وزارت امور خارجه آمریکا گروهک موسوم به جندالله که توسط عبدالمالک ریگی ایجاد شد را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین در بیانیه وزرات امور خارجه آمریکا آمده است: «جندالله از بدو تاسیس آن در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) در تعداد زیادی عملیات نقش داشته که به قتل و جراحت شهروندان و مقامات دولتی ایران در استان سیستان و بلوچستان منجر شده است.»

وزارت امورخارجه آمریکا اذعان دارد که «جندالله از تاکتیک های مختلفی مانند؛ حمله انتخاری، کمین، آدم ربایی و ترور های هدفمند استفاده کرده است.»

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه خود فهرستی از حملات و اقدامات مسلحانه گروه جندالله را بیان کرده است.

در بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا همچنین به انفجار در مسجدامیر المومنین زاهدان در خرداد ماه سال ۱۳۸۸ که تعداد زیادی کشته و زخمی برجای گذاشت و انفجار در مسجد جامع زاهدان اشاره شده است.

وزارت امورخارجه آمریکا می گوید عملیات انتحاری این گروه در مهرماه سال ۱۳۸۸ که دست کم چهل کشته برجای گذاشت، یکی از مرگبارترین حملات تروریستی از دهه ۱۹۸۰ به بعد در ایران است.

وزارت امورخارجه آمریکا اذعان کرده است: پس از بازداشت عبدالمالک ریگی، رهبر سابق جندالله، توسط ایران، این گروه رهبر جدیدی به نام حاج محمد ظاهر بلوچ انتخاب کرده است و اعلام کرد به فعالیت های «تروریستی» خود ادامه می دهد.
آمریکا می گوید قرار دادن در فهرست گروههای تروریستی ابزار مهمی در مبارزه با تروریسم و قطع دستیابی این گروهها به هرگونه کمکی است. این در حالی است که ریگی در سفری که به سوی قزاقستان و عزیمت به پایگاه نظامی امریکا در منطقه «مناس» برای ملاقات با مسئولان امریکایی داشت دستگیر شده بود.

بر اساس این بیانیه هرگونه همکاری و اختصاص منابعی به گروه جندالله ممنوع شده و تمام دارایی های این گروه در قلمرو آمریکا توقیف می شود.

اقدام آمریکا در شرایطی صوت می گیرد که ریگی در اعترافات خود به دریافت کمک های مالی از آمریکا اعتراف کرده بود و اسناد این اعترافات از سوی ایران به مجامع بین المللی ارسال شده بود و پس از دستگیری ریگی یکی از مسئولان سیا به ارتباط با ریگی اذعان کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلیج فارس IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
    1 0
    چاقو دسته خودش را نمی بره
  • سهراب IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
    1 0
    تزویر ریا تا کجا. خودشون تاسیس میکنن و آموزش میدن و تجهیزات میدن و امکانات تبلیغات میدن و همه جوره حمایت میکنن، بعد میان این نمایشهای مسخره لوث شده رو بازی میکنن. لعنت بر شیطان بزرگ.