ادبیات در وجه اصیل و راستین خود خارج از عادتهای ذهنی مرسوم است و حساب آن از دو دو تا چهار تا کردنهای منطقی جداست. ما در دوران جنگ بسته به هیجانات ناشی از آن ادبیاتی داشتیم که باید حرف از پیروزی میزد و حس اعتماد به نفس پدید میآورد و البته از بعضی چیزها خودداری میکرد و نمیتوانست به آن اشاره کند؛ اما با فاصله گرفتن از شرایط جنگ باید از هیجانزدگی بپرهیزیم و با خویشتنداری و تعمق، راه خود را دنبال کنیم.
ادبیات داستانی انقلاب مهمترین ادبیاتی است که ما در آن حرفی برای گفتن داریم و میتوانیم آن را در سطح جهانی نشر دهیم. البته کوتاهیهایی در برخی دورهها انجام شده اما در حال حاضر با کیفیتر شدن آثار در این حوزه میتوان امیدوار بود که در آینده با رونق بهتری در این بخش مواجه باشیم.
آثار داستانی حوزه دفاع مقدس از لحاظ کمی کاهش چشمگیری داشته، اما کیفیت آنها به صورتی هست که بتوان به خوبی دریافت که بدون اغماض و تساهل دست به انتخاب آثار زد و برای هر بخش برگزیدهاین انتخاب کرد.
ساختار و درونمایه آثار داستانی ما را به این نتیجه رسانده که در سطح جشنواره و معرفی کتاب سال به نقطه مطلوب رسیدهایم، افزون بر این داستانها پیام خوب و فراگیری داشتند و به طور هنری بیان شده بودند.
اگرچه عناصر متعدد داستانی به صورت مجزا مورد توجه قرار گرفته است، اما به صورت طبیعی قضاوت داوران نمیتواند محدود به فرمهای جشنوارهای باشد، بلکه اساسا کار داور شرح و بسط این ویژگیها است. برای همین هم وقتی این دو نقطه نظر در کنار هم قرار گیرد، زمینه برای داوری درست فراهم میشود و اثر بدون توجه به خالق آن در نظر گرفته میشود.
در مجموع در این دوره بعضی نویسندههای گمنام آثار خوبی ارائه داده بودند، خوشبختانه بحث و تبادل نظر بر روی این آثار در میان داوران خوب پیش رفت، البته تاکید ما هم بر بحث و سنجش تمام جوانب آثار بود. بعضی وقتها ممکن بود نظر قاطع دو نفر بر روی اثری خاص قرار میگرفت، طبیعتا شخص سوم در بررسی مجدد اثر با آن دو همراه و هم رای میشد.
داور بخش ادبیات داستانی سیزدهمین جشنواره دوسالانه کتاب دفاع مقدس
نظر شما