شرکت پگاه بعنوان مدرن‌ترین کارخانه تولید شیر پاستوریزه و دارنده پیشرفته‌ترین ماشین آلات تولید لبنیات خاورمیانه هم اکنون بدلیل رکود حاکم بر بازار تنها با ظرفیت یک سوم درحال فعالیت است و بنظر می‌رسد مسئولین باید فکری برای خروج از این ظرفیت داشته باشند.

 

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، این روزها رکودی عجیب بر وضعیت صنعت تولیدی کشور حاکم است و کارخانه شیر پاستوریزه ایران (پگاه) در ارومیه بعنوان یکی از واحدهای اصلی تولید لبنیات در کشور نیز دچار چنین وضعیتی است.
هم اکنون درکارخانه پگاه در ارومیه ۱۷۸ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر در شرکت پخش و ۳۵ نفر نیز در شرکت های وابسته مشغول بکار می باشند این درحالیست که این واحد تولیدی تنها با 30درصد ظرفیت مشغول فعالیت است و درصد قابل توجهی از مصرف داخلی لبنیات را نیز تولید می کند.
یکی از مشکلاتی که می توانست وضعیت واحدهای تولیدی بخصوص لبنیات را بهبود ببخشد، پخش محصولی مانند شیر در مدارس بود که متاسفانه بدلیل بروکراسی های اداری به سرانجام خاصی نرسید.

پگاه آذربایجان غربی تنها با 30درصد ظرفیت فعالیت می کند
احمد محمدپور مدیرعامل شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در بازدیدی که خبرنگاران از این واحد داشتند گفت: کارخانه شیرپاستوریزه ایران (پگاه) در ارومیه در زمینی به مساحت 20 هکتار و با زیربنای 29 هزار متر مربعی و با سرمایه‌ای بالغ بر 700 میلیارد ریال بنا شده است.
وی در مورد ظرفیت تولید این کارخانه افزود: پگاه ارومیه که قادر به دریافت و فرآوری 450 تن شیر در روز است ولی بدلیل رکود حاکم بر بازار هم اکنون 150تن از دامداران دریافت می کند.
مدیرعامل شرکت شیرپاستوریزه پگاه آذربایجان غربی با اشاره به بازگشت وضعیت سودآوری به این مجموعه تصریح کرد: تا سال 91 وضعیت این واحد زیان ده بود که با بازگشت مدیرعامل سابق که پیشتر معاون استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود به مرحله سوددهی بازگشته است.
محمدپور گفت: 64 قلم کالا هم اکنون در پگاه آذربایجان غربی تولید میشود که علاوه بر مصرف داخلی، در بخش صادرات محدود به 3 کشور افغانستان، عراق و مالزی است.

با توجه به هم‌مرزی آذربایجان غربی با 3 کشور و توانایی تولید محصولات متنوع و با کیفیت در واحدهایی همچون پگاه در این استان، با کمی تغییر ساختار و ایجاد برنامه ویژه صادرات، همچنین تلاش مسئولین دولتی برای سامان دادن به وضعیت حمل و نقل ، جاده های استان، همچنین اتمام ساخت راه‌آهن ارومیه و کمی هم تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی میتوان امیدوار بود چرخه تولید کارخانجات دوباره فعال شود تا وضعیت اشتغال جوانان نیز سامانی بخود بگیرد.

عکس: محمد آقایی پر

46

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =