ایسنا نوشت:

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا جزئیات کامل از تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانشجویان مشمول در زمینه معافیت تحصیلی و خروج موقت از کشور را اعلام کرد.

 سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی در این باره اظهار کرد: از این پس، معافیت تحصیلی برای دانشجویان به تناسب مقطع تحصیلی و با قید حداکثر مدت زمان مجاز تحصیل در هر مقطع صادر می‌شود، برای مثال برای دانشجویان مقطع کاردانی معافیت تحصیلی حداکثر به مدت سه سال صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت دانشجویان در آزمون مجدد در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر در دو نیم سال از شروع تحصیل (دو ترم تحصیلی) و در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پیوسته و دکترای تخصصی، حداکثر در چهار نیم سال از شروع تحصیل (چهار ترم تحصیلی) امکان پذیر است.

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا یادآور شد: تغییر رشته و شرکت مجدد دانشجویان در آزمون دانشگاه‌ها در هر مقطع تحصیلی، با رعایت شرایط فوق حداکثر یک نوبت مجاز بوده و در صورت قبولی دانشجویان در آزمون مجدد، فاصله بین انصراف از دانشگاه اولیه و اشتغال به تحصیل در دانشگاه ثانویه نباید بیشتر از یک ماه باشد.

وی اعلام کرد: از جمله تسهیلاتی که برای دانشجویان مشمول در نظر گرفته شده این است که مدت تحصیل آنان در سال احضار و حداکثر تا مهر ماه سال اعزام، جزو سنوات تحصیلی محاسبه نمی‌شود. حلوایی افزود: بر اساس مصوبات این کمیته دانشجویان، مجاز به تحصیل در مقاطع پایین‌تر از مقطعی که دارای معافیت تحصیلی هستند، نمی‌باشند و همچنین دانشجویانی که پس از سال اعزام از دانشگاه اخراج می‌شوند، مجاز به شرکت مجدد در آزمون دانشگاه‌ها نخواهند بود.

وی با اشاره به دیگر مصوبات این کمیته خاطر نشان کرد: در صورت قبولی دانشجو در مقطع بالاتر، معافیت تحصیلی وی از سوی دانشگاه اولیه به دانشگاه جدید ارسال شده و دانشگاه جدید ضمن اعاده معافیت تحصیلی دانشجو به معاونت وظیفه‌عمومی، برای دانشجو در مقطع تحصیلی جدید درخواست معافیت تحصیلی خواهد کرد که در این صورت مدت زمان سپری شده در مقطع اولیه، در سنوات مقطع جدید لحاظ خواهد شد.

معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا، اعلام کرد مصوبات این کمیته در ارتباط با معافیت‌های تحصیلی دانشجویان، عملا از اول آذر ماه سال جاری قابلیت اجرا پیدا خواهند کرد، اما چنانچه بعضی از واحدهای دانشگاهی، این مقررات را از ابتدای سال تحصیلی جدید، یعنی مهر ماه در مورد دانشجویان اعمال کرده باشند، قابل پذیرش خواهد بود.

وی با اشاره به بخش دوم مصوبات کمیته بررسی مشکلات دانشجویان مشمول در ارتباط با صدور مجوز خروج موقت دانشجویان از کشور، اظهار کرد: دانشجویان برای انجام سفرهای علمی که شامل ارائه مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی و فرصت‌های مطالعاتی برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است می‌توانند با پرداخت ملبغ 50 میلیون ریال وجه نقد به عنوان ودیعه، به صورت موقت از کشور خارج شوند.

حلوایی افزود: دانشجویان برای سفرهای نیمه علمی که شامل شرکت در آزمونهای زبان، شرکت یا بازدید از نمایشگاه‌ها، شرکت در کارگاه‌های آموزشی حداکثر یک ماهه، ثبت یا نمایش اختراعات و سفرهای مرتبط با رشته‌های تحصیلی خاص (مانند دانشجویان رشته‌های هنر برای بازدید از آثار معماری و هنری) است، می‌توانند با پرداخت ودیعه به مبلغ 50 میلیون ریال وجه نقد و 100 میلیون ریال چک به صورت موقت از کشور خارج شوند.

وی تصریح کرد: سفرهای علمی و نیمه علمی دانشجویان ‌باید به تایید دانشگاه‌های مرجع یا منتخب که از سوی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی تعیین و معرفی می‌شوند، برسد. معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: خروج موقت از کشور برای سایر سفرها (غیر از سفرهای علمی و نیمه علمی) با درخواست دانشجو و تایید واحد دانشگاهی مربوطه و پس از پرداخت ودیعه به مبلغ 150 میلون ریال به صورت نقد امکان پذیر خواهد بود.

 وی با اعلام اینکه صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان و همچنین صدور مجوز خروج موقت از کشور برای سفرهای غیر زیارتی نیز در آینده به استانها واگذار می‌شود، گفت: این مقررات و مصوبات در دو بخش معافیت تحصیلی و خروج موقت از کشور، از اول آذر ماه سال جاری اجرایی می‌شود.

حلوایی با اشاره به ترکیب «کمیته بررسی مشکلات دانشجویان مشمول» و اهداف تشکیل آن گفت: این کمیته با حضور معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا، مدیر کل دانشجویان داخل وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری، رییس مرکز خدمات دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یا نمایندگان آنان با هدف بررسی مشکلات دانشجویان مشمول و اتخاذ تدابیر و راهکارهای مناسب برای حل مشکلات مطرح شده از آذر ماه سال 1388 شکل گرفته که جلسات آن در شرایط عادی به صورت فصلی و در مواقع ضروروی به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود.

معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی ناجا تبیین مقررات دانشجویی در حوزه وظیفه عمومی، ارائه تسهیلات مناسب به دانشجویان مشمول برای ادامه تحصیل و افزایش هماهنگی بین واحدهای وظیفه عمومی و مراکز آموزش عالی در سراسر کشور را از جمله توفیقات این کمیته در جهت بررسی و حل مشکلات دانشجویان مشمول اعلام کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101554

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =