فریبا بریمانی

زهرا تالانی: فریبا بریمانی مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده، کودکان و نوجوانان بهزیستی معقد است که سازمان بهزیستی درصدد است تا با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار انها را از چرخه حمایت ها خارج و افراد نیازمند جدید را جایگزین کند. وی همچنین از تشکیل گروه همیار خبر می دهد و می افزاید: 871 گروه همیار زنان سرپرست خانوار در کشور شکل گرفته است. این گروه ها حدود 6 هزار نفر عضو دارد که در قالب گروه های پنج تا 10 نفره با کمک های بلاعوض سازمان بهزیستی با هم فعالیت اقتصادی واحدی را شروع می کنند و در کنار آنها هم یک مددکار به عنوان تسهیل‌گر فعالیت می‌کند.

با توجه به اینکه در حال حاضر در جامعه ما زنان سرپرست خانوار بخش مهمی از خانواده ها را تشکیل می دهند، نظر شما در مورد نحوه کمک و حمایت از این گروه وسیع از زنان چیست؟ 
 انتظار این است که مسئولان دولتی و حامیان غیر دولتی و بخصوص رسانه ها به نوعی فضاسازی و اطلاع رسانی نمایند که این بانوان خودشان را باور کنند و بدانند که توان انجام بسیاری کارهای مثبت و موثر برای اداره زندگی خود را دارند و جامعه هم توان آنها را باور کند که با این گونه زنان نه به عنوان زنانی ضعیف، بلکه به عنوان کسانی برخورد شود که در عین توانایی باید مورد حمایت توام با کرامت قرار گیرند.

در بخش حمایت از زنان سرپرست خانوار بهزیستی مشخصا چه کاری برعهده دارد؟
مهم ترین اقدام بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار ، مستمری و کمک های موردی ( در زمینه درمان، ازدواج، تحصیل فرزندان ، تهیه کالاهای اساسی ، تامین مسکن ، بهبود تغذیه اعضای خانواده ها و ...) است .

میزان این کمک های مالی برای خانواده های یک نفره 25 هزار تومان است و تا میزان 50 هزار تومان برای خانواده های 5 نفره به بالا می رسد. البته ما می دانیم که این کافی نیست. اما پیشنهاد ما هم برای تخصیص اعتبار بیشتر مورد قبول قرار نگرفته است . در عوض ما در بدو ورود به سیستم سعی در توانمند سازی خانواده می کنیم، یعنی به جای اینکه مستمری بگیر شوند، گروه همیار می شوند.

بنابراین در حال حاضر بر روی توانمندسازی افراد تحت پوشش کار می کنیم و هر چقدر بتوانیم آنها را توانمند و از چرخه حمایتی خارج کنیم به همان اندازه افراد جدید وارد سیستم می کنیم.

کار این گروه های همیار در چه زمینه ای است؟
871گروه همیار زنان سرپرست خانوار در کشور شکل گرفته است. این گروه ها حدود 6 هزار نفر عضو دارد که در قالب گروه های پنج تا 10 نفره با کمک های بلاعوض سازمان بهزیستی با هم فعالیت اقتصادی واحدی را شروع می کنند و در کنار آنها هم یک مددکار به عنوان تسهیل گر فعالیت می کند.

در این طرح سعی بر این است که زنان سرپرست خانوار در این فعالیت اقتصادی آنقدر خوب کار کنند که بتوانند با سود حاصل از آن زندگی خود را بچرخانند که در این مسیر دوره های مختلف آموزشی از کارآفرینی گرفته تا دوره مهارتهای کسب و کار برای آنها پیش بینی شده است.

به گفته وی، زنان سرپرست خانوار پس از توانمندی همچنان از خدمات سازمان بهزیستی مانند مددکاری و مشاوره بهره می گیرند و تنها مقرری ماهیانه دریافت نمی کنند.

بهزیستی چه سیاسیتی را در توانمند سازی دنبال می کند؟
اعتقاد ما بر این است که باید اقدامات توانمدسازی برای افراد تحت پوشش بهزیستی به گونه ای ارائه شود که این افراد توانمند شوند و بتوانند به زندگی عادی خود بازگشته و از چرخه حمایتی سازمان خارج شوند و افراد جدیدی را وارد سیستم کنیم.

در سال 88، پنج هزار زن سرپرست خانوار از چرخه حمایت سازمان بهزیستی خارج شده اند و توانسته ایم افراد جدیدی را وارد این چرخه کنیم.

اکنون چند خانوار تحت سرپرستی سازمان هستند؟
هم اکنون 174 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند . این تعداد مستمری ماهیانه می گیرند و تعدادی هم در این گروه های همیار عضو هستند. همچنین 96 هزار نفر از فرزندان این زنان از مزایای طرح بهبود تحصیلی بهره گرفته اند.

وی افزود: هم اکنون بیش از 12 هزار نفر از دانشجویانی که عضو چرخه حمایتی زنان سرپرست خانوار هستند کمک شهریه دریافت می کنند چرا که فکر می کنیم که اگر این فرزندان تحصیلات داشته باشد می توانند با موفقیت وارد اجتماع شوند.

بریمانی با بیان اینکه 243 کلینیک مددکاری در سراسر کشور در حال فعالیت است گفت: این کلینیک ها در چرخه توانمندسازی تخصص دارند و خدمات مشاوره ای به زنان ارایه می کنند. در حال حاضر اعتبارات دیگری به صورت غیرمستقیم وجود دارد که ما این بودجه ها را به سمت توانمندسازی سوق می دهیم.

ایا بر تعداد انها افزوده خواهد شد؟
بیش از 50 هزار زن سرپرست خانوار در نوبت ورود به چرخه حمایتی سازمان بهزیستی هستند اما باید مجلس اعتباری در نظر بگیرد تا دولت برنامه‌ای برای پوشش این تعداد پیش‌بینی کند.برای همین فعلا برنامه ای برای افزایش نداریم.

شما قبلا از تهیه  لایحه بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار که در دستور کار وزارت رفاه قرار داشت خبر دادید. نتیجه آن چه شد؟ 
 با تصویب این لایحه زنان سرپرست خانوار شهری نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می گیرند. البته هم اکنون تمامی زنان سرپرست خانوار روستایی و عشایری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 104315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =