روسیه‌ در یک ماه اخیر حرکات مارپیچ فراوانی را از خود نشان داده است

هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به روسیه سفر کرده است؛ روسیه‌ای که در یک ماه اخیر حرکات مارپیچ فراوانی را از خود نشان داده است. روسیه‌ای که قرارداد خود با ایران برای فروش موشک‌های اس-300 را به دست فراموشی می‌سپارد و همزمان بر پایبندی به قرارداد تسلیحاتی با سوریه اصرار دارد. کرملین‌نشین‌ها مجال نمی‌دهند که جنگ‌های رسانه‌ای و کوه تعبیر و تفسیرها از مواضع این کشور، به سمت بلوک خاصی متمایل شود. پس از نفی قرارداد تسلیحاتی روسیه به ایران، بسیاری ادعا کردند که مسکو در دامان واشنگتن افتاده است. این بار اما سفر هوگو چاوز به روسیه تبدیل به نافی این تعبیر و تفسیرها شده است.

چاوز دشمن شماره دار ایالات متحده است. با این همه دمیتری مدودف به راحتی دستان هوگو را در دست می‌گیرد و دو طرف قرارداد همکاری‌های هسته‌ای امضا می‌کنند. رئیس‌جمهور ونزوئلا و دیمیتری مدودف توافقنامه‌ای برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در ونزوئلا امضا کردند.

دو طرف تأکید کردند که این نیروگاه با هدف استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ساخته می‌شود. چاوز که در نهمین سفر خود به روسیه در طول هشت سال گذشته حضور دارد، به همراه مدودف بر امضای یک توافقنامه برای ساخت نیروگاه هسته‌ای و یک توافقنامه برای سرمایه‌گذاری‌٦/١ میلیارد دلاری روسیه در صنعت نفت ونزوئلا و چندین توافقنامه کوچک دیگر در حوزه‌های مختلف ازجمله گاز طبیعی و صادرات اتومبیل نظارت کردند.

دیمیتری مدودف در کاخ کرملین در مسکو در این خصوص گفت: رئیس‌جمهور چاوز گفت: «برخی کشورها نسبت به این توافقنامه هسته‌ای احساسات متفاوتی خواهند داشت اما من به طور شفاف تأکید می‌کنم اهداف ما کاملاً اهدافی خالص و علنی هستند.»

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =