شبکه ایران: روزنامه لبنانی الاخبار نوشت: کاخ سفید پس از سفر قهرمانانه رییس جمهوری ایران به لبنان، در صدد رایزنی با ایران و سوریه در خصوص به تعویق انداختن دادگاه رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان برآمد.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارش خود نوشت؛ یکی از وزرای کابینه سعد حریری اعلام کرد: دولت آمریکا پیشتر موافق تعویق افتادن کیفرخواست دادگاه رفیق حریری نبود اما اینک تلاش می‌کند این موضوع محقق شود و با توجه به نفوذ و نقش ایران در لبنان در صدد رایزنی با تهران و در عین حال دمشق است.

این نشریه لبنانی افزود: عبدالله فرزند پادشاه عربستان در سفر اخیر خود به واشنگتن و چند کشور اروپایی خواستار به تعویق افتادن کیفرخواست دادگاه حریری تا بهار سال آینده میلادی شد و سعد حریری نخست وزیر لبنان هم با این درخواست موافق بود اما واشنگتن آن را رد کرد و بعد موافقت را خود اعلام کرد که این رویکرد کاخ سفید تعجب‌برانگیز بود.

این روزنامه به نقل از یک وزیر دولت حریری گزارش داد: مقامات کاخ سفید بعد از سفر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران به لبنان به خوبی متوجه شدند که لبنان در آغوش ایران قرار دارد.

الاخبار همچنین گزارش داد که "عادل بن احمد الجبیر"، سفیر عربستان در آمریکا یک نامه محرمانه از سوی آمریکا به سعد حریری نخست وزیر لبنان تسلیم کرده است.

به نوشته این روزنامه لبنانی، این مقام سعودی اواسط هفته گذشته ضمن سفری چند ساعته به بیروت با سعد حریری دیدار و با تسلیم نامه‌ای از سوی آمریکا به نخست وزیر لبنان وی را به پافشاری در مواضع خود پیرامون کیفرخواست دادگاه بررسی ترور پدرش فرا خوانده است.

الاخبار در خبر دیگری بر اساس برخی مدارک سری اعلام کرد: صدور کیفرخواست دادگاه بین‌المللی حریری برخلاف ادعای سعد حریری نخست وزیر لبنان و ولید جنبلاط، رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروزی لبنان در عقب افتادن تاریخ صدور، قبل از پایان سال میلادی جاری صادر خواهد شد.

این روزنامه افزود: این مدارک عبارت از نامه‌های رد و بدل شده میان دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نخست وزیر سابق کشور لبنان با وزارت دادگستری و وزارت خارجه کشور سوئد است.

از سوی دیگر روزنامه لبنانی "اللواء" نیز گزارش داد که شواهد و قراین نشان می‌دهد؛ احتمال تشکیل نشست مشترک لبنان و سوریه بعد از عید قربان وجود دارد.

سفارت آمریکا نیز با صدور یک بیانیه اعلام کرد؛ باراک اوباما رییس‌جمهوری این کشور در تماس تلفنی یکشنبه گذشته خود عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بر ضرورت حمایت کامل از سعد حریری و دادگاه بین‌المللی حریری در لبنان تأکید کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =