سال‌های طولانی انسان با روش‌های گوناگون آب‌های زمین را با مواد نفتی و شیمیایی آلوده کرده است. اگرچه معلوم نیست پاکسازی آن‌ها چه‌قدر طول بکشد،‌ اما شاید ریزحباب‌های اوزون بتوانند به ما کمک کنند

بهنوش خرم‌روز: سال‌ها است که ما انسان‌ها به شکل‌های گوناگون رودها و دریاچه‌ها را آلوده کرده‌ایم، با پسماندهای شهری، مواد شیمیایی صنعتی، نفت و .... شاید جبران این همه آلودگی و تلاش برای پاکسازی آب‌ها تا ابد طول بکشد. به خصوص که هنوز دقیقا نمی‌دانیم چه‌طور باید این کار را انجام بدهیم.

به گزارش دیسکاوری، اندی هانگ، استاد مهندسی شهری و محیطی در دانشگاه یوتا،‌ مدعی دست‌یابی به روش تازه‌ای در این زمینه شده است. وی در آزمایشگاه خود فرایندی را طراحی کرده است که اگر موفقیت‌آمیز باشد،‌ می‌تواند به پاکسازی آب‌ها و شاید حتی خاک کمک کند. در این فرایند،‌ حباب‌های بسیار ریز گاز اوزون با فشار زیاد وارد آب می‌شوند. این فشار بالا باعث اشباع آب می‌شود. به علاوه حباب‌ها آن‌قدر ریز هستند که می‌توانند قطره‌های نفت را به مواد شیمیایی تبدیل کنند که به واسطه فیلترهای بعدی قابل گرفتن از آب باشند.

بر اساس این گزارش،‌ قرار است که اندی هانگ با مشارکت یک شرکت پاکسازی محیطی چینی، طرح خود را در یکی از برکه‌های آلوده چین به آزمایش بذارد. این برکه پر از پسماندهای صنعتی کارخانه‌های  اطراف و در نتیجه آلوده به مواد شیمیایی گوناگون است.

در این پروژه سه ماهه،‌ هانگ مدیریت فرایند ابداعی خود را بر عهده خواهد داشت. آن‌ها همچنین خاک آلوده را در راکتوری که به اصطلاح راکتور درمان با اوزون بالا نامیده می‌شود قرار می‌دهند تا هیدروکربن‌ها شکسته شوند و ترکیب‌های فلزات جدا شوند. در مرجله بعدی آهک به مجموعه اضافه می‌شود تا این مواد فیلتر شوند.

گفته می‌شود که این فرایند، قابلیت پاکسازی آلودگی‌های جدی مانند آب‌های آلوده به نفت حاصل از حفاری،‌ آب‌های زیرزمینی آلوده به بنزین،‌ فاضلاب‌های شیمیایی و خاک حاوی مواد شیمیایی،‌ فلزات سنگین و پسماندهای پالایش نفت را دارد.

اگر این پروژه با موفقیت پیش برود، هدف بعدی شمال آمریکا خواهد بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =