وزیر نیرو دیروز در مراسم افتتاح ایستگاه برق ملایر و خطوط انتقال حاضر شد و در جمع خبرنگاران خاطرنشان ساخت: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها ، مبلغی کمتر از 4 هزار تومان روی قبض برق 70 درصد از مردم اضافه خواهد شد.

آذرجزایری: براین اساس در صورت آنکه بخواهیم نظر مجید نامجو را معیار افزایش قیمت قبوض برق قرار دهیم و از انجا که 70 درصد مشترکان برق هر دوماه 500 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند بنابراین نتیجه آن است که دولت در تلاش است تا قیمت هر کیلووات ساعت برق را 5 تومان در سال اول افزایش دهد و به مرز15 تومان برساند که در اینصورت قبوض برق هر مشترک ایرانی که 500 کیلووات ساعت برق در هر دو ماه مصرف می کند  سه هزار و 500 تومان افزایش یدا خواهد کرد.

این در حالی است که اواسط اردیبهشت ماه امسال  نیز وزیر نیرو تاکید کرده بود قیمت برق قرار است ظرف 5 سال به 100 تومان برسد.برهمین اساس احتمال دیگر نیز وجود دارد که البته بسیار ضعیف تر از احتمال اولی است اما با این حال به آن اشاره ای می شود .در حال حاضر میانگین قیمت جهانی برق بین 80 تا 100 تومان در هر کیلووات ساعت است.بنابراین در شرایطی که دولت بخواهد ظرف 5 سال قیمت را از 10 تومان در هر کیلووات ساعت به 100 تومان برسد و با توجه به تاکید مقامات دولتی مبنی بر افزایش اندک قیمت ها در سال اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها پیش بینی می شود در سال اول اجرای این طرح 10 تومان به قیمت هر کیلووات ساعت برق افزوده شود و در سال های پس از ان هر سال 20 تومان به قیمت این حامل انرژی افزوده شود.

در اینصورت در شرایطی که 70 درصد مشترکان در حد 500 کیلووات ساعت در هر دو ماه برق مصرف می کنند هزینه قبوض برق هر خانواده ایرانی حدود ده هزار تومان خواهد شد که بر این اساس تنها 5 هزار تومان به هزینه برق خانواده ها افزوده می شود.البته با توجه به تاکید نامجو بر افزایش قبوض برق به کمتر از 4 هزار تومان بنابراین احتمال اول بیش از این احتمال مورد تاکید است.

از سویی دیگر ، ارسال  آخرین قبض برق به درب خانواده های ایرانی بالاخص خانواده های شمال کشور با سرو صداهای زیادی همراه شد تا جاییکه برخی از خانواده ها از افزایش قبوض برق خود از 5 تا 6 هزار تومان به بیش از 100 هزار تومان خبر می دادند.همین امر باعث شد تا مسوولان وزارت نیرو با تعدیل سیاست های خود قبوض شهرهای شمالی کشور را مورد بازنگری مجدد قرار دهند و در نهایت با قراردادن این شهرها در لیست مناطق گرمسیر به نوعی به صرو صداها پایان دهند.البته هنوز تعدیل قیمت تاکی دشده در قبوض برق خانواده های شمالی کشور به طور کامل انجام نشده و تغییر این قبوض و بررسی مجدد آن با روشی جدید وعده ای است که اخیرا معاون وزیر نیرو داده است.

خانواده های تهرانی نیز جزو گلایه کننده های قبوض برق خود بودند اما دلایل خانواده های پایتخت به جایی نرسید چرا که تهران در لیست شهرهای عادی قرار دارد و الگوی مصرف این مناطق براساس مصرف 500 کیلوولت در دوماه دیده شده که در اینصورت قبض برق تهرانی ها بیش از 5 هزار تومان نخواهد شد و هر کلووات ساعت 10 تومان برای خانواده های تهرانی محاسبه می شود .

اما در صورت آنکه تهرانی ها اندکی بیشتر مصرف کنند ناچار خواهند بود به ازای هر کیلووات بیشتر 15 تومان  پرداخت کنند.

براین اساس قیمت برق برای مشترکانی که بین 250 تا 350 کیلووات در هر ماه مصرف دارند، 15 ریال بابت هر کیلووات ساعت خواهد بود.

در عین حال  مشترکانی که در رنج 600 کیلووات در ماه و 1200 کیلووات در یک دوره(2 ماه)، برق مصرف می کنند باید به ازای هر کیلووات ساعت 400 ریال خواهند پرداخت.  بنابراین صورتحساب چنین مشترکی که 1200 کیلووات در دو ماه مصرف کرده باشد، حدود 48 هزار تومان خواهد شد.

معاون وزیر در امور برق در گفت وگو با خبر علت اصلی بالا رفتن قیمت برق برخی مشترکان را روزهای تابستانی گرم و متوالی و در نتیجه افزایش مصرف برق دانست و تاکید کرد:کنتورها بدون دخالت‌های انسانی میزان مصرف برق را به ثبت می رسانند و فرآیند صدور قبوض نیز به صورت کامپیوتری صورت می گیرد، بنابراین خطا در حد صفر است و بنابراین، هر مشترک به هر اندازه که مصرف کرده باشد، قبض دریافت می کند.

به گفته محمد بهزاد،البته تعداد اندکی از مشترکان مصارفی بالاتر از الگوی تعیین شده دارند و برخی از آنها، به خاطر تابستان گرم امسال، از کولرهای گازی استفاده کرده اند، این درحالی است که مصرف برق کولرهای گازی، 4 تا 5 برابر کولرهای آبی است، در نتیجه مصارف شدیدا افزایش پیدا کرده بود و این احتمال در پاییز و زمستان امسال بعید به نظر می رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 102779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهرامی IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    به به مبارکه حقوق کارمندا حداقل 200هزارتومان که نسبن به پارسال 6درصد زیاد شده ولی قیمتها چندصد برابر مبارکست فقیر زدایی ...
  • مهدی IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۳
    0 0
    این روزها حرف زدن مثل باد هوا شده فبض ما که همیشه حداکثر 3000 تومان بوده 12000 تومان شده!!