خواهد وای‌اسکوپ را تا اواخر امسال به بازار عرضه کند.
 

نرم‌افزار موزیک: فلاتر نام نرم‌افزاری است که با استفاده از وب‌کم رایانه، برای کنترل موزیک روی اسپاتیفای و آی‌تونز به کار می‌رود،‌ آن هم بدون نیاز به هیچ سخت‌افزار دیگری!‌ برای شروع پخش یک موزیک، تنها کاری که لازم است انجام دهید، ‌این است که یک دست خود را بالا ببرید، برای متوقف کردن هم فقط کافی است همین کار را بکنید. برنامه‌های آینده این است که بتوان پخش نتفلیکس و یوتیوب را با حرکت دست به عقب برگرداند و نیز،‌ نمایش اسلایدهای پاورپوینت را با دست کنترل کرد. این نرم‌افزار هم روی سیستم‌‌عامل مک و هم ویندوز کار می‌کند. بهترین نکته در مورد آن هم است است که کاملا رایگان است.
 

ماوس رایانه: اول رایانه‌ها ماوس داشتند، بعد، گوی‌ها آمدند، بعد از آن هم نوبت به ماوس‌های بی‌سیم رسید. حالا هم ماوس‌های نامرئی داریم!‌ ایده آن متعلق به پژوهشگر ام.آی.تی، پراناو میستری و گروهش در آزمایشگاه رسانه است که با استفاده از یک دوربین و باریکه‌های فروسرخ، یک ماوس فاقد ماوس ساخته است. کاربر تنها دستش را به شکلی می‌گیرد که انگار یک ماوس را گرفته است، دوربین،‌ بازتاب باریکه لیزر تابانده شده به دست را می‌بیند و آن را به حرکت نشانگر تبدیل می‌کند. برای مثال، انگشتی که ضربه می‌زند، میزان نور را تغییر می‌دهد و به دوربین می‌فهماند که فرمان کلیک را بفرستد. محققین بر این باورند که با پیشرفت کار، حرکت‌هایی مانند زوم کردن هم بدین طریق ممکن خواهد شد. از آن‌جا که نمونه این کار تنها با 20 دلار ساخته شده، انتظار می‌رود که محصول نهایی از ماوس‌های موجود بسیار ارزان‌تر باشد.


اسپیکر و کنترل از راه دور: طراح این ابزار، ‌جی.سی کاریچ در همکاری با گروهی، سعی کرده محصولی بسازد که به نظر دارای فناوری سطح پایین،‌ اما در واقع دارای فناوری بسیار سطح بالایی باشد: یک لوله چوبی که با عبارت جسم تعاملی صدا توصیف شده است و به عنوان یک اسپیکر کار می‌کند، اما در عین حال حرکت دست را دنبال می‌کند و به یک کنترل از راه دور بدل می‌شود. برای تنظیماتی مانند تغییر بلندی صدا، کافی است دست خود را بالای این لوله به سمت بالا و پایین حرکت دهید یا این که تنها دست خود را روی آن بکشید تا آهنگی که پخش می‌شود عوض شود.
 

هندست: اگر دیدید کسی در جایی، دستش را به حالت "با من تماس بگیر" در آورد، زیاد توجه نکنید،‌ چون ممکن است در واقع در حال برقراری ارتباط با دستکش بلوتوث خود باشد. دستکش‌های های‌کال،‌ در واقع هدست‌های بلوتوث برای دستان شما هستند. اسپیکر آن روی انگشت شست و میکروفون آن روی انگشت کوچک قرار می‌گیرد. در آی.اف.ای امسال، ‌این دستکش‌ها عنوان بهترین محصول را از آن خود کردند. گفته می‌شود که از همین ماه، ‌این محصول برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.
 

کلیکر دوربین: با این ابزار مفهومی، می‌توانید تنها با حرکت دادن انگشت‌های خود،‌ کادر خود را مشخص کنید و عکس بگیرید. ایر‌کلیکر، از دو تکه تشکیل شده که مانند حلقه در انگشت شما قرار می‌گیرند، یکی روی انگشت شست و دیگری روی انگشت اشاره. وقتی انگشت‌هایتان را به هم نزدیک می‌کنید تا عکس بگیرید، یک حس‌گر فشار فعال می‌شود و به دوربین پیامی می‌فرستد تا عکس بگیرد. ایرکلیکر همچنین از طریق بلوتوث به یک گوشی هوشمند متصل می‌شود تا عکس‌های را در جایی امن روی آن ذخیره کند. به علاوه، ایرکلیکر حالت متفاوت دست را برای گرفتن عکس یا فیلمبرداری تشخیص می‌دهد.


رایانه همراه: علی بابا و چها دزد بغداد را یادتان هست؟ رمز غار را چه؟ «سسمی باز شو»! می‌توانید همین کلمات را بگویید تا لپ‌تاپ‌تان باز شود‍. خب،‌ تقریبا همین کلمات!‌ در این نمونه مفهومی متعلق به ‌توبیاس تافت، دانشجوی طراحی، لپ‌تاپ با استفاده از انواع مختلف ضربه دست،‌ مثل کوبیدن، ضربه آرام با انگشت،‌ یا همان‌طوری که موقع در زدن به در می‌زنید، باز یا بسته می‌شود. همچنین دوربین و میکروفون، حالت قرار گرفتن کاربر را تشخیص می‌دهند و ارتفاع و زاویه رایانه را طوری تنظیم می‌کنند که کاربر بهترین زاویه دید را داشته باشد.

 53272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صائب EU ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    10 2
    هیچی پراید وطن نمیشه