در حدود یکصد میلیون سال پیش، یک اشتباه ژنتیکی،‌ روند تکامل گیاهان را دستخوش تغییرات محسوسی کرد. یک جهش ژنتیکی باعث شد که گیاهان با تنوع و پیچیدگی که ما امروز می‌بینیم به حیات خود روی زمین ادامه دهند

بهنوش خرم‌روز:‌ امروزه گونه‌های بسیاری متفاوتی از گیاهان وجود دارند،‌ با تنوعی بی‌نظیر در شکل و رنگ و سایر ویژگی‌ها که شاید در نگاه اول به چشم ما نیایند. یکی از این تفاوت‌ها، شکل‌گیری بخش‌های نرینه و مادگی در گیاهان است که تنوع در آن،‌ خود باعث تنوع در گیاهان شده است. اما این تفاوت‌ از کجا شروع شد؟ محققین می‌گویند از یک اشتباه!

به گزارش ساینس‌دیلی، محققین در مطالعه گیاهان به این نتیجه رسیده‌اند که در حدود 100 میلیون سال پیش،‌ یک جهش ژنتیکی در روند تکثیر دی.ان.ای گیاهان،‌ باعث شده که ژن ساخت قسمت‌های نرینه از ژن ساخت مادگی جدا بشود. البته در همه گیاهان این تغییر به ظاهر ناخواسته ژنتیکی مانند هم نبوده است. در برخی کپی شدن این آرایش ژنتیکی جدید، دو ژن همانند را در دی.ان.ای گیاه به جا گذاشته است که هر دو درست مانند یکدیگر،‌ هم بخش‌های نرینه و هم بخش‌های مادگی را می‌سازند.

در برخی گیاهان دیگر،‌ این دو ژن کاملا مجزا از هم عمل می‌کنند و یکی بخش‌های نرینه و دیگری مادگی را می‌سازد. در برخی انواع دیگر، عملکرد ژن‌ها به عوامل دیگری به عنوان روشن‌کننده یا خاموش‌کننده عملکرد ژن وابسته است.

نتیجه این که، تنوع گیاهی در بین گیاهان زمین فوق‌العاده بالا رفت. به گفته محققین،‌ این خطای ژنتیکی شاید باعث بقای گیاهان شد چون هر موجودی که از نظر ژنتیک تنوع بالاتری داشته باشد، پیچیده‌تر می‌شود و شانس بیشتری برای بقا خواهد داشت. در حقیقت این تحول و تکامل است!

سوالی که هنوز بی‌پاسخ مانده، ‌این است که آیا این جهش ژنتیکی همچنان باقی خواهد ماند یا روزی به پایان می‌رسد و گیاهان باز با آرایش ژنتیکی قبلی خود ادامه خواهند داد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 101899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امين IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۸
    1 0
    از يه سايت ايراني بعيده كه بگه گياهان اشتباها متنوع شده اند ! . ساينس ديلي ماتلرياليسته اما شما كه مسلمونيد نبايد اين مطلبو بنويسيد !!
  • معلم بازنشسته IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    0 1
    چراکفرمی گوئید خداوند همه موجودات راآن طورکه هستند آفریده یکباردیگرازاین حرف هابزنی می گویم توراازپشت بام مسجد به پائین پرتاب کنند .برای من گالیه ونیوتون بازی درمی آوری؟
  • بدون نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    1 0
    به نظر من دانشمندان مادي گرا هرجا كم ميارند به حساب اشتباه مي گذارند در حاليكه خداوند احسن الخالقين است و چون مديگرا ها نمي خواهند قبول كنند خالق حكيم مدبري هست كه اين خصوصيات را در موجودات قرار ميدهد نفهميدن خود را به حساب اشتباه طبيعت مي گذارند .
  • دانشجو IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
    1 0
    دوستان خیلی باتعصب نگاه می کنند! احتمالا به این دلیل که از زیست شناسی چیزی نمیدونن. منظور از اشتباه، کپی برداری اشتباه رشته های آر.ان.ای و دی.ان.ای است که منجر به نوشته شدن یک کد ژنتیکی جدید و درنتیجه جهش ژنتیکی میشود. جهش ژنتیکی هم در دنیای امروز کاملا اثبات شده است. من به شخصه از این مطالب خوب شما ممنونم