مسولان داراپا به دنبال دوربینی بسیار پیشرفته‌تر از دوربین‌های دید در شب معمولی هستند که با سوار شدن بر روی کلاهخود و یا اسلحه سربازان، به این جنگجویان برای دید در تاریکی شب و هر نوع شرایط آب و هوایی کمک کند.

محمود حاج‌زمان: جنگجویان آمریکایی به مجموعه‌ای از دوربین‌ها مجهزند که می‌توانند آنها را برای دید در شب، دید در میان مه و دود، و دید در طول روز استفاده کنند؛ اما به گفته مسولان دارپا -سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته نظامی ارتش آمریکا- این مجموعه یک دردسر واقعی است. هیچ کس نمی‌خواهد تا کیفی پر از ابزار را حمل کند. بنابراین چه بهتر است که تنها یک ابزار داشت که بتواند به تنهایی تمام کارهای این مجموعه را انجام دهد.
به گزارش پاپ‌ساینس، دارپا به دنبال یک نمایشگر فرانمای (Head-Up Display) چند بانده است که علاوه بر قابلیت نصب بر روی کلاهخود و یا اسلحه سربازان، طول موج‌های مختلف نور را در یک تصویر واحد با هم ترکیب کند. هوا آفتابی است؟ مشکلی نیست، دوربین می‌تواند در نور مرئی کار کند. بمب دودزا جلوی دید شما را گرفته است؟ ایرادی ندارد، دوربین می‌تواند علائم گرمایی فروسرخ را ببیند. این سیستم همچنین دارای توانایی مشاهده طول موج فروسرخ نزدیک است تا بتواند به کاربر برای دیدن در تاریکی کمک کند.
پروژه جدید دارپا به نام شبکه نقطه‌ای برای تجسم پویا (PIXNET) به دنبال طرح‌های پیشنهادی برای حسگرهای جدیدی است که بتوانند تمام این کارها را با هم انجام دهد. به گفته نیبیر دار، مدیر پروژه PIXNET، یک طرح پیشنهادی موفق باید کوچک، سبک، کم‌مصرف، و کم هزینه باشد. این سیستم به طور بی‌سیم با یک تلفن هوشمند اندرویدی ارتباط برقرار می‌کند تا تصاویر را با یکدیگر ترکیب کند؛ همانند فرایندی که در تصویر زیر مشاهده می‌شود. جنگجو صحنه‌ای را مشاهده می‌کند که تمام اطلاعات تصویر مرئی، حساسیت گرمایی، و تصویر نزدیک فروسرخ را با هم دارد.

حسگرهای موجود یک نقطه شروع مناسب هستند، اما به اندازه کافی پیشرفته نیستند که بتوانند کارکردهای چندگانه مد نظر دارپا را انجام دهند. ترکیب کردن باندهای گرمایی و انعکاسی یک چالش خواهد بود؛ چالشی که البته غیر از قابلیت حمل آسان وسیله است. دار می‌گوید: «چیزی که ما واقعا به دنبال آن هستیم پیشرفت‌های چشمگیر در طراحی دیافراگم، آرایه‌های صفحه کانونی، تجهیزات الکترونیکی، بسته‌بندی و علم مواد است.»
 53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    6 1
    کاش عکس هاش بهتر بود.
  • شاپور IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    6 1
    میشه گفت که بی نظیره>>>