نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات گفت: تنها مرجعی که می تواند به مطبوعات حکم کند چه بنویسند و چه ننویسند شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش خبرآنلاین در اولین نشست مدیران مسئول مطبوعات با نماینده خود در هیات نظارت بر مطبوعات که صبح امروز در محل انجمن صنفی روزنامه نگاران مسلمان برگزار شد حسین انتظامی به تغییرات جدید هیات نظارت بر مطبوعات اشاره کرد و گفت: طبق قانون مطبوعات که ماده ده آن راجع به هیات نظارت بر مطبوعات است، دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات زیر نظر هیات فعالیت می کند. تا کنون به سنتا معاون مطبوعاتی دبیر هیات بود و دبیر خانه نیز زیر نظر ایشان بود ولی بعد از طرح برخی اختلاف برداشت ها و سلایق، هیات نظارت به این نتیجه رسید که دبیرخانه خود را مستقل کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مقدمات این کار به تصویب رسد ولی به خاطر تاخیر سه هفته ای برگزاری جلسه هیات نظارت این امر اجرایی نشد ولی در اولین جلسه آینده هیات نظارت بر مطبوعات در ادامه بحث های گذشته دبیرخانه مستقل و دبیر هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با این کار برداشت اشتباهی که در اذهان عمومی بود که هیات نظارت مساوی معاون مطبوعاتی است از بین خواهد رفت و هیات نظارت تصویر حقیقی خود را ارایه می دهد.

انتظامی با اشاره به اینکه دیدگاه های سایر اعضا در خصوص آزادی مطبوعات بسیار خوب است گفت: این طور نیست که در هیات نظارت بر مطبوعات تنها نماینده مدیران مسئول خواستار حقوق اهالی مطبوعات بوده و سایر اعضا معتقد به محدودیت مطبوعات هستند. به نظر من این دیدگاه اشتباه است و به همین دلیل باید نشست های مدیران مسئول با سایر اعضای هیات نیز برگزار شود تا به سایر وجوه مطبوعات مانند وجه اقتصادی و یا تربیت نیروی انسانی نیز پرداخت.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات با اشاره به تاثیر فشارهای سنگین بر مطبوعات بر حضور نیافتن نیروی انسانی ثابت در این حوزه گفت: یکی از دلایل اینکه ما نمی توانیم نیروی انسانی بین المللی داشته باشیم عدم حضور ثابت و مداوم نیروی انسانی در مطبوعات به دلیل فشارهای مختلف است که باید برای رفع این مسئله و آموزش نیروی انسانی ماهر برنامه ریزی منسجمی داشت.

وی با تاکید بر اینکه شخصا اهل مواجه نبودم، از برخی برخوردهای سلبی با مطبوعات انتقاد کرد و گفت: می توان بسیاری از موارد و مشکلات را با مفاهمه حل کرد.

انتظامی انتقاد خود به برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات را به عنوان انتقاد از «مدیریت زرد» بیان کرد و گفت: ما همانند مطبوعات و یا سینمای زرد مدیریت زرد نیز داریم که یکی از ویژگی های آن با بی احترام صحبت کردن با مخاطب است. آن هم مخاطب تحصیلکرده و فرهیخته که در حال تغذیه افکار عمومی است.

وی با اشاره به تجربه خود در بحث اجرایی معاون مطبوعاتی گفت: می توان بسیاری از مشکلات را تنها با مفاهمه حل کرد.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات برخی تصورات موجود در خصوص مطبوعات را اشتباه دانست و گفت: اینکه به یک خبرگزاری نامه نوشته شود و از آن به عنوان خبرگزاری صهیونیستی یاد شود در کجای قانون ذکر شده است؟! آن هم خبرگزاری رسمی و وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی یا مثلا نحوه برخورد با برخی از سایت ها که بعدا مجبور شویم حرف های خود را اصلاح کنیم.

انتظامی با اشاره به اقدام صورت گرفته اخیر در حوزه مطبوعات گفت: اخیرا با خبر شدم به شرکت های توزیع مطبوعات نامه زده شده که باید ریز تیراژ روزنامه ها و برگشتی ها را در اختیار ما بگذارید. در حالی که این عمل خلاف قانون است. قانون مطبوعات می گوید که مدیران مسئول موظف است این کار را بکنند نه شرکت های توزیع، چرا که این موضوع محرمانه است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون مطبوعات گفت: این قانون در یک فضای دیگری نگارش شده است که اصلاح آن در فضای کنونی ضرورت دارد. مثلا ماده 20 مطبوعات تاکید می کند حتما باید دفاتر پلپ شده محاسباتی داشته باشیم. در حالی که این مسئله ضرورت ندارد. چون اگر دولت الکترونیک داشته باشیم تمامی قضایا کاملا شفاف و بدون ابهام است.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات درباره برخوردهای سلیقه ای در حوزه قانون مطبوعات گفت: یک تلقی اشتباه از قانون مطبوعات رایج است و آن اینکه هر جا قانون سکوت کرده است ما می توانیم هر کاری که دل مان می خواهد انجام دهیم در حالی که جایی می توانیم با توجه به سلایق مان قانون را اعمال کنیم که با سایر بندهای قانون مغایر نباشد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برداشت ما از بروکراسی و مدیریت اشتباه است و این اختصاص به این دولت یا دولت گذشته ندارد و معمولا به سلسله مراتب قانونی توجه نمی شود.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات ضمن تاکید بر این مسئله که تنها مرجعی که می تواند به مطبوعات حکم کند چه بنویسند و چه ننویسند شورای عالی امنیت ملی است، گفت: من یکی از مدافعان این مسئله هستم و با کسانی که می گویند این موضوع آزادی مطبوعات را مخدوش می کند مخالفت می کنم.

وی با اشاره به اینکه غرب در موضوع رعایت احکام شورای عالی امنیت ملی در مطبوعات خیلی جلوتر از ما است گفت: آمریکا و متحدشان دو جنگ در خلیج فارس داشتند و عین این دو جنگ به رسانه ها اعلام کردند که هر چه منتشر می شود باید قبلش از دایره ای در پنتاگون مجوز انتشار بگیرد. حتی یک خبرنگار نیز به این مسئله اعتراض نکرد.

انتظامی با بیان اینکه توقیف آخرین راهکار برخورد با مطبوعات نیست گفت: خوشبختانه اخیرا هیات نظارت بر مطبوعات قاعده گذاشته و قرار شد اول تذکر بدهد. برای این کار جدولی نیز طراحی شده که نسبت به روزنامه ها، مجله ها و ماهنامه ها ... متفاوت است که باید این تعداد بار از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفته باشند نه از وزارت ارشاد، زیرا مکانیزم تذکر دادن وزارت ارشاد متفاوت است. بعد از چند بار تذکر پرونده به هیات نظارت بیاید و نسبت به تخلف آن رسیدگی شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۴
    0 0
    دوستان گرامي خبر‌آنلاين. نهادي با عنوان انجمن صنفي روزنامه نگاران م سلمان وجود خارجي ندارد. نام اين نهاد انجمن روزنامه ‌نگاران مسلمان است و واژه صنفي در نام‌آنها نيست. ضمن آنكه اينها مجوز از وزارت كشور گرفتند و نه وزارت كار كه بتوانند كار صنفي بكنند.