قلیان با ۴هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان زا؛ تفریح یا مسابقه مرگ

کارشناس مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود ۴ هزار ماده سمی و ۷۰ ماده سرطان زا در قلیان، انتخاب قلیان برای تفریح را یکی از مضرترین و خطرناکترین تفریحات عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، فردین محمدی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات(۵ لغايت ۱۱ خردادماه ۹۷) و انتخاب شعار ملي " قليان، سمي براي سلامت خانواده" اظهار داشت: هدف از برگزاري مراسم روز جهاني در قالب يک کمپين جهاني، آگاه سازي، جلب حمايت مسئولين در اجراي برنامه کنترل دخانيات مي باشد که مي بايست با مشارکت دستگاه هاي اجرايي و نهادهاي مدني محقق گردد.
وی تصریح کرد: به لحاظ اهمیت موضوع و تاثیر مجموعه فعالیت هايي که با هدف افزايش آگاهي عمومي نسبت به مضرات مصرف دخانيات و حمايت طلبي مسئولين در پشتيباني از برنامه کنترل دخانيات دارد در کشور يک هفته تحت عنوان هفته ملي بدون دخانيات ( ۵-۱۱ خرداد ماه) اختصاص داده شده است.
وی، استعمال دخانیات را، یکی از ۴ عامل خطر قابل پیشگيري از شيوع بيماري هاي غير واگير دانست و افزود: بر اساس تعهدات جهاني استعمال دخانيات مي بايست تا سال ۲۰۲۵ ، ۳۰ درصد کاهش يابد.
محمدی خاطر نشان کرد: شعار سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات سال ۲۰۱۸ به تاثیر مصرف دخانيات بر بيماري هاي قلبي- عروقي و مرگ و مير مرتبط اختصاص يافته است.
به گفته وی، ۲ میلیون از ۷ میلیون مرگ ناشي از مصرف دخانيات به علت بيماري هاي قلبي عروقي است.
کارشناس مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه به طرح استفساریه قانون جامع کنترل دخانيات که با هدف خروج قهوه خانه ها از ليست اماكن عمومي از سوي تعدادي از نمايندگان محترم مجلس ارايه شده است اشاره داشت و افزود: بايد از اين فرصت در راستاي توجيه و حمايت طلبي نمايندگان محترم در استرداد يا مخالفت با طرح مذكور استفاده شود.
وی، انواع بیماری های مزمن شامل: سکته مغزی، ضعف ديد،‌عفونت لثه،‌پارگي آئورت،‌سکته قلبي،‌ذات الريه،‌سخت شدن رگها،‌بيماري هاي مزمن ريه و آسم،‌کاهش باروري و شکستن لگن را از خطرات کشنده دخانيات، قليان، سيگار و پيپ برشمرد و افزود: سرطان هاي سروگردن، ريه،‌خون،‌معده،‌كليه،‌پانكراس،‌روده،‌مثانه و دهانه رحم نيز از اثرات استعمال دخانيات است.
محمدی در ادامه به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی این استان اشاره داشت و افزود: در مجموع در سال ۹۶،‌۳۴ هزار و ۴۳۵ مصرف کننده دخانیات شناسایي شد.
وی تعداد افراد مصرف کننده متمایل به ترک دخانیات و تعداد افراد موفق به ترک تحت مراقبت بهورز و مراقب سلامت را به ترتیب ۲هزار و ۱۰۸ و ۷۳۶ نفر اعلام کرد.
وی اجرای برنامه های آموزشی را از دیگر برنامه هاي اولويت دار در راستاي ترک دخانيات عنوان کرد و افزود: در مجموع ۵۸هزار و ۳۶۵ نفر پيرامون برنامه هاي دخانيات و زيان هاي آن آموزش هاي لازم را دريافت نمودند.
به گفته وی، ۴هزار و ۷۱۷ خوار و بارفروشی،‌سوپر مارکت عرضه کننده دخانیات در چهارمحال و بختیاری هستند که از اين تعداد يکهزار و ۸۰ مرکز داراي پروانه فروش دخانيات هستند.
محمدی تعداد اخطاریه های صادر شده جهت متخلفین عرضه دخانیات را ۴۴۴ مورد اعلام کرد و افزود: همچنين ۲۴۲ نفر از افراد متخلف به مراجع قضايي معرفي شدند.
وی از انجام ۷۸۵ مورد بازدید مشترک در برنامه دخانیات خبر داد و اظهار داشت: تقریباً ۳۵ محل زیرزميني عرضه قليان در استان فعاليت مي کنند.
وی تعداد محل های غیر مجاز عرضه قلیان تعطیل شده در سال گذشته را نيز ۱۸ مورد اعلام کرد.
کارشناس مسئول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به زیان هاي بيشمار استعمال دخانيات انتظار مي رود ضمن گسترش و افزايش آموزش مضرات مصرف دخانيات در مدارس توسط آموزش وپرورش، اطلاع رساني و پخش برنامه هاي مرتبط با مضرات مصرف دخانيات از صدا وسيماي استان صورت بگيرد.
محمدی، استمرار همکاری اماکن نیروی انتظامی در مبارزه با مصرف دخانيات و برخورد با عرضه قليان و پيگيري اخذ مجوز خرده فروشي سيگار متصديان صنوف مجاز توسط اتاق اصناف واداره صنعت، معدن وتجارت و جلوگيري از نمايش وعرضه دخانيات در قفس هاي روباز توسط اتاق اصناف واداره صنعت،معدن وتجارت را از ديگر اقدامات موثر در راستاي کاهش استعمال دخانيات و پيشگيري از آسيب هاي آن عنوان کرد.
استمرار وافزایش برخورد با متخلفین مرتبط با دخانیات توسط دادگستری ودادستان استان بعنوان یکي ديگر از انتظارت اين مجموعه براي کاهش استعمال دخانيات از سوي اين کارشناس مطرح شد.

 

46

کد خبر 780551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =