آمریکا در بازی توسعه فناوری کوانتوم به چین و روسیه می‌بازد؟

محاسبات کوانتومی طلیعه‌دار توسعه آی تی در جهان شده و مسابقه عجیب بین‌المللی برای توسعه رایانه‌های کوانتومی درگرفته است.

 

به گزارش خبرآنلاین، اولین خط مخابراتی میان پکن و شانگهای به‌وسیله ارتباطات کوانتومی توسط چین برقرارشده است که این اولین بار است که چنین ارتباطاتی میان دو شهر در جهان ایجاد می‌شود. اسکایپ رمزگذاری شده با محاسبات کوانتومی نیز توسط چینی‌ها برای اولین بار انجام‌شده است چراکه هم‌زمان چین اولین ماهواره کوانتومی خود به نام Micius را راه‌اندازی کرد.{لینک}

فناوری کوانتوم وعده ایجاد عصر جدیدی از ارتباطات را داده است و ملتی که طلیعه‌دار چنین فناوری‌ای شود، می‌تواند نقش رهبری در جهان را داشته باشد.

در تئوری محاسبات کوانتوم غیرقابل هک هستند و چین و برخی کشورها سرمایه‌گذاری بسیار زیادی روی این فناوری کرده‌اند تا بتوانند به‌سوی ارتباطات کاملاً امن پیش بروند. در این میان آمریکا تلاش زیادی در این زمینه نکرده است و بیم آن می‌رود که قافیه را به چین و روسیه و ... ببازد.

مخصوصاً در بخش دیتای نظامی آنچه OPSEC نامیده می‌شود، در معرض خطر قرارگرفته و طرف درگیری که نتواند با محاسبات کوانتوم حرکت کند، بازنده حساب می‌شود.

گفته می‌شود با محاسبات کوانتوم تمام رمزنگاری‌های موجود در سیستم بانکی، دیتای پزشکی و ... به‌راحتی شکسته می‌شود و بنابراین عدم سرمایه‌گذاری در کوانتوم می‌تواند به قیمت گزافی برای بازنده تمام شود.

چینی‌ها اخیراً 10 میلیارد دلار به‌طور اختصاصی روی فناوری کوانتوم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و کمپانی‌هایی مانند مایکروسافت، اینتل، گوگل، آی بی ام و ... نیز در آمریکا به‌طور خصوصی روی کوانتوم کار می‌کنند که قطعاً نیاز به حمایت حکومتی دارند.

روسیه نیز با راه‌اندازی مرکز Russian Quantum Center کارهای خوبی انجام داده است و حتی کشورهایی مانند کره شمالی نیز اعلام کرده است که در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده است.

مهم‌ترین نکته این است که اگر آمریکا به‌مانند چین عمل نکند، قطعاً رتبه دوم و سوم در دنیای کوانتوم به دردش نخواهد خورد و دنیای آینده آی تی را به چینی‌ها می‌بازد.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    8 1
    اين خبر سراسر دروغ هست الان تمام ابر شركت هاي امريكايي در حال ساخت ابررايانه كوانتومي هستند از جمله اينتل اي بي ام مايكروسافت الفابت و… قدرتمندترين رايانه كوانتومي جهان متعلق به شركت الفابت هست به نام بريسلكان
  • بی نام A1 ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
    0 0
    تو خواب مگه از امریکا جلو بیفتند یا با گزارشگر ایرانی جلو میزنند ما هم هر روز تو اخبار ۲ ساعت از اختراعات خودمان میگیم و دیگه ارز خارج نمیشه همه دروغ و خودنمایی تازه ما اختراع شده رو اختراع میکنیم اسمشم میزاریم اختراع .