-
لطفا سر جایتان بنشینید، قتلعام در شرف وقوع است: اولین نمایش کوئنتین تارانتینو در وست اِند چگونه خواهد بود؟
تئاترکوئنتین تارانتینو، کارگردان سرشناس سینما و برنده اسکار، اعلام کرده است که به زودی نمایشی در لندن روی صحنه میبرد. گاردین در مطلبی به قلم استوارت هریتیج با توجه به کارنامه این کارگردان و حال و هوای تئاتر وست اِند، درباره این نمایش گمانهزنی کرده است؛ از نمایشی موزیکال یا معمایی-جنایی تا اقتباس سینمایی یا کمدی.
-
پوستاندازی ژانر کمدی در سینمای ایران
تلاش «هاوایی»ها و «خرچنگ»ها برای خنداندن زورکی مخاطب/ چرا از شوخیهای عطارانی درس نمیگیریم؟
سینمادر شرایطی که «هاوایی»ها و «خرچنگ»ها در تلاشاند تا مخاطب را به زور بخندانند نباید فراموش کرد که با اغرق و سروصداهای بیمورد حتی تبسمی هم بر لب مخاطب شکل نخواهد گرفت. چراکه کمدی منطق خود و ساز و کار خود ازجمله نیاز به «شوخی و موقعیتهای بامزه» دارد.
-
محمود دولتآبادی در رونمایی از کتاب «شب ملخ» در مذمت جنگ گفت
انتشار کتابی درباره موشکباران تهران بعد از ۳۵ سال توقیف/ روایت شهری زیر سایه جنگ
ادبیاتنشست رونمایی از «شب ملخ» با حضور جواد مجابی و محمود دولتآبادی، مهسا محبعلی، علی مسعودینیا و علی شروقی برگزار شد؛ دولتآبادی در این نشست کتاب را «جامی شکسته» خواند که خواننده باید تکههای آن را به هم متصل کند و از نگاه نقادانه و ضدقهرمانی مجابی بهره ببرد.
-
پوستاندازی سینمای کمدی در سینمای ایران
مثلثهای عشقی زخمی میشوند!/ بهرام افشاری چه تاثیری بر ژانر کمدی گذاشت؟
سینماسینمای کمدی ایران در حال تجربه تحولی نوین است؛ سوژههای تکراری مثلثهای عشقی در آثار اخیر کمرنگ شده و فضا برای روایتهای متفاوت و خلاقانه باز شده است. بهرام افشاری با طراحی قصههایی همچون «مرد عینکی» و «اجل معلق» نشان داده است که کمدی ایران میتواند فراتر از شوخیهای ساده و تعقیب و گریزهای سطحی پیش برود و مسیر تازهای برای مخاطب ایجاد کند.
-
زن در آثار فرشچیان نماد زیبایی، زندگی و زایش / مسجد جامعی: فرشچیان ۳۰ سال در نیویورک زندگی کرد اما چگونه؟ / حکیم هنرهای ایرانی - اسلامی
تجسمیاگرچه در ابتدا گفتم به آقای فرشچیان استاد نگوییم و استادی چیزی بر ایشان نمیافزاید، اما این نکته را هم اضافه میکنم که ایشان استاد یک رشته نیست؛ معلم رشتههای مختلف است و این توان را دارد که سنت و فرهنگ ایرانی که هنری ترکیبی است، گسترش دهد. تخت جمشید را تصور کنید. بخشی از هنر تخت جمشید لوتوس است. منشا لوتوس کجاست؟ شبه قاره. بخشی از این هنر هماست؛ منشا؟ در هنر مصر. بخشی از هنر بابل است. سرستونها از هنر یونان است، اما وقتی همه اینها ترکیب شد، ترکیبش ایرانی است. روحش ایرانی است.
-
پوستاندازی ژانر کمدی در سینمای ایران
تلهای که پژمان جمشیدی برای خودش ساخت/ قهرمان یا متهم گیشههای کمدی؟
سینمادر سالهای پساکرونا، پژمان جمشیدی به ستاره بیرقیب کمدیهای پرفروش گیشه ایران بدل شد، اما شکست نسبی دو فیلم آخرش در گیشه، زمزمههایی را درباره پایان دوره طلایی او برانگیخته است. آیا اشباع اکتها و خندههای تکراری، او را از اوج به سراشیبی برده یا هنوز میتواند برگ برنده سینمای کمدی باشد؟
-
حمله پلیس هندوستان به کتابفروشیها با اتهام جداییطلبی برخی نویسندگان
ادبیاتپس از اعلام ممنوعیت نشر برخی کتابها، پلیس هندوستان رسما اقدام به جمعآوری آنها از کتابفروشیها کرد.
-
روایت اعتراض چهرههای هنری به فاجعه غزه
فریاد هنر در برابر نسلکشی؛ از آنجلینا جولی تا ژولیت بینوش
سینماتصاویر کودکان نحیف و گرسنه که از غزه بیرون میآیند، برخی از قویترین حامیان اسرائیل در کنگره ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داده و باعث شدهاند که آنها وضعیت انسانی فاجعهبار در سرزمین فلسطینی محاصرهشده را که توسط محاصره غذایی اسرائیل به شدت آسیب دیده است، محکوم کنند. در این میان افراد مشهور دنیای هنر بارها صدای اعترضشان را بلند کردهاند صدایی که گرچه بلند است اما به گوش سیاستمداران نمیرسد.
-
ورود استاد آواز ایران به مبحث سازسازی و رونمایی از سازهای ابداعی اش فصل جدیدی از ابداع در موسیقی را آغاز کرد
سازهای ابداعی، تجربهای شکستخورده در موسیقی ایران/ سازهای شجریان و ژاله هم به تاریخ پیوستند
موسیقیموسیقی ایرانی، با تاریخچهای کهن و سنتهایی پایدار، همیشه با چالش محدودیت رنگ صوتی و گسترهی صوتی سازهایش مواجه بوده است. این محدودیتها به ویژه در حوزه صدای بم، نوازندگان و سازسازان را به ابداع سازهای جدید واداشته است؛ سازهایی که وعدهی توسعهی گستره صوتی و نوآوری در ارکسترهای ایرانی را میدادند. اما حالا، بیش از یک دهه از معرفی بسیاری از این سازهای ابداعی میگذرد و پرسش اساسی این است: سرنوشت این نوآوریها و این سازهای ابداعی به کجا رسیده است؟
-
همه چیز درباره حواشی فیلم «پیرپسر»
از تمجید تا تحقیر؛ روایت منتقدان از «پیرپسر»/ فیلمی که هم در ستایشش تردید میکنی و هم در تقبیحش
سینمافیلم «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، از همان ابتدای اکرانش، چه به لحاظ موضوع و فرم و چه بهخاطر زمان نمایش (همزمان با تنشهای سیاسی جنگ اسرائیل علیه ایران)، در کانون توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. اثری که اگرچه در گیشه موفق ظاهر شد و نمایندهای شاخص از سینمای اجتماعی این روزهای ایران به شمار میرود، اما موجی از واکنشها، تحلیلها و حواشی را نیز به دنبال داشت.
-
میز ترجمه در پارکها/ حکایت مترجمی که کتابهایش را هدیه میدهد
ادبیاتدر روزگاری که سرانهی مطالعه پایین است و اوقات فراغت بسیاری از مردم، با پرسه در شبکههای اجتماعی میگذرد، دیدن کسی که در دل یک پارک عمومی، میز و قفسهای چیده و به رهگذران کتاب هدیه میدهد، هم عجیب است و هم دلگرمکننده.
-
اعلام نامزدهای امی/ «جداسازی» پیشتاز شد
تلویزیونبا اعلام نامزدهای بزرگترین رویداد تلویزیونی سال، رقابت داغی میان سریالهای محبوب آغاز شده است؛ جایی که «جداسازی» با ۲۷ نامزدی در صدر قرار گرفت.
-
سریال «هری پاتر» وارد مرحله تولید شد/ بازگشت جادویی به هاگوارتز + عکس
تلویزیونبه تازگی تیم سریال «هری پاتر» تصاویری از بازیگر نقش هری و هاگرید با گریم این نقشها منتشر کردند.
-
رجوع مهران مدیری به نقطه صفر / بازگشت به تلویزیون مصالحهای از سر اجبار؟
تلویزیونمهران مدیری، چهرهای که زمانی نماد طنز جسور و نوآوری در تلویزیون ایران بود، حالا با سریال «شیشماهه» به رسانهای بازگشته که روزگاری آن را ترک کرده بود. اما این بازگشت نه نشانهای از احیای محبوبیت اوست و نه دستاوردی هنری چشمگیر؛ بلکه بازتابی است از یک مسیر پرنوسان، سردرگم و پر از مصالحه که بیش از هر چیز، یادآور بازگشت به نقطه صفر است.
-
چهرهای تازه از کافکا در جشنواره کارلووی واری
سینمادر پنجاهونهمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری، آگنیشکا هولاند، فیلمساز لهستانی، از فیلم تازهاش «فرانتس» رونمایی کرد؛ فیلمی که تلاش دارد چهرهای تازه از فرانتس کافکا ارائه دهد، نه فقط بهعنوان نویسندهای کلاسیک، بلکه بهمثابه پدیدهای معاصر، همچنان زنده و قابل فهم.
-
نگاهی به اقتباسهای ادبی و تاریخی سینما در دو سال اخیر
اقتباس؛ راهی برای زنده نگهداشتن حافظه جمعی در قاب سینما
سینماسینمای ایران بار دیگر با رجوع به ادبیات، تاریخ و زندگینامههای تأثیرگذار، تلاش میکند میان تصویر و کلمه پلی ماندگار بسازد. فیلمهای اقتباسی، با الهام از داستانهای ماندگار و وقایع تاریخی، نهتنها کیفیت روایتگری را ارتقا دادهاند، بلکه فرصتی برای بازیابی هویت فرهنگی و اجتماعی در قاب تصویر فراهم کردهاند.
-
اسکارلت جوهانسون پردرآمدترین بازیگر تاریخ سینما
سینمااسکارلت جوهانسون با فیلم جدید «جهان ژوراسیک: تولد دوباره» به پردرآمدترین بازیگر تاریخ سینما در نقشهای اصلی تبدیل شد.
-
فرمولهای تکراری، چهرههای آشنا؛ تماشاگر قربانی نسخههای از پیشنوشتهشده
سانسور، سیاست و سرمایه؛ سهضلعی سقوط سینمای ایران
سینماسالهاست که سینمای ایران در چرخهای معیوب از تکرار گرفتار شده است؛ چرخهای که در آن نه تنوع ژانری جایی دارد، نه جسارت، نه تفکر و نه حتی کمدیای که بتواند از مرز سطحینگری عبور کند. در این میان، سیاستگذاریهای فرهنگی، فشارهای سانسور، حذف ژانرهای جدی، و سرمایهمحوری به شکل بیسابقهای عرصه را بر خلاقیت و اندیشه تنگ کردهاند.
-
نمایش آثار کپیکاران/ صد هنرمند صد برداشت از لوور
تجسمیموزه لوور، گنجینهای از شاهکارهای تاریخی، اینبار به هنرمندان معاصر میدان داده است تا نگاهی تازه به گذشته بیندازند. در پروژهای بیسابقه، ۱۰۰ هنرمند از سراسر جهان دعوت شدند تا یکی از آثار لوور را بازآفرینی کنند_اما نه بهعنوان یک تقلید صرف، بلکه بهعنوان بازتابی شخصی، خلاقانه و گاه جسورانه از تاریخ هنر
-
نواختن ارکستر سمفونیک در میدان آزادی با حضور وزیر برای وطن
موسیقیاجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان در میانه میدان آزادی با حضور وزیر فرهنگوارشاد اسلامی پنجمین اجرایی بود که در قالب پویش «به نام ایران» برگزار شد. اجرایی به قصد تقویت تابآوری و یادآوری جاری بودن جریان روزمره زندگی در هر شرایطی، پس از جنگ ۱۲ روزه اسرائیل علیه ایران.
-
گزارش اختصاصی خبرآنلاین از سومین اجرای خیابانی موسیقی در تهران در روز اعلام آتشبس میان اسرائیل و ایران
پیچیدن صدای دمام و نیانبان در باغ فردوس همزمان با آتشبس
موسیقیسومین اجرای خیابانی موسیقی در تهران، اجراهایی با هدف ایجاد حالی بهتر برای مردمی که ۱۲ روز زیر سایه جنگ بودند، توسط گروه موسیقی بوشهری «باسیدون» با صدای ضربوتمپو، دمام و نیانبان در باغ فردوس برگزار شد.
-
گزارش اختصاصی خبرآنلاین از دومین اجرای خیابانی موسیقی در تهران در روزهای حمله اسرائیل به ایران
اجرای تبریزیها زیر سایه جنگ در میدان هفت تیرِ تهران
موسیقیگروه «عاشیقلار میشو» به سرپرستی، خوانندگی و نوازندگی احد ملکی نوای «آی ایرانیم آی ایرانیم، سنه قوربان شیرین جانیم» را زیر سایه جنگ در میدان هفت تیر جاری کردند. آنها برگزارکننده دومین اجرای خیابانی موسیقی پس از علی قمصری بودند.
-
گزارش اختصاصی خبرآنلاین از کنسرتی در برج آزادی برای ایران در روزهای جنگ
تهران زنده است و ایران پایدار/ علی قمصری برای ایران نواخت
موسیقیعلی قمصری، نوازنده تار و آهنگساز زیر سایه جنگ، در میدان آزادی برای وطن نواخت.
-
صدای فلسفه علیه اسرائیل
صدای عقل در عصر جنگ: فیلسوفانی که دروغهای صهیونیسم را فاش کردند
ادبیاتدر بحبوحهی جنگهای ویرانگر، صدای برخی از بزرگترین متفکران جهان همچون مشتی روشنگر، علیه ماشین جنگی اسرائیل بلند شده است؛ صداهایی که نه از سر تعصب قومی یا دینی، بلکه از بطن تفکر، اخلاق، و عدالتخواهی برخاستهاند. آنان، بیواهمه از لیستهای تحریم و حذف، از بایکوت فرهنگی گرفته تا افشاگریهای آکادمیک، با قدرت کلمات خود در برابر پروژههای آپارتاید، اشغال و حذف سیستماتیک ایستادهاند.
-
فلسفه در خیابان: بررسی پنج اثر بنکسی و پرسش از خود واقعی
تجسمیدیوارنگارهی تازهی بنکسی در شهر مارسی، نخستین اثر او نیست که با تاریخ ایدهها پیوند میخورد. از افلاطون تا فوکو، یکی از کارشناسان آثار بنکسی پرده از فلسفهای برمیدارد که در پس این نقاشیهای پرطرفدار نهفته است.
-
تولد ۹ جادوگر جدید در سریال «هریپاتر»؛ جی. کی رولینگ به داستان اصلی وفادار نیست؟
سینماشبکه اچبیاو فهرست تازهای از بازیگران سریال تلویزیونی «هری پاتر» را منتشر کرد؛ فهرستی که نامهایی آشنا چون خانواده مالفوی و درسلیها را در خود جای داده است.
-
بیژن اشتری راهی خانه ابدی شد/ فیلم
ادبیاتبیژن اشتری مترجم کتابهای سرخ صبح امروز از خانه هنرمندان ایران سهشنبه بیستم خرداد راهی خانه ابدی شد.
-
«شاید پایانی شاد» جوایز تونی را درو کرد/ جورج کلونی ناکام بزرگ
تئاترجشنواره تئاتر تونی که یکی از معتبرترین جشنوارههای حوزه تئاتر جهان است برندگان خود را شناخت.
-
وقتی نقش از پوست میگذرد؛ بازیگرانی که با تغییرات فیزیکی مرز بازیگری را جابهجا کردند
سینما یا قربانگاه؟ بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند
سینمادر دنیای سینما، گاهی بازیگران نقشی را بازی نمیکنند؛ آن را نفس میکشند، میبلعند و اجازه میدهند در تار و پودشان ریشه بدواند. آن جا است که مخاطب نه شاهد یک فیلم ،بلکه نظارهگر نوعی رستاخیز جسمی و روانی است.
-
احمد عربانی: فضای انیمیشن ایران غبارزده است
سینمااحمد عربانی، کاریکاتوریست و کارگردان باسابقه انیمیشن، با انتقاد از وضعیت مهجور نمایش آثار کوتاه، خواستار توجه بیشتر به سینمای انیمیشن در فضای غبارآلود فرهنگی امروز شد.