نخستین تصاویر ویدیویی از شکل‌گیری خاطره در مغز

محققان موفق شدند نخستین تصاویر ویدیویی از مولکول های درخشان مغز موش را تهیه کنند. این تصاویر شکل گیری خاطرات این حیوان را نشان می دهد .

ایرنا نوشت:

محققان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در دانشگاه یشیوا درآمریکا با استفاده از فناوری های پیشرفته تصویربرداری، دریچه منحصر به فردی از چگونگی شکل گیری خاطرات در مغز را به روی دانشمندان گشودند.

محققان در این آزمایش مولکول های ضروری برای شکل گیری خاطرات را ردیابی کردند. سپس به این مولکول ها برچسب های درخشان زدند تا بتوانند آنها را در زمان واقعی و در سلول های زنده مغز، رصد کنند.

به گفته محققان تلاش ها برای کشف نورون هایی که خاطرات را می سازند مدت هاست ادامه دارد.

نورون ها نسبت به هرگونه اختلال، بسیار حساس هستند. در نتیجه دانشمندان فقط با کاوش کارکردهای درونی آنها می توانند فرایندهای مولکولی را که در خاطرات به اوج می رسند، مشاهده کنند.

رابرت سینگر کارشناس ارشد این تحقیقات گفت : ما توانستیم بدون استفاده از یک ژن مصنوعی یا هر مداخله دیگر، از این موش ها استفاده و یافته های خود را بررسی کنیم.

در این تحقیق محققان نورون های هیپوکامپوس مغز موش را که وظیفه ساختن و ذخیره خاطرات را به عهده دارند، تحریک کردند. سپس شکل گیری مولکول های درخشان بتا آکتین mRNA را در هسته نورون ها مشاهده کردند.

آنها دریافتند mRNA در نورون ها در دو فرایند به نام های ˈماسک گذاریˈ و ˈماسک برداریˈ تعریف می شود. این فرایندها به پروتئین بتا اکتین اجازه می دهد در زمان ، مکان و به میزان خاصی ساخته شوند.

به گفته محققان تهیه این تصاویر، کمک عمده ای به درک و شناخت چگونگی عملکرد مغز خواهد کرد.

شرح کامل نتایج این تحقیق در نشریه ساینس (Science) منتشر شده است

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    2 1
    انتظار میرود در مدت 70 سال آینده میتوانیم خاطرات را جابجا کنیم.... زمانیکه یک نورون ماسکی را قرار میدهد و دریافت فاکتورهای ماسک گذاری میتوان آنرا در شخصی دیگر نیز ماسک گذاری نمود .