بسیاری از والدین با مشکلاتی چون «تربیت تک فرزند، مواجهه با اعتماد به نفس پایین، بیش​فعالی، استرس امتحانات و همچنین برخورد صحیح با ناهنجاری​های رفتاری فرزندان» سروکار دارند که طالب شناسایی و رفع این مسائل و تربیت بهتر فرزندان خود هستند.

 

به گزارش خبرآنلاین، سامانه ارسال و اشتراک محصولات فرهنگی «سام» لیستی کوتاه برای آشنایی والدین با نیازها و رفتارهای کودکان در حوزه تربیتی و روانشناسی منتشر کرده که در ادامه با این کتاب های انتشارات قطره بیشتر آشنا می شوید. این مجموعه کتاب با قیمت 15هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.


 

نام اثر

نویسنده

توضیح

 

فرزند پروری

 

دکتر فریبا عربگل

پاسخ و ارائه راه حال به سوالاتی از قبیل: چگونه فرزندم را تربیت کنم؟ چرا کودک شما پرخاشگر است، ناسزا می‌گوید، لجباز است و ...

 

تک فرزندی

 

دکتر الهام شیرازی

والدین ابتدا باید مهارت‌هاى تربیت تک‌فرزند را داشته باشند و سپس به فرزند بعدى فکر کنند؛ آیا داشتن تنها یک فرزند مشکل است؟

 

اعتماد به نفس سالم

 

دکتر بهروز بیرشک

شناخت اعتماد به نفس و اعتماد به نفس کاذب بالا از جمله موارد مطروحه در کتاب است... اعتماد به نفس کاذب بالا در واقع شکلی از اعتماد به نفس پایین است

اختلال بیش فعالی- کمبود توجه

 

دکتر مریم کوشا

آیا کودکان بیش فعال از نظر هوشی با سایر کودکان تفاوت دارند؟  مشکلات تحصیلی مهم ترین مسائله ای است که این کودکان و نوجوانان را تهدید می کند

 

اضطراب امتحان

 

دکتر نجف طهماسبی پور

بسیاری از اوقات علت افت تحصیلی فرزندان و ضعف درسی آنها ناشی از اضطرابی است که می شود آن را شناسایی و برای رفع آن تلاش کرد. 

 

کتاب «فرزند پروری» با عنوان فرعی چگونه کودکم را تربیت کنم؟ به تازگی منتشر شده است و پاسخی است به سوالات تکراری برخی والدین: آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا کودک شما پرخاشگر است، ناسزا می‌گوید، لجباز است، شلوغ و پرتحرک است، مضطرب است، به شما وابسته است، دروغ می‌گوید، بدون اجازه از کیف شما پول برمی‌دارد، دستورات شما را به راحتی اطاعت نمی‌کند، بد غذاست و هر غذایی را نمی‌خورد، کم خواب است و خیلی چیزهای دیگر؟ حال بیایید به این فکر کنیم که چرا بعضی از کودکان راحت و آرام هستند، از والدین خود حرف‌شنوی دارند و دستورات آنان را اجرا می‌کنند، سر حال و با انرژی هستند، خوب غذا می‌خورند و خوب می‌خوابند، با دیگران به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، خجالتی یا گستاخ نیستند و خلاصه بچه‌هایی هستند دوست‌داشتنی، جذاب و شیرین که همه دوست‌شان دارند و از آن‌ها تعریف و به آن‌ها توجه می‌کنند و... پس از مدتی چه می‌شود؟ بله این بچه‌های خوب، خوب‌تر می‌شوند. رفتارهای مثبت و اجتماعی آن‌ها بیش‌تر می‌شود، مؤدب‌تر می‌شوند و بهتر است بگوییم چه خوش‌شانس و خوشبخت‌اند پدر و مادر این بچه‌ها، چه‌قدر آن‌ها از زندگی لذت می‌برند و چه‌قدر به خود می‌بالند...کتاب پاسخ ها و راهکارهایی است برای فرار از درماندگی والدین در برابر رفتارهای ناهنجار فرزندان خود.

 

کتاب «تک فرزندی» نیز با عنوان فرعی «آیا داشتن تنها یک فرزند مشکل است؟» تجدید چاپ شده است.
در این کتاب می‌خوانید: چطور مى‌توان از تله‌هایى مثل توجه بیش از حد و توقعات زیاد دورى کرد؟
وقتى توقعات و انتظارات والدین و اطرافیان تک‌فرزند خیلى بالا مى‌رود، اضطراب فرد هم به همان میزان بالا مى‌رود. از طرف دیگر توجه و محبت کردن بیش از اندازه و بیش از حدى که لازم است، باعث مى‌شود که شخصیت کودک ضعیف بار بیاید و توانمندى مقابله کردن با مشکلات و استرس‌هاى محیطى را نداشته باشد.
برخى از والدین همیشه همه‌چیز را، حتى قبل از این که بچه آن را بخواهد و به زبان بیاورد، در اختیارش مى‌گذارند و هرچیزى را در اولین فرصت برایش مهیا مى‌کنند، که این آسیب زیادى را به روند رشد شخصیت کودکان وارد مى‌کند. این کودکان قرار است بزرگ شوند، مستقل شوند و مسئولیت‌هاى سنگین زندگى را به عهده بگیرند اما زندگى برخلاف والدین، طبق روال خود، بر آن‌ها سخت خواهد گرفت. زندگى، پر از استرس، ناملایمات و مشکلات عدیده است و چنین کودکانى چون شخصیت قوى ندارند و آب‌دیده نشده‌اند، در مواجهه با مسائل و سختى‌هاى زندگى خیلى زود مى‌شکنند و دچار اضطراب و افسردگى مى‌شوند...»

 

کتاب «اعتماد به نفس سالم» نیز شرحی است بر این سوال: آیا امکان تغییر و بهبود در اعتماد به نفس وجود دارد؟
ناشر در شرح این کتاب که به تازگی منتشر شده، آورده است: اعتمادبه‌نفس کاذب بالا چیست؟ اعتمادبه‌نفس کاذب بالا درواقع شکلی از اعتمادبه‌نفس پایین است، با این تفاوت که فرد خود را بالاتر از آن‌که هست نشان می‌دهد. به عبارت دیگر فرد وقتی خود را در زمینه‌ای ناتوان می‌بیند، سعی می‌کند با بزرگ و توانا جلوه دادن خود، نظر دیگران را جلب کند. این افراد هم مانند کسانی که اعتمادبه‌نفس پایین دارند، به گرفتن تأیید دیگران محتاج‌اند و ارزش خود را از بیرون می‌گیرند. درنتیجه، طوری رفتار می‌کنند که گویی از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردارند و این کسانی که اعتمادبه‌نفس کاذب دارند خود را بزرگ‌تر و تواناتر از آن‌چیزی که هستند نشان می‌دهند. معمولاً این افراد آسیب‌پذیر و شکننده هستند. اعتمادبه‌نفس از توانایی‌های آنان ناشی شده است. رفتار افرادی که اعتماد به‌ نفس کاذب بالا دارند نشان می‌دهد اعتمادبه‌نفس بالایی دارند درحالی‌که اعتمادی که آنان به خود دارند واقعی نیست. فرد ممکن است داستان‌سرایی کند و چیزهایی درباره‌ی خودش بگوید که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. شاید اطرافیان تصور کنند اعتمادبه‌نفس فرد خیلی بالاست، در صورتی که این‌گونه نیست و فقط رفتار او این‌طور نشان می‌دهد...

 

کتاب «اضطراب امتحان؛ پیامدها و راه‌های کنترل آن» نیز به تازگی روانه بازار نشر شده است. به اعتقاد نویسنده اضطراب را می‌‌توان یک حالت هیجانی شایع دانست. همه ما دوره‌ها یا موقعیت‌هایی از زندگی را به‌خاطر می‌‌آوریم که در آن کم یا بیش دچار اضطراب بوده‌ایم؛ اما در دوران تحصیل احتمالاً بیش‌ترین اضطراب ما در ارتباط با امتحانات بوده است. احساس نگرانی و اضطراب در هنگام برگزاری امتحان یا ساعات و لحظات قبل از آن بخشی طبیعی از زندگی یک دانشجو یا محصل است و انتظار می‌‌رود که این افراد در دوران تحصیل بارها با آن مواجه شوند. حتی مقداری اضطراب لازم و سودمند است، زیرا هم‌چنان‌که بدن به استرس امتحان پاسخ می‌‌دهد، سطح انگیزش، هشیاری و تمرکز ذهن را بالا می‌‌برد و از این طریق به افزایش سطح کارایی و بهبود عملکرد شخص کمک می‌‌کند. با این وجود چنان‌چه اضطراب از حد معینی فراتر رود نه‌تنها مفید نیست، بلکه عملکرد فرد را مختل می‌‌کند و شکل بیمارگونه به خود می‌‌گیرد، که از آن به عنوان «اضطراب امتحان» یاد می‌‌شود. اضطراب امتحان یک احساس پریشانی و ترس قابل ملاحظه و فراگیر است که ممکن است قبل از امتحان، در طی امتحان یا بعد از امتحان ظاهر شود و کاهش عملکرد، ضعف یادگیری یا افت نمرات درسی را در پی داشته باشد...»

 

«اختلال بیش فعالی- کمبود توجه» یک راهنمای عملی برای خانواده‌ها و درمانگران این اختلال است که به تازگی روانه بازار نشر شده است. در پشت جلد این کتاب می‌خوانید: «آیا کودکان بیشفعال از نظر هوشی با سایر کودکان تفاوت دارند؟ مشکلات تحصیلی یکی از مهمترین مسائلی است که کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیشفعالی - کمبود توجه و خانواده هایشان با آن مواجه می شوند. در بسیاری از موارد این تصور برای خانواده ها و معلمان به وجود می آید که این کودکان یا نوجوانان از نظر فراگیری یا هوش و حافظه دچار مشکل هستند و این تصور موجب نگرانی زیادی برای والدین می شود. بیشفعالی - کمبود توجه اختلالی نسبتاً شایع است. واقعیت این است که کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی - کمبود توجه از نظر هوشی تفاوتی با جمعیت کلی کودکان ندارند و پراکندگی طبیعی هوش که در سایر کودکان مشاهده میگردد، در کودکان مبتلا به این اختلال نیز مشاهده می شود یعنی...»
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این مجموعه کتاب های مفید و کاربردی می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند. 

6060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =