۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱

دکتر بهرام امیراحمدیان در مطلب تازه خود با عنوان «کنفرانس بین المللی دهه تغییر در افغانستان: نقش کشورهای منطقه» گزارشی از برگزاری این کنفرانس در افغانستان ارائه داده است.<BR>

این استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است: کنفرانس بین المللی «دهه تحول» با حضور نمایندگان بیش از سی کشور جهان از سوی انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان در روزهای 28، 29 و 30 مهر 1391 در ولایت هرات برگزار شد. به گفته داوود مرادیان رییس این انستیتو، در این کنفرانس تاکید شده تا همه نگاه‌ها از 2014 به 2024 انتقال داده شود. براساس گزارش ها، بیشتر نمایندگان کشورهای خارجی نسبت به ده سال آینده در افغانستان دید خوشبینانه را مطرح کرده اند.
دکتر امیراحمدیان در بخشی از گزارش خود آورده است: روز نخست همایش شرکت کنندگان در کنفرانس که از کشورهای پاکستان، روسیه، ترکمنستان، تاجیکستان، هندوستان و ایران بودند، در محل هتل تجارت در جلساتی فشرده بدون حضور خبرنگاران و میهمانان دیگر، به ابراز دیدگاههای خود درباره موضوع پرداختند و با هم تبادل نظر کردند. آنچه به طور مشترک بر آن تشریک مساعی شد عبارت بود از اهمیت همکاری کشورهای منطقه، کمک به دولت افغانستان در چیره شدن بر مشکلات و سرمایه گذاری های اقتصادی در زیرساختهای اقتصادی، توسعه آموزش و بهداشت و تامین امنیت و همکاری در جلوگیری تولید و تجارت مواد مخدر.
نویسنده در این گزارش خود می نویسد: در جلسات مربوط به مباحث منطقه ای در این کنفرانس، دو موضوع مورد بحث قرار گرفت. یک موضوع با محوریت خراسان اندیشه ها و دیگری نشست سه جانبه هند، پاکستان و افغانستان. در مبحث خراسان اندیشه ها، جلسه ای با حضور نمایندگان افغانستان، ایران، ترکمنستان، روسیه و تاجیکستان برگزار گردید. نویسنده این گزارش(بهرام امیراحمدیان)، در این مبحث ضمن بحث در باره خراسان و اهمیت تاریخی آن که با مشاهیر علم و ادب و عرفان و شخصیتهای برجسته تاریخی خود جمعیتهای منطقه را به هم پیوند می دهد، اظهار داشت که با بهره گیری از زبان فارسی و عنصر نوروز و دین مشترک، ملل منطقه می توانند در گستره ای از ایران و افغانستان و تاجیکستان و بخش ایرانی ازبکستان(سمرقند و بخارا) در قالب دولتهای خود همکاری های منطقه ای برقرار نمایند.
برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =